برای معرفی یک دکتر خوب

کابوس شبانه چیست؟؛ دلیل کابوس شبانه

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت


5 دقیقه

0 نظر

بروزرسانی 1403/05/20

کابوس شبانه چیست؟؛ دلیل کابوس شبانه | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    از کابوس شبانه تحت عنوان رویای بد یاد می‌کنند. کابوس با واکنش‌های احساسی منفی همراه است و معمولا سبب بیدار شدن فرد از خواب می‌شود. بروز آن به عوامل مختلفی نظیر سن، رژیم غذایی، دارو و سلامت جسمی و روحی، روانی وابسته است. افرادی که کابوس‌های شبانه دارند معمولا خواب‌های غیرعادی را تجربه می‌کنند. بروز کابوس‌های شبانه زمانی خطرناک می‌شود که به طور منظم و مستمر تکرار شود. اضطراب و تنش‌های شدید نیز می‌تواند باعث ایجاد کابوس‌های شبانه شود. اگر شما هم کابوس های شبانه می‌بینید می‌توانید برای درمان از بهترین روانشناسان مشاوره آنلاین دریافت کنید.

    چه کسانی کابوس شبانه را تجربه می کنند؟

    تحقیقات نشان داده است که دیدن کابوس‌های شبانه در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. این آمار در کودکان بین 3 تا 6 سال به 50 درصد می‌رسد. بیشتر بزرگسالان، گاهی اوقات کابوس می‌بینند اما این کابوس طبیعی است و هنوز به بک اختلال تبدیل نشده است. زمانی این کابوس‌ها به شکل یک اختلال درمی‌آیند که مکرر و به صورت آزاردهنده ادامه پیدا کنند. کابوس‌ها در کودکان بین جنسیت‌ها به طور مساوی پدیدار می‌شود. با این حال در سنین بزرگسالی، بروز کابوس شبانه در زنان بیشتر از مردان است.

    طبقه بندی کابوس شبانه

    زمانی که کابوس‌های شبانه شما به یک اختلال تبدیل می‌شوند باید نگران باشید! در این هنگام باید اختلال کابوس خود را از لحاظ شدت و فراوانی بشناسید. این اختلالات را از لحاظ فراوانی به 3 دسته طبقه بندی می‌کنند.

    حاد

    یعنی طول مدت کابوس کمتر یا مساوی 1 ماه است.

    تحت حاد

    این دسته دارای طول مدت 1 تا 6 ماه است.

    پایدار

    اختلال کابوس مداوم بیش از 6 ماه را تجربه می کنند.

    • شدت کابوس‌های شبانه نیز به 3 دسته خفیف، متوسط و شدید طبقه‌بندی می‌شوند. دسته خفیف 1 بار در هفته کابوس را تجربه می کنند. دسته متوسط 1 تا 6 بار در هفته کابوس می‌بینند. در دسته‌بندی شدید نیز افراد هر شب دچار کابوس می‌شوند.

    علل کابوس‌های شبانه

    کابوس‌ها هنوز دلایل قطعی و مشخصی ندارند و بیشتر به رویدادهای پیرامون زندگی ما مرتبط هستند. به طور کلی اتفاقات و احساساتی که در طول روز تجربه می‌کنیم، می‌توانند باعث ایجاد کابوس شبانه شوند. دلایل فیزیکی مانند خوابیدن در موقعیت‌های استرس‌زا و ناراحت کننده نیز می‌توانند موجب کابوس شود. بلافاصله قبل از خواب نیز نباید غذا بخورید. این امیر به علت بالا رفتن متابولیسم بدن شما می‌تواند به عنوان یک محرک برای کابوس باشد. معمولا انسان هنگام دیدن کابوس شبانه، یک سری احساسات منفی و شرایط خاص عاطفی را پردازش می‌کند.

    دیگر علت های کابوس شبانه

    عوامل محیطی و یک سری سبک‌های زندگی نیز می‌تواند از دلایل بروز کابوس شبانه باشد. استفاده بیش از حد الکل و مواد مخدر و رژیم غذایی نامناسب شما را در معرض دیدن کابوس شبانه قرار می‌دهد. همچنین اختلال در برنامه خواب نیز از دیگر موارد است. افرادی که خواب کمتر از 5 ساعت و یا بیشتر از 10 ساعت را در شب تجربه می‌کنند نیز در معرض دیدن کابوس هستند. افرادی که با بیماری‌هایی مانند سرطان، پارکینسون و بیماری‌ عروق کرونر قلب درگیر هستند نیز معمولا با کابوس شبانه دست و پنجه نرم می‌کنند.

