ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 9دقیقه | به روز رسانی 1402-11-24

123 بازدید

سرطان خون کودکان

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    سرطان خون کودکان | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    متأسفانه یکی از بیماری‌هایی که در کودکان مشاهده می‌شود سرطان خون (Leukemia) است. این بیماری اگر زود تشخیص داده و برای درمانش اقدام نشود، ممکن است خیلی سریع پیشرفت کرده و به بافت‌ها و اندام‌های دیگر آسیب‌ بزند. سرطان خون می‌تواند دیگر اندام ها را هم درگیر کند. به همین دلیل، تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند زندگی کودکان را نجات دهد.

    شایع ترین سرطان کودکان

    شایع ترین نوع سرطان در کودکان، سرطان خون کودکان است. سرطان خون در کودکان زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در مغز استخوان رشد می‌کنند و به خون وارد می‌شوند. مغز استخوان به‌عنوان مرکزی که سلول‌های خونی تولید می‌کند، عمل می‌کند. اما در صورت بروز لوسمی، سلول‌های خونی غیرطبیعی تولید می‌شوند که اغلب این سلول‌ها گلبول‌های سفید هستند. این وضعیت موجب اختلال در تولید اجزای اصلی خون می‌شود و ممکن است منجر به علائم جدی و حتی مرگ کودک شود. همچنین این بیماری ممکن است با افزایش خطر عفونت و مشکلات دیگر بدن همراه باشد.

    علائم سرطان خون کودکان

    سرطان خون در کودکان معمولاً در قسمت مغز استخوان آن‌ها ایجاد می‌شود. در این بیماری، تجمع سلول‌های نابالغ و معیوب باعث کاهش تعداد سلول‌های سالمی که وجودشان در خون لازم است شده و علائمی را به دنبال خواهد داشت. البته علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، نشانه قطعی سرطان خون در کودکان نیستند و اگر هر کودکی آن‌ها را داشته باشد، این به معنای داشتن سرطان خون نیست. تشخیص و شناخت علائم سرطان خون در کودکان تنها از عهده دکتر خون یا دکتر سرطان برمی‌آید. در سایت ایزو ویزیت می‌توانید برای درمان و تشخیص سرطان خون با متخصص خون و سرطان ویزیت آنلاین داشته باشید.

    کاهش تعداد گلبول‌های قرمز

    سرطان خون در کودکان باعث می‌شود تعداد گلبول‌های سالم قرمز در خون کاهش یابد که این کمبود می‌تواند علائمی را به همراه داشته باشد. علائم کمبود گلبول‌های قرمز سالم در خون:

    • احساس خستگی
    • ضعف عمومی
    • سرماخوردگی مکرر
    • سرگیجه
    • تنگی نفس
    • بی‌حالی و رنگ‌پریدگی

    کاهش تعداد گلبول های سفید خون

    گلبول‌های سفید نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند و به مبارزه با میکروب‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کنند. در کودکان مبتلا به سرطان خون، اغلب تعداد گلبول‌های سفید خون بالا است، اما اکثر آن‌ها سلول‌های لوسمی هستند که به طور کافی از بدن در برابر عفونت محافظت نمی‌کنند. درواقع توانایی مبارزه با میکروب‌ها را ندارند. علائم کمبود گلبول سفید خون در بیماری سرطان خون در کودکان عبارت است از:

    عفونت‌هایی که ناشی از کمبود گلبول‌های سفید خون طبیعی رخ می‌دهند. کودکان مبتلا به سرطان خون ممکن است به عفونت‌هایی مبتلا شوند که به نظر نمی‌رسد به‌راحتی از بین بروند یا ممکن است به طور مداوم درگیر عفونت‌ها باشند. تب که اغلب نشانه‌ای از وجود عفونت است. اما برخی از کودکان ممکن است بدون داشتن علائم عفونتی تب داشته باشند.

