ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 7دقیقه | به روز رسانی 1402-08-08

868 بازدید

شپش موی سر: از علل ابتلا تا راهکارهای درمان شپش

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    شپش موی سر: از علل ابتلا تا راهکارهای درمان شپش | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    یکی از موضوعات داغ با شروع فصل مدارس شپش موی سر است. این موجود ریز 6 پا که با رنگ‌های سفید، خاکستری تیره، قهوه‌ای و برنز رنگ روی موی سر نزدیک به پوست دیده می‌شود. شپش موی سر بیش از همه در بین کودکان دبستانی شایع است. «شپش سر خطرناکه؟»، «شپش از کجا میاد؟»، «شپش با چشم دیده می‌شه؟» پاسخ تمامی سوالات شما دربارۀ شپش در این مقاله داده شده‌است. برای درمان شپش سر نیز می‌توانید در سایت ایزو ویزیت با متخصص پوست و مو  آنلاین و تلفنی نوبت دریافت کنید. 

    شپش سر چیست؟

    شپش سر Head lice (که در بین مردم با نام رشک سر و در بین متخصصین با نام پدیکولوزیس شناخته می‌شود) حشره‌ای کوچک است که از خون پوست سر انسان تغذیه می‌کند و به بدنه یا ریشه مو می‌چسبد. شپش سر گاهی اوقات با شوره سر اشتباه گرفته می‌شود. نشانه اصلی برای تشخیص شپش موی سر خارش سر، پشت گوش و گردن است.

    انواع شپش

    شپش سه نوع دارد. یکی از انواع شپش موی سر است که به طور کامل با آن آشنا شدید. شپش بدن و شپش ناحیۀ تناسلی نیز دو نوع دیگر شپش است. تنها شپشی که می‌تواند باعث بیماری شود شپش بدن است. شایع‌ترین نوع شپش نیز که بیشتر در میان کودکان (در سنین پیش دبستانی و دبستان) نیز رایج است شپش موی سر است.

    نشانه‌ های ابتلا به شپش موی سر

    خارش شدید پوست سر، گردن و پشت گوش‌ها، دیده شدن شپش در بین موهای سر و همچنین دیده شدن تخم شپش در اطراف گوش از علائم شپش موی سر است. دیده شدن شوره‌های زیاد بر روی موها نیز ممکن است احتمالی برای وجود شپش باشد چراکه برخی اوقات افراد شوره سر را با شپش اشتباه می‌گیرند. برای رهایی از خارش در زمان ابتلا به شپش می‌توانید از پزشک متخصص پوست و مو در سایت ایزوویزیت ویزیت آنلاین و مشاوره تلفنی دریافت کنید. 

    علت ابتلا به شپش سر

    فرقی نمی‌کند بهداشت فردی را رعایت می‌کنید یا نه اگر از وسایل فرد آلوده به شپش را استفاده کنید شما هم شپش می‌گیرید. نحوۀ انتقال شپش از طریق تماس نزدیک فرد با فرد آلوده یا استفاده از وسایل شخصی مشترک مثل: لباس، شانه، کلاه، شال، روسری، روکش بالشت، حوله و رختخواب آلوده به شپش به شخص سالم منتقل می‌شود. استفاده از هدفون آلوده نیز می‌تواند شما را مبتلا کند.

    طول عمر شپش

    «شپش چقدر عمر می‌کنه؟» چرخۀ زندگی شپش سر سه مرحله را شامل می‌شود. مرحلۀ اول تخم شپش، که به شکل سفیدرنگ و بیضی‌شکل بوده که با ماده چسبناکی به ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبند. در مرحلۀ دوم تخم شپش بعد از 8 تا 10 روز به لارو تبدیل می‌شود. لارو نیز پس از دو تا سه روز بعد از ده تا پانزده ‌روز تبدیل به شپش بالغ می‌شوند. عمر شپش معمولاً بین دو تا پنج هفته است.

    چه زمانی برای درمان شپش به پزشک مراجعه کنیم؟

    درست است که شپش سر خطری ندارد و بیماری ایجاد نمی‌کند اما اگر درمان آن را به تعویق بیندازید باعث عفونت ثانویه می‌شود. به همین خاطر بهتر است قبل از هجوم شپش‌ها به موی سر برای درمان شپش، سریع‌تر به پزشک عمومی و یا متخصص پوست و مو مراجعه کنید. نکتۀ مهم دیگر برای درمان سریع‌تر شپش موی سر قابل انتقال بودن آن به سایر افراد است. اگر فرصت مراجعه حضوری برای درمان شپش را ندارید می‌توانید به آسانی در سایت ایزو ویزیت از پزشک ویزیت آنلاین و مشاوره تلفنی دریافت کنید.

    چطور شپش سر نگیریم؟

    راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به شپش موی سر وجود ندارد اما رعایت چند نکته می‌تواند احتمال ابتلای شما را به شپش سر کم کند. رعایت بهداشت فردی (استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران مثل روسری؛ شال یا کلاه فرد دیگر)، شانه کردن روزانه موی سر، اهمیت دادن به تمیزی روکش تخت و بالشت و همچنین شست‌وشوی منظم لباس‌ها از مواردی است که شانس ابتلا به شپش سر را کم می‌کند.