    علائم کابوس شبانه

    کابوس‌ها ممکن است حتی چندین بار در طول شب رخ دهد. این کابوس‌ها سبب بیدار شدن فرد می‌شود و معمولا همراه با تپش قلب و عرق کردن همراه است. کابوس شبانه شما ممکن است بسیار واضح و واقعی به نظر برسد. رویاهایی که با کابوس همراه هستند معمولا مربوط به تهدیدات ایمنی یا بقا هستند و به شکل آزاردهنده آشکار می‌شوند. در نتیجه دیدن کابوس شما احساسات اضطراب، ترس، عصبانیت یا انزجار را تجربه می‌کنید.

    درمان کابوس شبانه

    برای درمان کابوس شبانه در ابتدا باید علت وقوع آن را بیابیم. در واقع باید بفهمیم چه چیزی باعث شده تا به صورت مکرر کابوس‌های آزار دهنده ببینیم. سپس با یک متخصص در این زمینه مشورت کنیم. متخصص می‌تواند روش‌های متعددی را برای درمان مشکل ما پیشنهاد دهد. اگر این کابوس‌ها نتیجه تجربه یک رویداد و اتفاق تلخ باشد، معمولا با روش روانشناختی مانند مشاوره، درمان می‌شود. از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. یک درمانگر می‌تواند به شما کمک کند و اثرات کابوس‌های شما را کاهش دهد.

    زمان مراجعه به پزشک

    کابوس‌های شبانه اگر گاه به گاه پدیدار شوند، چه در سنین کودکی چه در بزرگسالی، طبیعی است. با این حال اگر این کابوس‌ها به صورت مکرر تکرار شوند و خواب شما را مختل کنند، باید با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این دلایل اگر ترس از خوابیدن دارید و کابوس دیدن سبب ایجاد مشکلات رفتاری و عملکردی شما در طول روز می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

    عوارض خواب با کابوس های شبانه

    کابوس‌ها معمولا اگر در طول هفته به طور مداوم تکرار شوند، خواب شبانه را مختل می‌کنند. خواب سالم و کافی تاثیر بسزایی در سلامت جسمی و روحی فرد دارد. اختلال و کمبود خواب می‌تواند به قلب، مغز و سایر اندام‌های بدن آسیب برساند. در نتیجه عملکرد اندام‌های بدن کاهش پیدا می‌کند. کابوس پی در پی اثرات منفی بسیار زیادی باقی می‌گذارد که از آن می‌توان به بیماری مزمن و قلبی اشاره کرد. کابوس‌ها سبب افزایش اضطراب و افسردگی می‌شوند و مشکلاتی نیز برای حافظه بوجود می‌آورند.

    کلام آخر

    کابوس شبانه به دلایلی همچون اتفاقات نگران کننده و استرس آور در طول روز اتفاق می‌افتند و میزان رخ دادن آن‌ها برای هر شخص متغیر است. برای درمان کابوس شبانه یا دیگر مشکلات خواب می‌توانید از بهترین روانشناس مشاوره آنلاین مشکلات خواب دریافت کنید.  

    برچسب‌ها
    دکتر های مرتبط با این مطالب

    هاله هادی پور کارشناسی ارشد روانشناسی

    کرج

    4.9 (53 نظر)

    تجربه
    7 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    افسردگی, مشکلات کودک و نوجوا ...

    حافظ عطاپور متخصص روانشناسی

    کرج

    4.6 (46 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    12 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    افسردگی, ترک خود ارضایی

    الهه سعیدپور کارشناسی ارشد روانشناسی

    اصفهان

    5

    تجربه
    5 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    دکتر زهرا شبرخ فومنی دکترا روانشناسی

    تهران

    5 (1 نظر)

    تجربه
    4 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    افسردگی, مشکلات کودک و نوجوا ...

    آناهیتا ویسی کارشناسی ارشد روانشناسی

    همدان

    5 (2 نظر)

    تجربه
    5 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    روانشناسی, زوج درمانی

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.