ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 6دقیقه | به روز رسانی 1402-12-05

466 بازدید

معرفی کرونای جدید؛ علائم کرونای JN.۱ چیست؟

تهیه شده زیر نظر : نرگس حسنی

    معرفی کرونای جدید؛ علائم کرونای JN.۱ چیست؟ | نرگس حسنی

    کروناویروس JN1، یکی از نسخه‌های جدید واریانت‌های ویروس کرونا است که ابتلا به آن منجر به بروز بیماری کووید-۱۹ می‌شود. این ویروس ابتدا در منطقه‌ای خاص شناسایی شده و سپس به سرعت در سراسر جهان گسترش یافته است. البته لازم است بدانید که این سویه که از کرونای امیکرون نشات گرفته هنوز رسمی معرفی و ثبت نشده است. مشابه با سایر نسخه‌های ویروس کرونا، JN1 هم از طریق انتقال انسان به انسان منتقل می‌شود و احتمال ابتلا به آن در تماس با افراد مبتلا یا انتقال قطرات تنفسی افزایش می‌یابد. بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که این ویروس ممکن است ویژگی‌های متفاوتی از نسخه‌های قبلی داشته باشد، از جمله میزان انتقال، شدت علائم و نحوه پاسخ به واکسیناسیون.

    سویه جدید COVID-19 JN.1 چیست؟

    در حال حاضر، کل جهان با یک ویروس کشنده و بسیار خطرناک مواجه است که هر روز نکات جدیدی درباره آن کشف می‌شود. از ابتدا، علائم خفیفی درباره کرونا گزارش شد که شامل تب و سرفه بود. اما اکنون علائم بسیار دیگری را به عنوان نشانه‌های اولیه کرونا در بدن تشخیص داده‌اند. در چنین مواقعی، مراجعه به پزشک به‌عنوان اقدامی ضروری محسوب می‌شود و ممکن است باعث مانع‌شدن از گسترش ویروس در بدن شود.

    علائم کرونای jn1

    علائم JN.۱ چیست؟ به دلیل تفاوت‌های در سیستم ایمنی بدن افراد، نوع و شدت علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. به عبارتی، هر فرد ممکن است با علائم متفاوتی مواجه شود. علائم اولیه گزارش شده توسط برخی افراد شامل خستگی، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، اسهال و استفراغ، حالت تهوع، بی‌اشتهایی و کم اشتهایی یا تب می‌شود. بعضی از افراد ممکن است حس بویایی و چشایی خود را از دست بدهند. کووید-۱۹ می‌تواند باعث علائمی شود که در ابتدا خفیف هستند، اما پس از پنج تا هفت روز با سرفه و تنگی نفس شدیدتر می‌شود. حتی در برخی از افراد، کووید-۱۹ می‌تواند باعث ابتلا به ذات‌الریه شود.

    علائم شایع بیماری کرونای jn1 

    • بالا رفتن دمای بدن: افزایش دما یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های کروناست که در بیشتر افراد دیده می‌شود. این نشانه معمولاً با دمای بالای ۳۸ درجه همراه است و خبر از  ورود ویروس به بدن و شروع مبارزه سیستم ایمنی را می‌دهد. همچنین، ممکن است با لرزش و تغییر رنگ پوست همراه باشد.
    • داشتن سرفه‌های خشک: سرفه خشک یکی از نشانه‌های ابتلا به کروناست که نیازمند مراجعه به پزشک است. نوع سرفه و مدت زمان حضور آن در تشخیص کرونا اهمیت دارد. سرفه مداوم و پیوسته، علامتی از ورود ویروس به بدن و مشکل در تنفس است. در بعضی موارد، سرفه همراه با دردهای عضلانی و اشباع شدن بافت ریوی از مایعات مخاطی است که به عنوان یک علامت آشکار، نباید هر سرفه را به عنوان کرونا در نظر گرفت، اما در صورت بروز سرفه مداوم و مشکوک، مراجعه به پزشک ضروری است.
    • احساس خستگی و کوفتگی: یکی از نشانه‌های کرونا، احساس کوفتگی و خستگی در بدن است، زیرا سیستم ایمنی بدن به دلیل مبارزه مداوم با ویروس، منجر به افزایش خستگی می‌شود. اگر این احساس به مرور زمان بیشتر شود، ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شوید. بنابراین، در صورتی که همراه با تب و سرفه‌های خشک، احساس خستگی یا کوفتگی داشتید، توصیه می‌شود از پزشک متخصص آنلاین ویزیت دریافت کنید تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

