ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 9دقیقه | به روز رسانی 1401-01-25

23584 بازدید

مشکلات روابط اجتماعی

تهیه شده زیر نظر : فرشید شهریاری - فوق تخصص روانپزشک

    مشکلات روابط اجتماعی | فرشید شهریاری

    اختلاف و مشکل در رابطه‌ها، هنگامی به وجود می‌آید که افراد بر سر موضوعات مختلف، اختلاف نظر پیدا می‌کنند و این اختلاف نظر را به طور نادرست، بیان می‌کنند.

    در هر رابطه‌ای، هر چقدر افراد با یکدیگر اتفاق نظر و تفاهم داشته باشند، بر سر موضوعاتی، به اختلاف می‌خورند که اگر از بیان درست مشکلات و حل کردن آن‌ها، آگاهی کافی نداشته باشند، این اختلاف نظرها می‌توانند به مشکلات جدی تری در روابط تبدیل شوند.

    روابط اجتماعی

    مشکلات روابط اجتماعی

    مشکلات روابط اجتماعی شامل روابط بین زن و شوهر، والدین و فرزندان، همکاران، دوستان و... می‌شود و می‌تواند قوی‌ترین رابطه‌ها را نیز، به مرور زمان، تحت تاثیر قرار دهد اما این به آن معنا نیست که اگر افراد در رابطه به مشکل بر خوردند، رابطه‌ی آن‌ها به پایان رسیده و راه نجاتی نیست؛ بلکه با روش‌های درست بیان کردن موضوعات و برخورد صحیح و شناخت کافی، می‌توان این مشکلات را به حداقل رساند.

    مشکلا روابط بین زن و شوهر

    وجود مشکلات بین زن و شوهر در هر ازدواجی، کاملا طبیعی است و نکته‌ی مهم در این مورد این است که زن و شوهر باید از یکدیگر شناخت کافی داشته‌باشند تا بتوانند در موقعیت‌های مختلف، رفتار درستی را در پیش بگیرند.

    در ادامه، به برخی عواملی که باعث بروز مشکلات بین زن و شوهر می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

    مشکلات اقتصادی

    مشکلات اقتصادی، تکراری‌ترین دلیل بروز مشکل و اختلاف بین زوجین است.

    برای کنترل و مدیریت بهتر این مشکل، افراد باید قبل از ازدواج، به طور کامل از وضعیت مالی یکدیگر مطلع باشند و انتظارات خود را بیان کنند تا بعد از ازدواج، در صورت بروز مشکلات مالی و اقتصادی با مشکل جدی رو به رو نشوند.

    مسائل جنسی

    مسائل جنسی، یکی از عمده‌ترین مشکلات بین زن و شوهرها است. وجود مشکلات و نارضایتی‌های جنسی زن و شوهر از یکدیگر، می‌تواند در رابطه‌ی عاطفی آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

    بهترین راه حل برای رفع مشکلات جنسی، حرف زدن رک و صریح از خواسته‌ها و انتظارات شخصی است و اگر زن و شوهر نتوانند با حرف زدن به نتیجه‌ی دلخواه برسند، باید به مشاور مراجعه کنند تا تحت مشاوره‌ی جنسی، ریشه‌ی مشکل پیدا شود.

    مشکلات و مسائل جنسی ممکن است ریشه‌ی روانی یا جسمی داشته باشند و باید با مراجعه به پزشک، تحت درمان قرار بگیرند.

    دخالت اطرافیان

    در همه‌ی زندگی‌ها، پستی و بلندی‌هایی وجود دارد. نکته ای که باید مورد توجه زن و شوهرها باشد این است که بدانند آن‌ها باید با درایت و مدیریت درست، شرایط را به نحوی آرام کرده و به اطرافیان خود، اجازه‌ی دخالت و ایجاد تنش‌های بیشتر را ندهند. اگر این موضوع به درستی مدیریت نشود، می‌تواند سبب بروز اختلافات و مشکلات بزرگتری شود و در نهایت به طلاق عاطفی بین زن و شوهر بینجامد.

    مسائل عاطفی

    بروز مشکلات عاطفی و اتفاقات ناگوار در زندگی زن و مرد، می‌تواند زندگی و رابطه‌ی زناشویی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و سبب بروز مشکلاتی بین آن‌ها شود.

    فوت دوستان و اقوام، اختلافات خانوادگی و... از این دسته هستند.

    در این شرایط، زن و مرد باید بدانند که شریک زندگی آن‌ها، نزدیک‌ترین فرد به آن‌ها است و باید با بیان موضوع و حرف زدن درباره‌ی آن، از بروز اختلافات بیشتر، جلوگیری کنند.

