ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 5دقیقه | به روز رسانی 1403-02-29

272 بازدید

علت عقب افتادن پریود چیست؟

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    علت عقب افتادن پریود چیست؟ | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    «عقب افتادن پریود بخاطر چیه؟» بسیاری از خانم‌ها نگران تاخیر یا عقب افتادن دوره‌ی قاعدگی خود هستند. اغلب فرض می‌کنند که عامل این تاخیر بارداری است، در حالی که دلایل آن ممکن است بسیار گوناگون باشد. کسانی که با موضوع عقب افتادن پریود مواجه هستند، بهتر است هرچه سریع‌تر به دنبال دلیل و درمان آن باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل مختلف تاخیر در قاعدگی یا به عبارتی دیگر عقب افتادن پریود بپردازیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، می توانید در سایت ایزو ویزیت از بهترین متخصص زنان و زایمان مشاوره آنلاین دریافت کنید. 

    دلایل عقب افتادن پریود

    به تاخیر افتادن پریود ممکن است به دلایل زیادی اتفاق بیفتد. دلیل عقب افتادن پریودی دختر مجرد و زنان متاهل دلایل زیادی را شامل می‌شود. مهم‌ترین و شایع‌ترین عواملی که منجر به تاخیر در آغاز پریود می‌شوند، عبارت است از:

    بارداری

    وقتی باردار نیستید، بدن هر ماه پوشش داخلی رحم را دفع می‌کند که به عنوان پریود شناخته می‌شود. اما در صورت بارداری، پوشش داخلی رحم گسترده‌تر شده و رگ‌های خونی بیشتری در آن ایجاد می‌شود. این فرایند به عنوان لانه‌گزینی جنین شناخته می‌شود و نشانه شروع بارداری است. مهم ترین سوال برای زنان در زمان عقب افتادن پریود در رابطه با تست بارداری یا بی‌بی چک است. یکی از راحت ترین آزمایشات بارداری تست بی بی چک است که با حساسیت 98 درصد تشخیص بارداری را انجام می‌دهد. اما سوال مهم این است که چه زمانی بهتر است از بی بی چک استفاده کنیم؟ و بی بی چک کی جواب میده؟ بهترین زمان تست بارداری اول صبح و 8 تا 12 روز بعد از تاخیر در پریودی و سه هفته بعد از رابطه جنسی است. حتما به این نکته دقت کنید که از بی بی چک تاریخ گذشته استفاده نکنید. تست بارداری نیاز به ناشتایی ندارد و صرفا باید شرایط گفته شده رعایت شود. 

    رژیم غذایی و ورزش شدید

    اگرچه رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، اما زیاده‌روی در رژیم غذایی و تغییرات شدید در بدن ممکن است بر نظم قاعدگی تأثیر بگذارد و موجب تاخیر در پریود شود. ورزشکارانی که تمرینات شدید بدنی دارند یا زنانی که کالری کافی دریافت نمی‌کنند، ممکن است با تاخیر در پریود مواجه شوند.

    سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

    سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) نتیجه عدم تعادل هورمونی است که باعث اختلال در تخمک‌گذاری و عدم پریودی می‌شود. زنان مبتلا به این سندرم ممکن است پریود نامنظم، تاخیر در پریود یا حتی قطع دوره‌های عادت ماهانه را تجربه کنند.

    مصرف داروهای هورمونی

    قرص‌های حاوی پروژستین یا ترکیبی از پروژستین و استروژن، می‌توانند تأثیری بر روی پریود داشته باشند. در برخی از قرص‌ها، پس از قطع مصرف به مدت یک هفته، خونریزی کاذبی به عنوان پریود رخ می‌دهد. اما در صورت مصرف مداوم، ممکن است لکه‌بینی خفیف یا حتی عدم پریود رخ دهد.

    عفونت و تاخیر در پریود

    عفونت‌های مختلف نیز می‌توانند به تاخیر در پریود منجر شوند. عفونت‌های تناسلی مانند التهابات رحم، لگن، یا مجاری ادراری به نوعی به سیستم تنظیم هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارند و باعث تغییراتی در دوره‌ی قاعدگی خواهند شد. علاوه بر این، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌ها ممکن است به تغییرات در ترکیب هورمون‌های بدن و در نتیجه تاخیر در پریود منجر شود.

    تاخیر در پریود و استرس

    استرس می‌تواند یکی از عواملی باشد که تاخیر در پریود را به دنبال داشته باشد. وقتی بدن به استرس مواجه می‌شود، سیستم عصبی فعال شده و این می‌تواند تأثیری بر هورمون‌هایی که در فرآیند تنظیم دوره‌ی قاعدگی نقش دارند، داشته باشد. ازاین‌رو، این امر می‌تواند منجر به تغییراتی در زمان شروع دوره‌ی قاعدگی شود.