    واکسن تا چه حد می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند؟

    اطلاع از این نکته مهم است که واکسن‌ها، آزمایش‌ها و درمان‌های موجود همچنان در برابر JN.1 به خوبی عمل می‌کنند، بنابراین این نوع توصیه‌های CDC را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. آخرین داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که واکسن‌های COVID-19 در سال‌های 2023-2024، قادر به تولید آنتی‌بادی‌هایی هستند که در برابر JN.1 بدن را محافظت می‌کنند. درحال‌حاضر، به نظر نمی‌رسد که گسترش JN.1 خطرات بیشتری را برای سلامت عمومی به دنبال داشته باشد.

    کرونا در چه فصلی بیشتر شیوع پیدا می‌کند؟

    از طرفی در فصل پاییز و زمستان ما شاهد افزایش فعالیت COVID-19 مانند سال‌های گذشته هستیم. فعالیت COVID-19 در ایالات متحده افزایش یافته است. بنابراین در این فصول زمان مناسبی است که اقدامات احتیاطی بیشتری برای محافظت از خود و دیگران انجام دهید، به خصوص درحالی‌که سایر بیماری‌های تنفسی از جمله آنفولانزا نیز در حال افزایش هستند.

    راه‌های جلوگیری از شیوع کرونای jn1

    چطور از ابتلا به کرونای JN.1 پیشگیری کنیم؟ درنظر گرفتن تهویه مناسب برای هوای داخل خانه یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل انتشار ویروس کرونا است. این کار می‌تواند به سادگی با استفاده از یک پاک‌کننده هوا با باز کردن پنجره‌ها انجام شود، همچنین می‌توانید پکیج خانه را به گونه‌ای تنظیم کنید که جریان هوا در داخل حفظ شود. استفاده از ماسک و حفظ فاصله با دیگران برای کاهش شیوع سویه جدید تأثیر مهمی دارد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که در مکان‌های شلوغ، افراد از ماسک استفاده کنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، آداب تنفسی مثل پوشاندن صورت در هنگام سرفه و عطسه را رعایت کنند، دست‌های خود را مکررا بشویند و در صورت داشتن علائم بیماری، از بهترین پزشکان در سایت ایزو ویزیت، ویزیت آنلاین دریافت کنید.

    تاثیر واکسن بر کرونای جی ان وان

    بر اساس شواهد موجود، با آغاز فصل زمستان، احتمال افزایش خطرات ناشی از JN.1 می‌تواند باعث افزایش بار عفونت‌های تنفسی در بسیاری از کشورها شود. متخصصان تأکید دارند که واکسن‌های فعلی در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از JN.1 و دیگر سویه‌های کووید-۱۹ موثر هستند.

    سخن پایانی

    باوجود اینکه هنوز شواهد کافی برای این ویروس وجود ندارد، به نظر نمی‌رسد که JN.1 علائم و بیماری‌هایی را ایجاد کند که اساساً با موارد مرتبط با سویه‌های قبلی متفاوت باشند. یکی از جنبه‌های قابل‌توجه درباره JN.1، پیشروی شیوع سریع آن است. همچنین طبق نتایج به‌دست آمده، از زمانی که اولین مورد بیماری کرونا JN.1  گزارش شد تا به الان از 3.5 درصد به بیش از 21 درصد افزایش یافته و به بیش از 60 درصد رسیده است. بنابراین توصیه می‌شود با رعایت بهداشت تا حدودی از این بیماری جلوگیری کرده و با بروز اولین علائم از بهترین پزشک آنلاین ویزیت و مشاوره آنلاین دریافت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود یابید.

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     نرگس حسنی
    نرگس حسنی

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.