    داروهای تجویزی برای شپش سر

    قبل از آشنایی با داروهای مفید برای درمان موثر شپش سر بهتر است این نکته را بدانید که لازم است قبل استفاده از دارو و شامپوهای ضد شپش از متخصص پوست و مو یا پزشک عمومی مشورت بگیرید.

    • بنزیل الکل: لوسیون بنزیل الکل اکسیژن شپش‌ها را کم می‌کند و باعث از بین رفتنشان می‌شود. این لوسیون معمولاً برای کودکان تجویز نمی‌شود.
    • ایورمکتین و مالاتیون: ایورمکتیون و مالاتیون برای درمان شپش سر معرفی می‌شوند. این دو دارو برای کودکان زیر شش سال تجویز نمی‌شود.
    • داروی ضد شپش مبتنی بر پیرترین: این دارو ممکن است به شکل شامپو یا موس تجویز شود. داروها بر پایۀ پیرترین معمولا برای درمان شپش در کودکان کاربرد دارند.

    درمان خانگی شپش سر

    برای درمان فوری شپش سر در خانه راهکارهای مختلفی وجود دارد. از استفاده از سس مایونز بگیرید تا جوشانده اسپند می‌توانند به کمک شما برای درمان شپش موی سر بیایند. اما آنچه لازم است حتماً بدانید این است که درمان شپش سر یک شبه اتفاق نمی‌افتد و در واقع درمان فوری برای شپش وجود ندارد و درمان آن نیازمند زمان است. درمان شپش با نوشابه و نمک نیز از درمان‌هایی است که به اشتباه بین مردم گفته می‌شود اما تاثیر بر درمان شپش ندارد.

    • درمان خانگی شپش سر با شانه زدن: شانه مخصوص برای دوران ابتلا به شپش موی سر را خریداری کنید. این شانه دندانه‌های ریز و نزدیک به هم دارد که شپش را از بین می‌برد. این شانه در داروخانه‌ها قابل خریداری است.
    • پودر ماشین لباسشویی قاتل جان شپش! یکی از روش‌هایی درمان خانگی شپش سر که به تازگی آن را برای درمان شپش معرفی می‌کنند شست و شوی موی سر با پودر ماشین لباسشویی است. به این نکته دقت کنید که پودر ماشین بیشتر از یک دقیقه روی سرتان نماند.
    • سس مایونز را به خورد شپش بدهید! شاید این جمله در ابتدا به ظاهر عجیب بیاید اما سس مایونز یکی از روش‌های موثر و درمانی سریع برای شپش است و باعث خفگی شپش‌ها می‌شود. در این روش درمان لازم است سس مایونز را به ریشه مو خود بزنید و سپس سر خود را با پلاستیک ببندید. بهتر است سس مایونز نصف روز روی سر شما بماند. بعد از چند ساعت موهای خود را با شامپو بشویید.
    • استفاده از روغن‌ها برای درمان خانگی شپش سر: روغن‌های گیاهی نیز مثل سس مایونز باعث خفگی شپش می‌شود. استفاده از روغن نارگیل، روغن درخت چای، روغن چریش، روغن بادام و روغن زیتون برای درمان شپش موی سر استفاده می‌شود. نحوۀ استفاده از روغن‌ها برای درمان شپش مثل سس مایونز است. 
    • درمان شپش با جوشانده اسپند در خانه: یکی دیگر از درمان‌هایی که برای شپش موی سر جواب می‌دهد جوشانده اسپند است. اسپند را بجوشانید و سپس به ریشه‌ موهایتان بزنید. بهتر است جوشانده اسپند برای درمان شپش 20 تا 40 دقیقه روی سر بماند.  

    کلام آخر

    شپش موی سر یکی از چالش‌های معلمان و والدین در سال‌های اخیر است. مشورت با پزشک، شناخت علائم و درمان‌های خانگی گام‌های مهم برای درمان شپش موی سر است. اگر شما تجربه‌ای از شپش موی سر داشته و یا راهکاری کاربردی برای درمان آن می‌شناسید در بخش کامنت با ایزو ویزیت به اشتراک بگذارید.

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر احسان رستمی متخصص بیماری های پوست (درماتولوژی)

    تهران

    تجربه
    5 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشاوره دارویی

    دکتر توماج شاهوردی رزیدنت بیماری های پوست (درماتولوژی)

    تهران

    4.8 (20 نظر)

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, پوست و مو

    دکتر علی قدیریان رزیدنت بیماری های پوست (درماتولوژی)

    اصفهان

    5 (47 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    16 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشاوره دارویی

    دکتر سیامک رحمانی متخصص بیماری های پوست (درماتولوژی)

    زاهدان

    4.8 (19 نظر)

    تجربه
    13 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    پوست و مو, آلرژی و حساسیت

    دکتر بهاره ابراهیمی متخصص بیماری های پوست (درماتولوژی)

    همدان

    5 (13 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    15 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشاوره دارویی

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    سوالات متداول
    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.