ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 8دقیقه | به روز رسانی 1401-09-14

27040 بازدید

درمان یبوست در بزرگسالان

تهیه شده زیر نظر : محمدرضا کاظمیان - دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    درمان یبوست در بزرگسالان | محمدرضا کاظمیان

    یبوست یکی از مشکلات اصلی جامعه امروز، به دلیل سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم است. سبک زندگی بدون تحرک و مصرف مواد غذایی آماده، چرب و بدون فیبر از علت‌های اصلی ایجاد یبوست هستند. به طور کلی زنان بیشتر از مردان دچار یبوست می‌شوند که ممکن است به علت حرکت کندتر غذا در روده زنان و اثرات هورمون‌های زنانه باشد.

    در این مقاله قصد داریم به‌صورت اجمالی به بیان راهکارهایی بپردازیم که در درمان یبوست شدید موثر هستند از جمله:

    • معرفی انواع گیاهان دارویی و مواد غذایی ملین
    • معرفی انواع داروها برای درمان یبوست شدید
    • معرفی ورزش‌های تاثیر گذار بر حرکت روده 

    علائم یبوست (خشکی معده)

    برای درمان هر بیماری لازم است ابتدا نسبت به علائم آن شناخت داشته باشید. برای درمان سریع‌تر یبوست نیز باید با نشانه‌های این بیماری آشنایی پیدا کنید. علائم یبوست موارد زیر هستند:

    • کاهش اشتها
    • نفخ شکم
    • احساس بی‌حالی
    • درد شکم
    • مدفوع سفت
    • احساس انسداد در راست‌روده و روده‌ها
    • فشار بیش از حد برای به حرکت در آوردن روده‌ها

    دلایل ابتلا به یبوست

    دلایل مختلفی همچون: بی‌تحرکی، تغذیۀ ناسالم، استرس، بارداری، نرساندن آب کافی به بدن و عوارض مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث یبوست در افراد شود.

    برای درمان یبوست چه بخوریم؟

    درمان‌های خوراکی یبوست

    رژیم غذایی مناسب برای درمان یبوست بسیار مهم است، هرچه فیبر بیشتری مصرف کنید مدفوع حجیم‌تر و نرم‌تر می‌شود و دفع آن آسانتر می‌شود. بهتر است روزانه حداقل بین 30-25 گرم فیبر مصرف کنید. سبزیجات تازه، غلات سبوس‌دار، لوبیا، کلم، کاهو و میوه های تازه و خشک از جمله مواد غذایی فیبردار هستند.


    جهت ویزیت آنلاین برای درمان یبوست با اصلاح رژیم غذایی توسط دکتر آنلاین، از سرویس تغذیه درمانی در ایزو ویزیت استفاده کنید.


    برگ سنا ملین قوی

    برگ سنا به عنوان یکی از ملین‌های قوی در طب سنتی شناخته می‌شود. در طب سنتی از سنا برای درمان یبوست، رفع هموروئید، درمان سندرم روده تحریک پذیر و لاغری استفاده می‌شود. انتراکوبینون موجود در برگ سنا به افزایش حرکات روده و رفع یبوست کمک می‌کند.

    گل محمدی برای درمان یبوست

    گل محمدی خاصیت نرم کنندگی دارد و برطرف کننده نفخ معده است. استفاده از برگ‌های گل محمدی چه به صورت دمنوش و چه برای استفاده در غذا به بهبود یبوست کمک می‌کند. از جمله خواص گل محمدی می‌توان به درمان دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی و برطرف کردن التهاب و حساسیت در بدن اشاره کرد.  

    زیتون جهت دفع آسان

    در طب سنتی یک ملین قوی است مصرف زیتون به صورت خام و یا روغن در کنار غذا به دفع آسان کمک می‌کند. چربی‌های غیراشباع موجود در روغن زیتون موجب روان شدن دفع می‌شود. در یبوست‌های شدید مصرف یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا می‌تواند موثر باشد.

    اسفرزه گیاه ضد یبوست 

    اسفرزه یا بارهنگ یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر در درمان یبوست‌های مزمن است. اسفرزه دارای ماده ای به نام موسیلاژ است که با جذب آب به خود موجب ایجاد حالت ژله مانند و روان کننده‌گی برای مدفوع می‌شود. دانه‌های اسفرزه پس از خیس خوردن به میزان چندین برابر حجم خود آب جذب می‌کنند. برای این منظور روزانه مقداری اسفرزه در آب خیس کنید و بعد از شستشو مصرف کنید اگر به صورت ناشتا و به همراه آب‌جوش مصرف شود تاثیر بهتری دارد.  

    درمان یبوست با خاکشیر

    اصلی‌ترین استفاده از خاکشیر برای رفع کم‌آبی بدن است. خاکشیر با جذب و نگه داشتن آب در خود به روان کنندگی و حرکات روده کمک بسیاری می‌کند. مصرف روزانه خاکشیر در آبی که قرار است هر روز بنوشیم راهکار مناسبی برای رفع یبوست است اگر به همراه آب جوش استفاده شود که تاثیر بیشتری دارد.

