ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 11دقیقه | به روز رسانی 1402-07-12

546 بازدید

آب مروارید چشم

تهیه شده زیر نظر : مهدی آسانی - متخصص چشم پزشکی

    آب مروارید چشم | مهدی آسانی

    علائم آب مروارید چشم چیست؟

    • کاهش دید و تاری

    • خیرگی

    • پخش نور (احساس تابش خیره کننده در اطراف نور)

    • کاهش دید در شب 

    • کاهش دید دور و بهتر شدن موقتی دید نزدیک

    • دوبینی در چشم مبتلا به آب مروارید

    • تغییر در مشاهده رنگ

    • تغییر در شماره عینک

    آب مروارید چشم چیست؟

    آب مروارید یا همان کاتاراکت (cataract) نوعی کدورت عدسی چشم بیماران (عدسی چشم در قسمت میانی کره چشم قرار دارد و وظیفه آن این است که باعث تمرکز نور بر روی شبکیه شود) است که به طور شایع در افراد بالای ۵۰ سال و همچنین گاها در افراد جوان یا حتی نوزادان دیده می‌شود. اما بیشترین شیوع آب مروارید، نوع وابسته به سن است که در افراد با سنین بالا بیشتر دیده می‌شود. این نوع کاتاراکت معمولا با کاهش دید پیشرونده ظهور می‌کند سرعت پیشرفت آب مروارید در بین افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و طی چند سال می‌تواند پیشرفت کند. اما سرعت پیشرفت آب مروارید در افراد جوان و یا افرادی که به دیابت دچار هستند بسیار زیاد است. نکته مهمی که وجود دارد این است که آب مروارید از یک چشم به چشم دیگر سرایت ندارد.

    آب مروارید چشم

    علت ایجاد آب مروارید چشم

    • سن

    • سبک زندگی ناسالم از جمله سوءتغذیه 

    • قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب

    • ضربه و آسیب به چشم و عدسی

    • مصرف طولانی‌ مدت برخی از داروها مانند کورتون

    • دیابت

    • ضربه به سر

    • سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید

    • سابقه جراحت یا بیماری‌های التهابی چشم

    •  مصرف بیش از حد الکل و سیگار 

    علت ایجاد آب مروارید چشم در جوانی

    آب مروارید یک بیماری چشمی است که معمولاً در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد اما می‌تواند افراد جوان‌تر را نیز تحت تأثیر قرار دهد. افرادی که در اوایل سنین جوانی به آب مروارید مبتلا می‌شوند، دچار آب مروارید زودرس هستند. اگر چه آب مروارید در جوانان شایع نیست، اما دانستن علل احتمالی آن برای جلوگیری از این بیماری چشمی بسیار مهم است که عبارتند از:

    • داشتن مشکل دیابت

    • استفاده طولانی مدت از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی

    • آسیب تروماتیک به چشم

    • نزدیک بینی بالا 

    • استفاده از داروهای استروئیدی

    • داشتن سابقه خانوادگی

    •  چاقی بیش از حد

    • مصرف زیاد الکل و سیگار

    درمان آب مروارید

    چند راه برای جلوگیری از بدتر شدن آب مروارید چشم در جوانی:

    • به طور منظم معاینه چشم داشته باشید.

    • اگر دیابت دارید مراقب قند خون خود باشید.

    • مصرف الکل و سیگار خود را کاهش دهید.

    • همیشه از یک رژیم غذایی متعادل و سالم استفاده کنید.

    • برای طولانی مدت در معرض نور ماوراء بنفش قرار نگیرید.

    اگر نکات بالا را رعایت کنید دیگر نیازی نیست در سنین پایین در مورد ابتلا به آب مروارید استرس داشته باشید. اما اگر فکر می‌کنید که آب مروارید دارید، صرف نظر از سنتان، حتما با متخصص چشم پزشکی در ایزو ویزیت ارتباط داشته باشید.

    پیشگیری از بیماری آب مروارید چشم

    می‌توانید برای محافظت از چشم‌ها و به تأخیر انداختن آب مروارید اقداماتی را انجام دهید که عبارتند از:

    • ​برای جلوگیری از آفتاب از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

    •  مصرف سیگار و الکل را ترک کنید

    • معاینه گشادی مردک چشم را انجام دهید. اگر سن شما 60 سال یا بیشتر است، حداقل هر 2 سال یک بار یک این تست را انجام دهید.

