ویزیت فوری با پزشک آنلاین

مشاوره دارویی

درباره کرم تریامسینولون ۰.۱% می‌توانید پاسخ سوال دارویی خود را از پزشک دریافت کنید.

کرم تریامسینولون ۰.۱%

تریامسینولون یک داروی کورتیکواستروئید قوی می باشد. کورتیکواستروئیدهای موضعی دربسیاری از ضایعات پوستی نقش ضد التهاب را ایفا می کنند. امروزه محصولات موضعی بسیاری در بازار دارویی وجود دارد که در آنها کورتیکواستروئیدهای موضعی در کنار سایر مواد موثره دارویی از جمله ضد باکتری ها (مانند تتراسایکلین) و ضد قارچ ها قرار گرفته است تا به کاهش التهاب ضایعات مختلف در کنار درمان آنها کمک نمایند.

کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند تریامسینولون در ترکیب با کرم های مرطوب کننده نیز جهت تسکین ضایعاتی مانند اگزما و حساسیت پوستی استفاده می‌شوند تا التهاب، قرمزی و خارش را درکنار درمان، تسکین دهند.


پیشنهاد مطالعه مقاله:

درمان خشکی و خارش پوست


با وجود اثر مناسب این دارو بر روی ضایعات التهابی، مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی پیش از معاینه توسط پزشک توصیه نمی شود چرا که در بعضی مواقع مصرف این داروها در زمان نامناسب تنها علائم بیماری را به صورت موقت از بین می‌برد اما موجب شعله‌ور شدن آن در آینده می‌شود.

مصرف کورتیکواستروئیدهای قوی مانند تریامسینولون عموماً مناسب نمی باشد. و در صورت نیاز حتما با تجویز پزشک میتوان این محصولات را برای کودکان در سنین بالاتر استفاده نمود.

مکانیسم اثر تریامسینولون-موضعی

این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو-گیرنده وارد هسته سلولی می شود. این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که درنهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می باشند. این دارو با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کند.

فارماکوکینتیک تریامسینولون-موضعی

متابولیسم کورتیکواستروئیدها عمدتاً درخود پوست صورت می‌گیرد ولی متابولیسم پوستی این دارو نسبت به سایر کورتیکواستروئیدهای پوستی کمتر می‌باشد و به همین دلیل جذب سیستمیک دارو نسبتاً بالا می‌باشد. متابولیسم دارو کبدی است.

موارد مصرف

- تریامسینولون برای درمان علامتی اختلالات شدید التهابی پوست از قبیل اگزماهایی که به سایر کورتیکواستروئیدهای ضعیف‌تر پاسخ نمی دهند و پسوریازیس به کار می رود.

موارد منع مصرف

-پیش از شروع مصرف این دارو با مراجعه به پزشک مطمئن شوید که مصرف آن برای ضایعات شما مناسب می باشد.
-در صورت سابقه ی ابتلا به آکنه یا روزاسه (ضایعات قرمز خصوصاً روی گونه ها )، پزشک را در جریان قرار دهید.
-در صورت بارداری و شیردهی پزشک ویا داروساز را مطلع نمایید.
-در صورت مصرف اخیر هر گونه دارو(خصوصاً آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین که پوست بدن را به نور حساس مینمایند)، حتما پزشک یا داروساز را در جریان قرار دهید.
-در صورت سابقه حساسیت به این دارو یا داروهای مشابه آن پزشک را مطلع نمایید.

مقدار مصرف

- مقدار کمی از پماد یا کرم را روی محل ضایعات استعمال نمایید، به صورتی که کاملاً روی ضایعه را بپوشاند و جذب پوست گردد.
- به صورت معمول باید یک تا دو مرتبه در روز این دارو را بر روی ضایعات استعمال نمایید مگر اینکه پزشک دستور مصرف متفاوتی به شما داده باشد.
- در صورتی که بیش از یک محصول موضعی که حاوی کورتیکواستروئید است(فرآورده های حاوی تریامسینولون، بتامتازون،هیدروکورتیزون، کلوبتازول و..)استفاده می نمایید، زمان مناسب مصرف هر یک از محصولات را از پزشک خود سوال نمایید و هر یک از داروها را جداگانه و با دستور مناسب آن مصرف نمایید.
- پس از استعمال کرم یا پماد بر روی ضایعات دستهای خود را با آب و صابون بشویید مگر اینکه محل ضایعه بر روی دست ها باشد.
- در صورتی که این دارو را جهت درمان پسوریازیس استفاده می نماید حتماً دارو را طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید. به طور معمول مصرف این دارو برای ضایعات وسیع پسوریازیس یا به صورت طولانی مدت توصیه نمی‌شود. زیرا می‌تواند موجب شعله‌ور شدن علائم بیماری گردد.