    کاهش تعداد پلاکت‌ها

    پلاکت‌ها یا ترومبوسیت‌ها در خون نقش مهمی در توقف خونریزی دارند. کمبود پلاکت سرطان خون در کودکان می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

    • کبودی و خونریزی آسان در نقاط مختلف بدن.
    • خونریزی مکرر یا شدید از بینی.
    • خونریزی لثه.
    • تورم شکم

    سلول‌های سرطان خون در کودکان ممکن است به کبد و طحال سفر کرده و باعث بزرگ‌تر شدن این اندام‌ها شوند. این واقعه ممکن است باعث تورم شکم شود که موردتوجه قرار می‌گیرد. در حالت طبیعی، دنده‌های تحتانی این اندام‌ها را مخفی می‌کنند، اما وقتی که آنها بزرگ می‌شوند، پزشک اغلب می‌تواند آنها را با لمس احساس کند.

    تورم غدد لنفاوی

    بعضی از انواع لوسمی‌ها ممکن است به غدد لنفاوی برسند. در نتیجه، گره‌های متورم ممکن است در قسمت‌های خاصی از بدن مانند کناره‌های گردن، نواحی زیر بغل، بالای استخوان ترقوه یا کشاله ران احساس شوند. همچنین، گره‌های لنفاوی داخل قفسه سینه یا شکم نیز ممکن است متورم شوند که این موارد فقط در آزمایش‌های تصویربرداری مانند CT اسکن یا MRI قابل‌مشاهده هستند.

    مشکلات تنفسی

    برخی از انواع سرطان خون در کودکان ممکن است بر ساختارهای میانی قفسه سینه مانند غدد لنفاوی یا تیموس (اندام کوچکی در جلوی نای، لوله تنفسی که به ریه‌ها منتهی می‌شود) تأثیر بگذارند. بزرگ‌شدن تیموس یا غدد لنفاوی قفسه سینه می‌تواند بر نای فشار وارد کرده و باعث سرفه یا مشکلات تنفسی شود. در برخی موارد که تعداد گلبول‌های سفید خون بسیار زیاد است، سلول‌های لوسمی می‌توانند در رگ‌های خونی ریه جمع شوند که می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی شود.

    از دست دادن اشتها و کاهش وزن چشمگیر

    اگر طحال و یا کبد بیش از اندازه بزرگ شوند، ممکن است به سایر اندام‌ها مانند معده فشار وارد کنند. این باعث می‌شود کودک بعد از خوردن فقط مقدار کمی غذا احساس سیری کند و به‌مرورزمان ممکن است باعث ازدست‌دادن اشتها و کاهش وزن شود.

    از چه سنی کودکان سرطان خون می‌گیرند؟

    سرطان خون یا لوسمی، به عنوان شایع‌ترین نوع سرطان در کودکان شناخته می‌شود. این بیماری معمولاً در کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی و نوجوانان شایع‌تر است.

    علائم متداول سرطان خون

    علت سرطان خون در کودکان

    به‌طورکلی، هنوز علت ابتلا به لوسمی یا سرطان خون در کودکان روشن نیست. اما در برخی موارد، انتقال ویژگی‌های ژنتیکی و شرایط خاص می‌توانند به‌عنوان عوامل مؤثر مطرح شوند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که تغییرات ژنتیکی در سلول‌های مغز استخوان می‌تواند در بروز سرطان خون نقش داشته باشد. این تغییرات یا جهش‌ها ممکن است از زمان بارداری یا حتی قبل از تولد کودک رخ دهند، اما باید توجه داشت که این موارد به طور کاملاً تصادفی است و در بیشتر موارد سرطان‌های خونی در کودکان ارتباطی با عوامل وراثتی ندارند.

    درمان سرطان خون کودکان

    مسیر درمان سرطان خون در کودکان بستگی به نوع لوسمی و دیگر عوامل دارد. پزشکان معمولاً از روش‌های درمانی زیر برای مداخله در سرطان خون کودکان استفاده می‌کنند:

    شیمی درمانی

    شیمی درمانی به استفاده از داروهایی اشاره دارد که برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شوند. این داروها می‌توانند به‌صورت وریدی یا از طریق کانال نخاعی تزریق شوند، یا حتی از طریق تزریق به عضلات یا مصرف از طریق دهان اعمال شوند. شیمی درمانی عموماً به‌عنوان درمان اصلی برای سرطان‌ خون در کودکان استفاده می‌شود. در این نوع درمان، معمولاً چندین دارو به ترتیب زمانی مختلف تجویز می‌شوند. این تجویزات معمولاً به‌صورت یک چرخه انجام می‌شوند و دوره‌های استراحت بین آنها وجود دارد. این مدت استراحت به کودک فرصت می‌دهد تا از عوارض جانبی بهبود یابد.

