ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 5دقیقه | به روز رسانی 1401-06-24

23030 بازدید

تفاوت بین روانشناس و روانپزشک

تهیه شده زیر نظر : پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    تفاوت بین روانشناس و روانپزشک | پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    وقتی صحبت از کمک گرفتن برای یک بیماری روانی یا هر نوع مشکل روانی می‌شود، دو نام به ذهن متبادر می‌شود: روانشناس و روانپزشک.

    اما برای حل مشکل به چه کسی مراجعه کنیم؟

    روانشناسان و روانپزشکان هر دو برای مراقبت از سلامت روان آموزش دیده‌اند، اما درمان‌هایی که آنها ارائه می‌دهند بسته به نوع شرایط روانی متفاوت است. اگر به دنبال فردی برای مشاوره برای بیماری‌های روانی هستید، پس این مقاله را از دست ندهید.

    روانشناس کیست؟

    روانشناس کیست؟

    روانشناسان در ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات رفتاری و مسائل روان‌شناختی که باعث ایجاد اختلال در زندگی می‌شود، مهارت دارند - انواع چیزهایی که می‌توانند منجر به استرس، مشکلات روحی، اعتیاد و موارد دیگر شوند. روانشناسان آموزش‌های پیشرفته‌ای را می‌گذرانند که آنها را برای حرفه خود آماده می‌کند. روانشناسان به جای رفتن به دانشکده پزشکی (مانند یک روانپزشک)، پس از اخذ مدرک کارشناسی خود به مقطع کارشناسی ارشد می‌روند. آنها در نهایت مدرک دکترا دریافت خواهند کرد که با مدرک دکتری که یک روانپزشک دریافت می‌کند متفاوت است. روانشناسان معمولاً به عنوان مشاور با روانپزشکان برای ارائه درمان سلامت روان همکاری می‌کنند. غیر معمول نیست که یک روانشناس در زمینه خاصی از سلامت روان تخصص داشته‌باشد.

    روانپزشک کیست؟

    روانپزشک کیست؟

    روانپزشکان پزشکانی هستند که بر روی تشخیص و درمان بیماری‌های روانی تمرکز می‌کنند. یک تفاوت اصلی بین این دو رشته این است که روانپزشکان مدرک پزشکی واقعی دارند - آنها واقعاً یک پزشک هستند. تفاوت کلیدی دیگر این است که آنها می‌توانند دارو تجویز کنند، اغلب برنامه‌های درمانی روانپزشکان بر مدیریت دارو متمرکز است. بسیاری از روانپزشکان مدارک پیشرفته ای دارند که هم در دانشکده پزشکی و هم در رزیدنتی کسب می کنند.
    روانپزشکان در واقع قبل از اتمام دوره رزیدنتی خود به دانشکده پزشکی می‌روند همچنین ممکن است آموزش‌های اضافی را که به عنوان فلوشیپ شناخته می‌شود، تکمیل کنند، جایی که معمولاً در یک حوزه خاص از درمان سلامت روان تخصص دارند.

    به عنوان مثال، برخی از روانپزشکان فلوشیپ خود را در روانپزشکی قانونی را تکمیل می‌کنند. این تخصص می‌تواند به آنها اجازه‌دهد تا به متخصصان مجری قانون کمک کنند. برخی دیگر ممکن است فلوشیپ روانپزشکی کودک و نوجوان را تکمیل کنند و ....

    تفاوت در پیشینه آموزشی:

    تفاوت در پیشینه آموزشی روانشناس و روانپزشک چیست؟

    در حالی که روانشناسان و روانپزشکان اساساً موضوع یکسانی از سلامت روان را مطالعه می‌کنند، رویکرد آنها به این موضوع بسیار متفاوت است.

    روانپزشکان پزشکانی هستند که حداقل ۱۱ سال آموزش دارند – معمولاً بیشتر.

    آنها ابتدا مدرک پزشکی را در دانشگاه می‌گذرانند. سپس حداقل 1 یا 2 سال به عنوان پزشک عمومی آموزش می‌بینند. سپس حداقل 5 سال آموزش در زمینه تشخیص و درمان بیماری های روانی را می‌گذرانند. سپس از آنها خواسته می‌شود که این عمل را حداقل به مدت چهار سال در بیمارستان تحت نظارت پزشکان ارشد ادامه دهند. روانپزشکان نیز باید هر 10 سال یکبار گواهینامه های عمل خود را تمدید کنند.