عوارض جانبی

-مصرف تریامسینولون موضعی پوست را بیش از پیش (خصوصاً در ابتدای درمان) به نور حساس می نماید. لذا در مدت مصرف این دارو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نمایید.
-مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی از جمله تریامسینولون می‌تواند باعث نازک شدن پوست، ایجاد ترک های پوستی، حساسیت پوستی، جوش، قرمزی (رزاسه)و افزایش موهای زائد در محل گردد. به همین علت مصرف طولانی مدت آنها به هیچ وجه توصیه نمی شود.(مگر با تجویز پزشک)
-در شرایطی مانند پانسمان کردن موضع (خصوصا پس از استعمال بر روی ضایعات وسیع )و مصرف بیش ازحد، ممکن است داروی موضعی علاوه بر ناحیه پوست، جذب خونی نیز داشته باشد که در این صورت ممکن است عوارض عمومی نیز در بر داشته باشد.
-در صورت بروز علائم شدید آفتاب سوختگی یا علائم حساسیت، مصرف این فرآورده را قطع و به پزشک مراجعه نمایید.

توصیه های مصرف

- در صورتی که همزمان با مصرف این دارو از کرم‌های مرطوب‌کننده نیز استفاده مینمایید، بهتر است ابتدا مرطوب کننده را استعمال نموده و پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه تریامسینولون را به موضع بمالید. این فاصله کمک می‌نماید تا مرطوب کننده جذب پوست شود و سطح ضایعه را برای اثرگذاری بیشتر تریامسینولون آماده نماید.
- از مصرف این دارو بر روی پوست صورت بدون تجویز پزشک متخصص خودداری نمایید و در صورت نیاز به استعمال آن در نواحی صورت مراقب باشید که دارو با نواحی دور چشم تماس پیدا نکند.
- از پانسمان یا پوشاندن ضایعه پس از مصرف این دارو خودداری نمایید مگر اینکه پزشک این توصیه را به شما کرده باشد.زیرا پوشاندن موضع میزان جذب پوستی تریامسینولون را افزایش می‌دهد که می‌تواند عوارض دارویی بیشتری در پی داشته باشد.
- تریامسینولون را تا زمانی که التهاب ضایعات فروکش نماید مصرف نمایید و با برطرف شدن علائم، استعمال کرم را قطع نمایید. به طور معمول دوره ی درمان با این دارو حداکثر تا ۷ روز می باشد. پس از گذشت این مدت در صورتی که علائم رو به بهبودی نرفت یا تشدید شد، حتماً مجدداً به پزشک مراجعه نمایید.
- مصرف کورتیکواستروئیدهای موضعی به مدت طولانی و بر روی ضایعات وسیع مناسب نمی باشد.

نوع و دوز مصرفی دارو با توجه به شرایط شما تجویز می‌شود. به‌ هیچ‌ عنوان بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دارو نکنید.
کرم تریامسینولون ۰.۱%
سوالات متداول
  • تریامسینولون موضعی برای کمک به تسکین قرمزی، خارش، تورم یا سایر ناراحتی های ناشی از بیماری های پوستی استفاده می شود. این دارو یک کورتیکواستروئید (داروی کورتیزون مانند یا استروئید) است. این دارو فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

  • برخی از افراد احساس می کنند که این دارو در عرض 1 روز اثر می کند، اما ممکن است تا 1 هفته طول بکشد تا فواید کامل این دارو تأثیر بگذارد.

  • تریامسینولون موضعی برای درمان خارش، قرمزی، خشکی، پوسته پوسته شدن،  التهاب و ناراحتی بیماری‌های پوستی مختلف، از جمله پسوریازیس (یک بیماری پوستی که در آن لکه‌های قرمز و پوسته‌دار در برخی از نواحی بدن ایجاد می‌شود و اگزما استفاده می‌شود. 