    بیماری‌های روانی

    وجود بیماری‌های روانی در زن و شوهرها و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها، می‌تواند بر رابطه‌ی بین آن‌ها تاثیر بگذارد. در برخی مواقع، خود فرد از بیماری آگاهی دارد و با مراجعه به پزشک، می‌تواند درمان را آغاز کند اما در برخی شرایط، فرد از مشکل روانی موجود اطلاع ندارد و شریک زندگی او، متوجه این اختلالات می‌شود که در این صورت نیز، بهتر است با مراجعه به پزشک و مشاور، راه درست درمان را در پیش بگیرند. هم چنین، درک این موضوع که بیماری‌های روانی نیز مانند تمامی بیماری‌های دیگر، نیاز به درمان دارند، مشکلات بین زن و شوهر را کاهش می‌دهد و درک آن‌ها را از یکدیگر عمیق تر می‌کند.

    مشکلات روابط اجتماعی

    چگونه با مشکلات بین زن و شوهر مواجه شویم؟

    تمامی روانشناسان بر این باورند که در مواجهه با مشکلات بین زن و شوهر، فرد باید صبور و منطقی باشد و با انجام برخی کارها، این اختلافات و مشکلات را به حداقل برساند.
    "جهت مشاوره پیرامون مشکلات زناشویی، میتوانید به متخصصان ما در سامانه مراجعه نمایید."

    برخی از راهکارهای برخورد با مشکلات بین زن و شوهر عبارتند از:

    • در زمان مناسب با یکدیگر حرف بزنید.
    • کنایه نزنید.
    • به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید.
    • در مواقع ناراحتی، به یکدیگر زمان بدهید.
    • مسائل و دلخوری‌های کهنه را یادآوری نکنید.
    • در کلام و رفتار به یکدیگر احترام بگذارید.
    • از یکدیگر انتقاد کنید اما بد گویی نکنید.
    • با صبوری، با یکدیگر صحبت کنید.
    • به خوبی به حرف‌های یکدیگر گوش کنید.
    • به مشاور مراجعه کنید.

    مشکلات روابط بین همکارها

     مشکلات روابط بین همکاران

    داشتن ارتباط سالم و درست در محیط کاری، برای سلامت روان و موقعیت شغلی افراد، بسیار حائز اهمیت است. مشکلات در روابط اجتماعی، می‌توند شامل روابط بین همکاران نیز شود.

    اگر همکاران در یک محیط کاری، مهارت‌های لازم را یاد گرفته و آن‌ها را به کار بگیرند، اختلافات و مشکلات بین همکاران، به حداقل می‌رسد. راهکارهای زیر می‌توانند مشکلات بین همکاران را کاهش دهند:

    • داشتن پوشش مناسب محیط کاری
    • رعایت حریم شخصی همکاران
    • داشتن رفتارهای حرفه ای و تسلط کاری
    • شناخت کلی همکاران
    • سازش و برخورد با همکاران
    • یادگیری مهارت گفتگو
    • انعطاف پذیری روانی
    • شفاف صحبت کردن
    • تعادل در صمیمیت با همکاران
    • یادگیری مهارت زبان بدن

    مشکلات روابط بین والدین و فرزندان

    مشکلات روابط بین والدین و فرزندان

    با وجود تمام تلاش‌های والدین برای تربیت و فرزندان و برقراری رابطه‌ی درست و صمیمی با آن‌ها، ممکن است مشکلاتی در روابط والدین و فرزندان ایجاد شود و این مشکلات، می‌توانند جنبه‌های مختلفی داشته باشند.

    مشکلات بین والدین و فرزندان می‌تواند از کودکی شروع شده و یا مربوط به دوران پس از کودکی باشد.

    برخی از مشکلات روابط بین والدین و فرزندان عبارتند از:

    فقدان احترام

    فرزندانی که از والدین خود محبت و توجه کافی دریافت نمی کنند، ممکن است این فقدان و کمبود عاطفی را با بی احترامی به والدین نشان دهند و هم چنین، ممکن است در مواردی، با دیگران نیز بد رفتاری کنند.
    والدین در این شرایط می‌توانند با انجام رفتارهایی مانند احترام به فرزند و ایجاد صمیمیت بیشترو...، عواقب این مشکلات را کاهش دهند.

    عدم اعتماد

    برخی از والدین به دلیل انجام اشتباهات مکرر فرزندشان، ممکن است اعتماد و اطمینان خود را به آن‌ها از دست بدهند و این عدم اعتماد، رفتار فرزندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    والدین می‌توانند برای ایجاد اعتماد بین خود و فرزندان، از راهکارهای زیر استفاده کنند:

    • اهمیت صداقت را برای فرزندان توضیح دهند.
    • وقتی فرزندشان حقیقت را می‌گوید، واکنش مثبت نشان دهند.
    • به هیچ عنوان به فرزندان خود دروغ نگویند.
    • به وعده‌های خود عمل کنند.
    • با فرزندشان صادق باشند.