    • حفظ وزن در محدود سالم

    تشخیص آب مروارید چشم چگونه است؟

    تشخیص قطعی این بیماری نه نیاز به آزمایش خاصی دارد نه تصویر برداری ویژه! بلکه تشخیص آن صرفا به وسیله‌ی معاینه با ابزار اسلیت لامپ که در مطب متخصص چشم موجود است داده می‌شود. معاینه چشم شامل آزمایش دید و معاینه چشم‌ها است.

    اگر تعدادی از علائم آب مرواید را دارید، تا حدودی به آن مبتلا هستید و بهتر است برای اطمینان بیشتر از طریق مشاوره آنلاین با متخصصان چشم، مشکلات خود را درمیان بگذارید.

    تشخیص آب مروارید

    تقسیم بندی شدت مراحل آب مروارید چشم:

    1. مرحله ابتدایی: در این مرحله آب مروارید فقط در معاینه‌ی اسلیت لامپ دیده می‌شود و بیمار شکایتی بابت کاهش دید ندارد.

    2. مرحله نابالغ: در این مرحله کاهش دیدی در حد دید یک دهم و بهتر دیده می‌شود و به معنای ظهور آب مروارید است.

    3. مرحله بالغ یا رسیده: در این مرحله دید بیمار در حد شمارش انگشتان حداکثر در فاصله سه متری است و قادر به دیدن حتی بزرگترین حروف صفحه‌ی معروف (حروف E) نمی‌باشد.

    4. آب مروارید فوق رسیده: در این مرحله بیمار انگشتان دست معاینه کننده را نمی‌بیند و دید بیمار در حد درک نور و درک حرکت دست معاینه کننده است.

    درمان آب مروارید چشم

    جراحی تنها راه خلاص شدن از آب مروارید است، اما ممکن است نیازی به جراحی فوری نداشته باشید. 

     هیچ درمان دارویی موفق تا بحال برای آب مروارید گزارش نشده است و درمان آن صرفا جراحی به روش فیکو می‌باشد که در آن بیمار غالبا تحت بی‌حسی موضعی و در برخی موارد همراه با بیهوشی تحت عمل برداشتن آب مروارید و قرار دادن لنز جدید در چشم ،قرار می گیرد. شما می‌توانید برای انجام این عمل مشاوره آنلاین با متخصص چشم پزشکی و برای بیهوشی و تاییدیه آن، مشاوره آنلاین با متخصص بیهوشی داشته باشید.


    پیشنهاد مطالعه مقاله:

    روشهای بیهوشی برای انواع عمل جراحی


    عوارض درمان نکردن آب مروارید چشم

    در برخی موارد سبب افزایش فشار کره چشم، آب سیاه و التهاب در چشم می‌شود که در موارد شدید می‌تواند نابینایی دائمی را به همراه داشته باشد.
    ولی با درمان به موقع و مشاوره تلفنی با متخصص چشم پزشکی می‌توانید جلوی این عوارض را بگیرید. 

    آیا آب مروارید باعث نابینایی می‌شود؟

    دقت داشته باشید که عارضه آب مروارید برای همه افراد کوری مطلق و نابینایی نیست؛ تنها افرادی که به‌ درمان چشم خود در زمان مناسب نمی‌پردازند و به‌آن بی‌توجه‌اند، در معرض نابینایی قرار می‌گیرند. افرادی که به‌دلیل آب مروارید، دچار کاهش دید شده‌اند، می‌توانند با جراحی‌های مرتبط، بینایی خود را بازگردانند. نتایج بینایی جراحی مدرن آب مروارید به‌گونه‌ای است که اگر فرد قبل عمل، بینایی بسیار کمی داشته باشد، بعد از عمل، بینایی خوبی به دست می‌آورد؛ به‌گونه‌ای‌که می‌تواند بدون عینک به‌انجام کارهای روزانه خود از جمله رانندگی بپردازد.

    آب مروارید مادرزادی چگونه است؟

    آب مروارید مادرزادی در نوزادان تازه متولد شده به علت‌های مختلفی همچون عوامل ارثی و ژنتیکی، عفونت، مشکلات متابولیک، دیابت، تروما، التهاب یا عوارض دارویی به وجود می‌آید. به عنوان مثال: آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین که برای درمان عفونت‌ در زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرند باعث ایجاد آب مروارید در نوزاد می‌شوند.