نظرات
نظر/سوال خود را وارد نمایید:
چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
1 تعیین تخصص

در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

2 انتخاب پزشک

در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

4 مکالمه امن با پزشک

در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

5 پرداخت و شروع مشاوره

در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.

حسین کرامتی
حسین
کاربر عضو 1402/11/22

باسلام وخسته نباشید من در سرم یک دانه زده بود که براثر کندن زخم شد وچندبار شانه گیر کردن زخم بزرگتر شد و برجسته حدود یک یا دو سال میگذره هیچ درد یا خارش یا قرمزی یا اثری در سرم نداره به دکتر پوست مراجعه کردم گفت براثر کندن کلوئید اگه اشتباه نکنم تشکیل شده عامیانه اش فکر کنم گوشت بالا آمده به من پماد تریامسینولون یک درصد داد دو هفته است روزی یکبار میزنم تاثیری ندیدم لطفا راهنمایی کنید ممنونم

علیرضا
کاربر مهمان 1402/09/07

سلام ببخشید این پماد برای پسورازیس خوبه ؟

پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به علیرضا
پشتیبان سایت 1402/09/07

سلام علیرضای عزیز.بله خوبه.ولی بیشتر از دو هفته مجاز به مصرفش نیستید.

علیرضا پشتیبان
علیرضا
کاربر عضو 1402/06/26

پسرم ۴ ماهه بود که برای رفع التهاب پوست لپش از تریامیسیلون یک دهم استفاده کردیم متاسفانه پوستش سفید شده چکار باید کرد؟

دکتراحسان رستمی @ در پاسخ به علیرضا
متخصص بیماری های پوست (درماتولوژی) 1402/06/26

نباید جهت لب اونم تو شیرخوار تریامسینولون استفاده می‌شد...باید یه کورتون بسیار خفیف مث هیدروکورتیزون استفاده می‌شد و یا فقط امولینت کافی بود..



درهرحال الان فقط پماد ویتامین A-D بزنید

علیرضا @ در پاسخ به احسان
کاربر عضو 1402/06/29

جناب دکتر این رنگ سفیدی بر میگرده به حالت اولش؟ چکار باید کرد ؟

دکتراحسان رستمی @ در پاسخ به علیرضا
متخصص بیماری های پوست (درماتولوژی) 1402/06/30

به آرومی...حوصله میخواد

زهرا رزمخوا @ در پاسخ به احسان
کاربر مهمان 1402/12/11

ببخشید دخترم 5ماهه هس بعضی قسمت بدنش مثل ران و زانوهاش و شکمش حالت خشکی پولکی شده دکتر بهش تریامسینولون استوناید داده اشکال نداره 1درصد

دکتراحسان رستمی @ در پاسخ به زهرا رزمخوا
متخصص بیماری های پوست (درماتولوژی) 1402/12/12

خیر مشکلی نداره

خوب هم هست

مرضیه قاسمی
کاربر مهمان 1402/02/05

سلام. از این پماد برای از بین بردن جای جوش میشه استفاده کرد؟

پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به مرضیه قاسمی
پشتیبان سایت 1402/02/05

سلام مرضیه عزیز.نه این پماد برای درمان جای جوش تجویز نمیشه.میتونید با متخصص پوست ویزیت آنلاین بگیرید تا داروی مناسب براتون تجویز بشه.سلامت و شاد باشید.

مریم قهرمانی
کاربر مهمان 1401/12/06

سلام. عمل گوش کردم دکتر پماد تریمیزان تجویز کرده چطور استفاده کنم. آیا باید به زخم پشت گوش استفاده کنم یا برای جلوگیری از اب رفتن داخل گوش قبل حمام استفاده کنم؟
ممنون

اسامه ریکی
کاربر مهمان 1401/11/14

سلام ببخشید پسر من روی پاش قارچ در اومده یک سالی میشه ب خاطر مشکلاتی نشد ببرمش دکتر ، حالا روی دستش در اومده این پماد خوبه استفادش کنم از بین میبره خارش و سوزن هم داره ۴ سالشه

اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به اسامه ریکی
پشتیبان سایت 1401/11/16

سلام
خیر فقط با تجویز پزشک مصرف کنید این دارو برای رفع التهاب هست نه درمان قارج پوستی. 
لطفا حضوری تشریف ببرید یا یک ویزیت در سرویس مشکلات پوستی ثبت کنید تا با ارسال عکس پزشک پوست رو معاینه کنه