    روانشناسان حداقل 6 سال آموزش دانشگاهی و تجربه نظارت دارند. آنها همچنین ممکن است دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در روانشناسی باشند. اگر آنها دکترا (PhD) داشته باشند، یک روانشناس می‌تواند خود را "دکتر" بنامد، اما آنها پزشک پزشکی نیستند.

    تفاوت در نحوه درمان روانشناس و روانپزشک

    روانپزشکان می‌توانند طیف وسیعی از درمان‌ها را با توجه به مشکل خاص ارائه دهند که شامل موارد زیر است:

    •    تجویز دارو
    •    مراقبت‌های پزشکی عمومی، از جمله بررسی سلامت جسمانی و اثرات دارو
    •    درمان‌های روانی
    •    درمان‌های تحریک مغز مانند الکتروشوک درمانی (ECT).

    روانشناسان بالینی در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی آموزش‌های ویژه ای دارند. روانشناسان بر ارائه درمان‌های روانشناختی تمرکز می‌کنند اما در عین حال پزشک نیستند و نمی‌توانند دارو تجویز کنند. در عوض، آنها گفتگو درمانی و تمریناتی را توصیه می‌کنند که برای شرایط روانی خفیف مناسب هستند و این همه از طریق مشاهده دقیق و مشاوره با بیمارانشان انجام می‌شود.

    تفاوت در زمینه‌های مالی و بیمه :

    روانپزشکان به دلیل اینکه پزشک هستند معمولا تحت پوشش بیمه هستند و می‌توان از آنها با بیمه خدمات دریافت کرد اما هزینه‌های دریافتی روانشناسان آزاد هست و شامل بیمه نمی‌شود.

    همکاری با یکدیگر روانشناس و روانپزشک

    روانپزشکان و روانشناسان اغلب با هم کار می‌کنند. یک روانپزشک ممکن است ارزیابی و تشخیص اولیه را انجام دهد، سپس شما را برای درمان روانشناختی مداوم (گفتگودرمانی) به روانشناس ارجاع دهد. روانپزشکان و روانشناسان نیز به عنوان بخشی از تیم‌های سلامت روان در بیمارستان‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند.

    به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم؟

    به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم؟

    قبل از اینکه به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید، ابتدا باید نوع مشکلات سلامت روانی را که با آن روبرو هستید در نظر بگیرید. اگر استرس زیادی داشته و علائمی از اضطراب و افسردگی را دارید، بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید. روانشناسان از طریق جلسات روان درمانی راهنمایی‌های لازم را انجام می‌دهند تا ذهن آشفته را آرام سازند.

    اما زمانی که احساس می‌کنید در معرض بیماری‌های روانی شدید قرار دارید بهتر‌است با روانپزشکان مشورت کنید. این امر از طریق نوسانات شدید خلق و خو، رفتار و الگوی غیرعادی و اختلالات در زندگی روزمره به دلیل مسائل مربوط به سلامت روان مشهود است. روانپزشک قادر خواهد بود مشکل را تشخیص دهد و بهترین داروها را برای کمک به کنترل وضعیت روانی ارائه دهد.

    منابع:

    www.cadabamshospitals.com

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر یونس نجفیان رضوی متخصص طب سنتی

    مشهد

    4.3 (229 نظر)

    تجربه
    24 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, مش ...

    دکتر زکیه اخلاصی رزیدنت طب سنتی

    تهران

    5 (10 نظر)

    تجربه
    4 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, مش ...

    دکتر سمیه خلیل زاده متخصص طب سنتی

    اردبیل

    4.7 (16 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:1 ساعت

    تجربه
    12 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, مش ...

    دکتر سید مصطفی اعرج خدایی متخصص طب سنتی

    تبریز

    4.5 (38 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    20 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    سلامت جنسی, گوارش و کبد

    دکتر جمشید شایانفر متخصص طب سنتی

    تهران

    4.5 (105 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    29 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, سلامت جنسی

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     پشتیبان ارشد ایزو ویزیت
    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.