    عدم ارتباط

    عدم ارتباط بین والدین و فرزندان، یکی از جدی ترین مشکلات روابط بین آن‌ها است. در این شرایط، والدین فکر می‌کنند فرزندشان به حرف آن‌ها گوش نمی دهد و فرزندشان تصور می‌کند که والدین به اندازه‌ی کافی او را درک نمی کنند و در اغلب موارد، به جای درست کردن و بهبود شرایط موجود، به طور کلی از حرف زدن با یکدیگر منصرف شده و ارتباط بین آن‌ها، قطع می‌شود. والدینی که در برقراری ارتباط با فرزند خود دچار مشکل می‌شوند، می‌توانند راهکارهای زیر را امتحان کنند:

    • خود را در سطح فرزندشان قرار دهند.
    • از عبارات و کلمات مثبت استفاده کنند.
    • صحبت‌ها را طولانی نکنند.
    • هنگام حرف زدن، آرامش خود را حفظ کنند.
    • از واکنش‌های شدید و عصبی دوری کنند.
    • به علایق و احساسات فرزندشان توجه کنند.

    وابستگی بیش از حد 

    گاهی اوقات در روابط بین والدین و فرزندان، وابستگی بیش از حد ایجاد می‌شود. این وابستگی می‌تواند از طرف فرزندان به والدین و یا برعکس باشد. فرزندانی که والدین آن‌ها به طور مرتب به جای آن‌ها تصمیم می‌گیرند و همه‌ی کارها را خودشان انجام می‌دهند و هیچ مسئولیتی را به عهده‌ی فرزندان نمی گذارند، به والدین خود وابستگی شدید پیدا می‌کنند.

    هم چنین، والدین نیز ممکن است به دلایل مختلف(بیماری‌های جسمی و روحی، کهولت سن، از کار افتادگی و...) به فرزندان خودوابستگی شدید پیدا کنند. این افراد می‌توانند از دیگران برای حمایت عاطفی کمک بگیرند تا این احساس وابستگی به تعادل برسد.

    برای بازسازی روابط بین والدین و فرزندان و رفع مشکلات بین آن‌ها، در قدم اول عشق و محبت و صبوری نیاز است و هم چنین برای برطرف کردن مشکلات در رابطه، باید به مشاور مراجعه کرد تا مشکلات به صورت ریشه ای حل شوند.

    مشکلات روابط دوستانه

    مشکلات روابط دوستانه

    وجود مشکل در روابط اجتماعی، خلاصه به زن و شوهر و یا والدین و فرزندان نمی شود و می‌تواند در روابط دوستانه نیز بروز کند.

    برخی از اختلافات و مشکلات در روابط دوستانه عبارتند از:

    بد قولی کردن 

    ممکن است فردی در رابطه‌ی دوستانه، به طور مکرر از دوست خود بد قولی ببینمد و این موضوع موجب آزار و رنجش فرد گردد و رفته رفته، روی صمیمیت رابطه، تاثیر منفی بگذارد.

    حس حسادت

    در برخی از روابط دوستانه، حس حسادت وجود دارد(مثلا فرد مجرد به دوست خود که متاهل است، حسادت می‌کند). در این شرایط، ممکن است از فرد رفتارهایی سر بزند که دوست خود را برنجاند و یا زندگی او را در معرض خطر قرار دهد. در این شرایط بهتر است فرد با یک مشاور مشورت کند.

    احساس تنهایی

    در برخی روابط دوستانه، ممکن است علی رغم رابطه ای که وجود دارد، یکی از طرفین به طور مداوم احساس تنهایی کند و زمانی که نیاز به همراهی دوست خود دارد، او را در کنار خود نیابد. در این شرایط، بهتر است با فرد صحبت کند و یا رابطه را کمرنگ کند؛ زیرا ادامه یافتن این رابطه‌ها می‌تواند منجر به بروز افسردگی در فرد شود.

    به طور کلی، داشتن شناخت کافی از خود و اطرافیان، می‌تواند در چگونگی روابط افراد با یکدیگر، تاثیر مستقییم بگذارد.

    برای رفع مشکلات در روابط اجتماعی، فرد باید به مشاور مراجعه کند و صبوری لازم را برای گرفتن نتیجه‌ی درست، داشته باشد.

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

    دکتر فرشید شهریاری
    دکتر فرشید شهریاری فوق تخصص روانپزشک

    دکتر فرشید شهریاری، فارغ التحصیل دکترای حرفه ای و تخصص اعصاب و روان و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان از دانشگاه علوم پزشکی تبریز

     

    • رتبه اول آزمون ورودی دستیاری فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان 
    • رتبه اول بورد فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان
    • مقالات : هنجاریابی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ
    • اندازه گیری سطح هموسیستئین در بیماران الزایمر و ارتباط ان با شدت بیماری

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.