آمنه بادسار
کاربر مهمان 1401/11/04

اگزما پوستی گرفتم

نسترن
کاربر مهمان 1401/10/10

سلام من بینی ام رو عمل زیبایی کردم. دکترم بعد یک ماه کرم ترمیم کننده گفتند ژل آدکورتیل استفاده کن پیدا نمیکنم. آیا ژل آدکورتیل همون تریامسینولون هست ؟؟

سمیه نظری
کاربر مهمان 1401/10/07

سلام خسته نباشید
پمادتریامسینولون فقط برای خارش استفاده میشه؟
آخه مشکل من شقاق خیلی هم درد سوزش وخارش دارم
آیا جواب گو هست؟

اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به سمیه نظری
پشتیبان سایت 1401/10/08

سلام
خیر برای شقاق استفاده نمیشه
پماد تتراسایکلین 3 درصد
پماد آنتی فیشر باریج
پماد شقاق شیفار
همه اینا خوبن برای شقاق

محمدی @ در پاسخ به سمیه نظری
کاربر مهمان 1403/01/07

دکتر بعداز عمل هیدروسیل گفته جای بخيه ها بزنم ولی این باعت شده ترشحات بیشتر بشه وجاي عمل که می خواست خوب بشه باز شده
بازم استفاده بکنم؟

بهار صبوری
کاربر مهمان 1401/09/14

سلام پماو تریامسینولون ۱ درصد برای خارش سوزش واژن چند بار در شبانه روز استفاده کرد شب یا روز

سلام عزیزم۰حتمابایدمعاینه شویدوعلت سوزش وخارش مشخص شود۰شایدضایعات قارچی باشدکه مصرف تریامسینولون بانازک وحساس کردن پوست باعث تشدیدقارچ میشود۰اگرالتهاب پوستی بودوباتشخیص پزشک مصرف میکنید۲باردرروز۰وپس ازنیمساعت باآب ولرم موضع راشستشودهید۰

باران حسامی @ در پاسخ به بهار صبوری
کاربر مهمان 1401/12/24

۳بار استفاده کن صبح ظهر شب برا من دکتر همین جوری گفته

امنه حسین زاده
کاربر مهمان 1401/08/13

برای سوختگی ران پا هم این پماد استفاده میشه؟

اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به امنه حسین زاده
پشتیبان سایت 1401/08/14

سلام
اگر منظور از سوختگی عرق سوز شدن هست از پماد کالامین استفاده کنید
اگر سوختگی پوست منظورتون هست از پماد آلفا استفاده کنید

طاهره کرمی
کاربر مهمان 1401/07/06

دکتر این پماد رو برای خارش واژن به من داده و با دوسه بار زدن کاملا خارش و التهاب بیرونی واژن خوب شد

مریم رضایی
کاربر مهمان 1401/06/12

سلام پماد تریامسینولون یک درصد پزشک داده فقط یادم‌نیست گفتن داخل گوش استفاده کنم یا نه

اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به مریم رضایی
پشتیبان سایت 1401/06/13

سلام
اگر برای خارش و سوزش گوش مراجعه کردید استفاده کنید فقط خیلی داخل نریزید 
پماد رو به سرانگشت بزنیدو با سرانگشت مجرای داخلی رو چرب کنید

Hadi
کاربر مهمان 1401/05/26

آیا از دارو برای سوزش و خارش مقعدی میشه استفاده کرد؟

اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به Hadi
پشتیبان سایت 1401/05/27

خیر توصیه نمیشه

محمد سلطانی @ در پاسخ به اپراتور
کاربر مهمان 1402/09/08

سلام برای خارش سینه هم میشه استفاده کرد

پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به محمد سلطانی
پشتیبان سایت 1402/09/08

سلام محمد عزیز.خارش سینه یعنی چه؟ مشکلتون را واضحتر بیان کنید.

نگارنده
کاربر مهمان 1401/04/06

باسلام پماد تریا میسینولون بهترین پماد مخصوص حساسیت پوستی خارش حرف نداره دست سازنده اش درد نکنه من بسیارراضیم البته من چندسال پیش استفاده کردم اگه اصلش باشه حرف نداره پیشنهاد میکنم به عزیزانی که دچارمشکلات پوستی هستن این پماد امتحان کنن.....