    پرتو درمانی

    در پرتودرمانی، از انواع مختلف پرتوها مانند پرتوهای ایکس پرانرژی یا سایر انواع تشعشعات برای درمان استفاده می‌شود. این پرتوها برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها به کار می‌روند. پرتودرمانی معمولاً در شرایط و موارد خاصی، به‌عنوان یکی از گزینه‌های درمانی برای مقابله با سرطان خون در کودکان استفاده می‌شود.

    شیمی درمانی همراه با پیوند سلول های بنیادی

    سلول‌های بنیادی خونی که به‌عنوان سلول‌های جوان خونی شناخته می‌شوند، ممکن است از خود کودک یا حتی از یک فرد دیگر جمع‌آوری شوند. سپس، مقدار قابل‌توجهی از داروهای شیمی درمانی به کار گرفته می‌شود که ممکن است به مغز استخوان آسیب برساند. در ادامه شیمی درمانی، سلول‌های بنیادی جایگزین می‌شوند، این فرآیند بهبودی و بازسازی بخشی از سلول‌های خونی بدن را فراهم می‌آورد.

    مؤثرترین روش های درمانی برای سرطان خون کودکان

    درمان اصلی بیشتر انواع سرطان خون در کودکان به نوع بیماری و شرایط خاص او بستگی دارد. از طرفی سرطان‌های دوران کودکی معمولاً بهتر به درمان پاسخ می‌دهند. گزینه‌های درمانی سرطان خون شامل:

    • جراحی برای درمان لوسمی در کودکان
    • پرتودرمانی برای درمان سرطان خون در کودکان
    • شیمی درمانی برای درمان سرطان خون در کودکان
    • درمان هدفمند برای درمان لوسمی در کودکان
    • ایمونوتراپی برای درمان سرطان خون در کودکان
    • شیمی درمانی همراه با پیوند سلول‌های بنیادی

    همه این گزینه‌ها باید باتوجه‌به وضعیت و شرایط خاص کودک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند تا بهترین درمان ممکن را انتخاب کرده و برنامه‌ی مناسبی برای مراقبت از کودک خود داشته باشید.

    سرطان خون کودکان کشنده است؟

    سرطان خون در کودکان یک بیماری جدی است، اما با پیشرفت در تشخیص و درمان، بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری قابل‌درمان هستند. در حقیقت، میزان بقا در بسیاری از انواع سرطان خون کودکان افزایش یافته است. استفاده از ترکیباتی از درمان‌های شیمی درمانی، پرتودرمانی، جراحی و سایر روش‌های درمانی به کودکان اجازه می‌دهد تا با این بیماری مبارزه کرده و بهبود یابند. البته، در صورت عدم تشخیص صحیح و درمان مناسب، سرطان خون در کودکان می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد؛ بنابراین، اهمیت دادن به زمانی که بیماری شناسایی می‌شود و اقدامات درمانی مناسب، نقش اساسی برای افزایش شانس بقا و بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به این بیماری دارد.

    کلام آخر

    سرطان خون در کودکان، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پزشکی و انسانی است که خانواده‌ها و جامعه با آن روبرو هستند. اما باتوجه‌به پیشرفت‌های علمی و پزشکی، میزان بقای کودکان مبتلا به این بیماری افزایش یافته است. در سایت ایزو ویزیت می‌توانید از بهترین متخصصان خون و سرطان ویزیت آنلاین دریافت کنید.

     

     

    منابع:

    www.cincinnatichildrens.org

    www.chop.edu

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر فرید قاضی زاده فوق تخصص خون و سرطان

    ارومیه

    5 (1 نظر)

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی خون و سرطان, خو ...

    دکتر سیدعلیرضا جوادی نیا متخصص خون و سرطان

    سبزوار

    5

    تجربه
    14 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی خون و سرطان, ان ...

    دکتر حمید حمیدی زاده فوق تخصص خون و سرطان

    تهران

    5 (3 نظر)

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی خون و سرطان, خو ...

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.