    همچنین آب مروارید مادرزادی می‌تواند زمانی اتفاق افتد که طی دوران بارداری، مادر مبتلا به عفونت‌هایی همچون سرخک یا سرخجه (شایع‌ترین علت)، آبله مرغان، ویروس سیتومگالو، هرپس سیمپلکس، هرپس زوستر، پلیموئید، آنفولانزا، ویروس اپشتاین، سیفلیس و توکسوپلاسموز شود. به دلایل مشابه ممکن است بعد از گذشت مدتی، نوزادان و کودکان به آب مرواریدی تحت عنوان آب مروارید کودکان مبتلا شوند. با این حال در ۴۰ درصد موارد، ضربه‌ای که به چشم کودک وارد می‌شود عامل اصلی ابتلا به آب مروارید در کودکان است.

    آب مروارید مادرزادی

    همچنین، در ۳۳ درصد موارد آب مروارید کودکان، این کودکان با آب مروارید مادرزادی متولد شده‌اند که ممکن است در ابتدا تشخیص داده نشده باشد. به علاوه ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی و وراثتی که عامل ایجاد آب مروارید مادرزادی است، در روند تشکیل پروتئین‌هایی که برای حفظ شفافیت عدسی طبیعی چشم لازم هستند، مشکل به وجود آید. برای جلوگیری از آب مروارید مادرزادی، در مشاوره قبل از بارداری، پزشک متخصص به شما کمک خواهد کرد.

    عمل آب مروارید چشم چگونه است؟

    در عمل جراحی آب مروارید، لنز داخل چشم که به صورت لایه‌ای کدر شده می‌باشد، برداشته می‌شود و با یک لنز مصنوعی به نام لنز داخل چشمی یا IOL جایگزین می‌گردد تا ضعف بینایی را جبران کند. این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری در بیمارستان یا سایر مراکز مراقبت ندارد.
    رایج ترین جراحی آب مروارید روش فیکو است که با استفاده از امواج اولتراسوند، عدسی کدر شده داخل چشم را خرد کرده و از برش کوچکی که در کنار قرنیه ایجاد می‌شود و تنها حدود 2 تا 3 میلیمتر است، عدسی خرد شده را خارج می‌کنند. این روزها این نوع جراحی به عمل آب مروارید با لیزر معروف شده است.
    پس از خارج کردن عدسی کدر خرد شده، لنز درون چشمی جدید را که از جنس پلاستیک، آکرلیک یا سیلیکون است را از همان برش کوچک به صورت تا شده وارد چشم می‌کنند. عدسی جدید پس از قرار گرفتن پشت عنبیه، خود به خود باز می‌شود.

    آیا آب مروارید چشمم را عمل کنم؟

    این سوال شایعی است که پرسیده می‌شود. توصیه اینجانب بعنوان جراح و متخصص چشم این است که در صورتی که از کاهش محسوس بینایی خود آگاه شده‌اید و پزشک شما توصیه به جراحی کرده است از انجام آن غافل نشوید تا جلوی عوارض احتمالی گرفته شود.

    آیا عمل آب مروارید عوارض دارد؟

    مشابه هر اقدام تهاجمی روی بدن انسان این عمل هم در برخی موارد همراه با عوارضی از جمله التهاب چشم، خشکی و سوزش بعد از عمل، عفونت کره چشم، جابجا شدن لنز جایگذاری شده پس از عمل و... است. ولی با انتخاب یک پزشک کار بلد می‌توانید از مقدار زیادی از این عوارض رهایی یابید و عمل جراحی بدون عارضه و راحتی را تجربه کنید .

    آیا عمل جراحی آب مروارید درد دارد؟

    پروسه عمل جراحی از آنجا که تحت بی‌حسی یا بیهوشی انجام می‌شود دردناک نیست ولی گاها تا ۲۴ ساعت پس از عمل ممکن است بیمار مقداری احساس آزردگی داشته باشد.