    ارتباط عقب افتادن پریود و شیردهی

    دوران شیردهی و تغذیه کودک با شیر مادر باعث افزایش سطح هورمون پرولاکتین در بدن می‌شود. این هورمون مسئول اصلی تولید و تثبیت شیر مادر است و افزایش سطح آن می‌تواند باعث توقف دوره قاعدگی شود. به همین دلیل، زمانی که شیردهی متوقف می‌شود، سطح پرولاکتین کاهش می‌یابد و سیستم تنظیم قاعدگی بدن شروع به عمل می‌کند. به طور معمول، پس از قطع شیردهی، دوره قاعدگی به طور نسبتاً سریع بازگردانده می‌شود.

    پرکاری و کم کاری تیروئید و عقب افتادن عادت ماهیانه

    غده تیروئید، یک غده پروانه‌ای در پایین گردن است که نقش مهمی در تنظیم قاعدگی دارد. اگر تیروئید بیش از حد فعال یا کم‌فعال باشد، ممکن است تأثیری بر نظم پریود داشته باشد. درواقع این مشکل می‌تواند منجر به پریود نامنظم یا تأخیر در قاعدگی شود. در بعضی موارد، این تغییرات با یائسگی اشتباه گرفته می‌شوند. بنابراین، در صورت وجود اختلالات در قاعدگی، مراجعه به پزشک برای ارزیابی و تشخیص دقیق توصیه می‌شود.

    پریود نشدن بعد از عمل بینی 

    استرس جراحی بینی و همچنین مصرف برخی داروهای کاهش دهنده درد و ضد التهاب مثل: ایبوپروفن‌ها، آسپرین و ژلوفن بر روی پریود تأثیر می‌گذارد. 

    کلام آخر

    در پایان، لازم به ذکر است که هرگونه تغییر در دوره قاعدگی و الگوی طبیعی آن، می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت بهداشتی و همچنین تأثیرات مختلفی از جمله بارداری، استرس، یا مشکلات هورمونی باشد. درصورتی‌که با تغییرات ناشی از دوره قاعدگی خود مواجه هستید و یا هرگونه نگرانی دارید، بهتر است سریعا با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید و در صورت لزوم، درمان مناسب را شروع کنید. در سایت ایزو ویزیت می‌توانید از بهترین دکتر زنان آنلاین مشاوره آنلاین و نوبت اینترنتی دریافت کنید. 

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر فاطمه قلی زاده متخصص زنان و زایمان

    4.9 (69 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:1 ساعت

    تجربه
    6 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مشاوره عمو ...

    فاطره یحیی نژاد کارشناسی مامایی

    ساری

    5

    تجربه
    6 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مامایی

    دکتر کاملیا ساداتی دکترا روانشناسی

    تهران

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مامایی, سلامت جنسی

    دکتر صدیقه توکلی متخصص زنان و زایمان

    رشت

    5 (10 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:2 ساعت

    تجربه
    13 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مشاوره عمو ...

    دکتر مریم فراهانی متخصص زنان و زایمان

    قدس

    4.6 (67 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, سلامت جنسی

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    هستی احمدی
    کاربر مهمان 1403/02/29

    من دو هفته اس پریودنمیشم چیکار کنم؟

    سلام منصوره ملایی کارشناس مامایی هستم شرح حال بیشتری نیازهست سن وزن سابقه بیماری ومصرف داروها۰اول تست بارداری انجام شود سونوگرافی ازنظرکیست وآزمایش پرولاکتین وتست تیروییدانجام دهیدبرای بررسی دقیقترلطفامشاوره ثبت بفرماییددرخدمتم.

    ستایش
    کاربر مهمان 1403/02/29

    میشه به من یک دکتر زنان تو شهر تهران معرفی کنین؟

    پشتیبان ایزو ویزیت @ در پاسخ به ستایش
    پشتیبان سایت 1403/02/29

    سلام ستایش عزیز

    شما می‌تونی از دکتر رضائیان، یکی از بهترین متخصصان زنان و زایمان تهران در سایت ایزو ویزیت مشاوره آنلاین بگیری. 

    مریم
    کاربر مهمان 1403/02/29

    علت عقب افتادن پریود به جز بارداری چیه؟

    پشتیبان ایزو ویزیت @ در پاسخ به مریم
    پشتیبان سایت 1403/02/29

    سلام مریم عزیز

    عقب افتادن پریودی به جز بارداری دلایل متعدد دیگر همچون استرس و ورزش شدید و همچنین مصرف داروها را شامل میشه. در سایت ایزو ویزیت می‌تونی برای بررسی دقیق‌تر از بهترین دکتر آنلاین زنان ویزیت دریافت کنی. 

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.