    آیا بعد از عمل جراحی از عینک بی‌نیاز می‌شوم؟

    با توجه به لنزهایی که در سراسر کشور در حال استفاده است و اکثرا لنز‌های تک کانونی هستند، بیمار برای دید نزدیک بعد از عمل معمولا نیاز به استفاده از عینک نزدیک دارد. البته با پیشرفت در تکنولوژی لنزها و تولید لنزهای چند کانونی شاهد بی‌نیازی به استفاده از عینک پس از کاشت لنز چند کانونه داخل چشمی در جوامع پیشرفته هستیم.

    آیا احتمال دارد لنز جدید به مرور دچار کاهش کیفیت شود؟

    بله ،در صورت استفاده از لنزهای بی‌کیفیت هنگام انجام اعمال جراحی، ممکن است لنز جدید کارایی خود را از دست بدهد و به اصطلاح کدر شود. پس باید از جراح خود بخواهید در انتخاب لنز مناسب جهت چشمان شما دقت کافی به خرج دهد.

    آیا نیاز به لیزر جهت تمیز کردن لنز پیدا میکنم؟

    بله در موارد زیادی پس از گذشت حدود یکی دو سال بعد از عمل ممکن است کپسول خلفی نگهدارنده لنز شما کدر شود که به راحتی و به صورت سرپایی با لیزر درمان می‌شود.

    مراقبت‌های بعد از عمل آب مروارید چشم

    1. پس از انجام جراحی معمولا پزشک دو عدد قطره برای شما تجویز می‌کند که در کاهش احتمال التهاب و عفونت نقش دارند و طبق دستور پزشکتان باید مصرف شود.

    2. پس از انجام جراحی، محافظی روی چشم شما قرار داده می‌شود که حداقل توصیه می‌شود به مدت ۴۸ ساعت روی چشمان شما قرار داشته باشد و مخصوصا هنگام خواب روی چشم بماند تا از صدمات احتمالی جلوگیری شود.

    3. فردای عمل توسط پزشکتان معاینه می‌شوید.

    از حدود ۷۲ ساعت بعد عمل دید شما رفته رفته بهتر می‌شود و التهاب چشم شما کاهش می‌یابد ولی بعد از ۷۲ ساعت بعد عمل  درصورت داشتن علائمی نظیر درد، کاهش دید و قرمزی پیشرونده حتما با متخصص چشم پزشکی در ارتباط باشید

    شما با استفاده از خدمات آنلاین ایزو ویزیت می‌توانید در کمترین زمان و بدون داشتن کوچکترین دغدغه‌ای جز بیماریتان، در زمان درست و در آرامش خانه بدون مراجعه حضوری به مراکز درمانی، ویزیت آنلاین مشکلات چشم را برای خود و یا خانوادتان ثبت کنید و از متخصص چشم پزشکی، مشاوره‌ی درمانی دریافت کنید.

    کلام آخر

    به خاطر داشته باشید که بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد و به همین دلیل ممکن است علیرغم مراقبت از سلامت چشم‌ها به این بیماری مبتلا شوید. بنابراین، باید در مورد اثربخشی راه‌های پیشگیری از کاتاراکت انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید و با پزشک برای مدیریت یا درمان بیماری‌های چشمی همکاری کنید.

     

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر زهرا ضیاء متخصص چشم پزشکی

    جهرم

    5

    تجربه
    5 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    حذف عینک, چشم پزشکی

    دکتر علیرضا ذهبی متخصص چشم پزشکی

    شیراز

    5 (5 نظر)

    تجربه
    5 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    حذف عینک, چشم پزشکی

    دکتر فاطمه حسنان رزیدنت چشم پزشکی

    تهران

    5 (1 نظر)

    تجربه
    6 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    حذف عینک, چشم پزشکی

    دکتر مهدی آسانی متخصص چشم پزشکی

    گرگان

    5 (10 نظر)

    تجربه
    3 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    حذف عینک, چشم پزشکی

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

    دکتر مهدی آسانی
    دکتر مهدی آسانی متخصص چشم پزشکی

    دکتر مهدی آسانی

    جراح و متخصص چشم

    سوابق تحصیلی:

    • دانش آموخته رشته تخصصی جراحی چشم 
    • رزیدنت تخصصی نمونه سال ۱۴۰۱

    سوابق کاری:

    • فعالیت در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی الزهرا بمدت ۴ سال 

    زمینه‌های مشاوره:

    • درمان بیماری‌های چشمی 

    • جراحی و درمان آب مروارید، انحراف چشمی ،قوز قرنیه و...

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.