    آلو بخارا

    آلو به علت داشتن فیبر فراوان و هیدروکسی فنیلیاتین عضلات روده‌‌ی بزرگ را تحریک می‌کند و باعث تسهیل در دفع می‌شود. آلو هم به صورت تازه و هم به صورت خشک تاثیر یکسانی در بهبود یبوست دارد. مصرف روزانه چند عدد آلوی خیس خورده درافراد مبتلا به یبوست مزمن به روان کنندگی و دفع بهتر کمک می‌کند.

    انجیر

    انجیر خشک و تازه به دلیل وجود دانه‌های فراوان و فیبر زیاد به درمان یبوست کمک می‌کند. در طب سنتی یکی از کاربردهای اصلی انجیر درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست و سندرم روده تحریک پذیر است.


    جهت ویزیت آنلاین با پزشک طب سنتی برای درمان یبوست، می‌توانید از سرویس اصلاح مزاج در ایزوویزیت استفاده کنید.


    انواع داروها برای درمان یبوست

    معرفی داروهای مناسب جهت رفع یبوست

    اکثر داروهای یبوست بدون نسخه پزشک قابل دریافت هستند، ولی حتی الامکان از مصرف خودسرانه این داروها خودداری کنید. این ملین‌ها با افزایش میزان آب در روده‌ها و تحریک روده‌ها به دفع راحت تر کمک می‌کنند.  

    لوبیپروستون

    لوبیپروستون اسید چربی است که با افزایش ترشحات کلری به داخل روده یبوست را برطرف می‌کند. این دارو علاوه بر درمان یبوست مزمن در بزرگسالان برای بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر نیز تجویز می‌شود. این دارو بنا به توصیه پزشک معمولا دو بار در روز تجویز می‌شود. یکی دیگر از نام های تجاری این دارو آمیتیزا است و معمولا برای رفع یبوست در بانوان تجویز می‌شود.

    پودر پیدرولاکس

    یا پلی‌اتیلن گلایکول، یک داروی ملین است که برای درمان یبوست حاد و مزمن و قبل از انجام کولونوسکوپی و جراحی های دستگاه گوارش به کار می‌رود. در موارد خاص توسط پزشک برای رفع یبوست نیز تجویز می‌شود.

    بیزاکودیل

    این دارو باعث ایجاد حرکات در روده می‌شود و به شکل‌‌های قرص، شربت و شیاف در دسترس است. می‌توان این دارو را بدون نسخه پزشک تهیه کرد اما ترجیحا بیشتر از 5 روز استفاده نشود.

    لیناکلوتاید

    با افزایش میزان آب در روده‌ها و سرعت بخشیدن به حرکات مواد غذایی در روده می‌شود. برای درمان یبوست بدون علت شناخته شده و سندرم روده تحریک پذیر به همراه یبوست استفاده می‌شود. این دارو علائمی مانند درد و ناراحتی و نفخ در ناحیه زیر شکم را بهبود می‌بخشد.  


    معرفی قرص‌ گیاهی ملین:


    ورزش‌های تاثیر گذار بر حرکت روده

    ورزش‌های یوگا موثر در درمان یبوست

    یکی از علت‌های اصلی در ایجاد یبوست عدم تحرک کافی و نشستن‌های طولانی مدت است. تحرک و فعالیت بدنی باعث خونرسانی بهتر به روده‌ها، کمک به تحرک روده‌ها و کاهش زمان ماندن مواد در روده می‌شود. پیاده‌روری، ورزش‌های هوازی و یوگا به صورت روزانه راهکار مناسبی برای این منظور است. در این بخش به معرفی چند حرکت ورزشی که به دفع کمک می‌کند می‌پردازیم. بهتر است روزانه به مدت 30-20 دقیقه این نرمش ها را انجام دهید.

    چرخش کمر

    بنشینید و یک پا را از روی پای دیگر عبور دهید و زانو را به سمت شانه مخالف بکشید و اندکی بالاتنه را به همان جهت بچرخانید. و همین حرکت را برای پای مخالف تکرار کنید.

    حرکت گهواره

    روی زمین دراز بکشید، پاها را داخل شکم جمع کنید و سر را به سمت شکم بیاورید. حال به صورت حرکت گهواره تکان بخورید.

    حرکت مسگری

    بایستید پایین تنه را ثابت نگه دارید و از قسمت کمر به چپ و راست بچرخید.

    حرکت نشستن پروانه

    روی زمین بنشینیدبه حالت چهار زانو و کف پاها را بهم بچسبانید و برای چند ثانیه در این حالت بمانید و زانوها را به سمت پایین فشار دهید.  

    ماساژ شکم

    ماساژ شکم برای یبوست می‌تواند بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب، یک ساعت بعد از صرف غذا و بعد از استحمام انجام شود. دراز بکشید. برای راحتی در انجام ماساژ و کمک به دفع می‌توانید مقداری روغن کرچک، روغن زیتون یا روغن سیاه دانه در قسمت مرکزی شکم، شامل ناف و زیر ناف بریزید و با کف دست و در جهت عقربه‌های ساعت به صورت چرخشی شروع به ماساژ شکم کنید و به مدت حدود 5 دقیقه به ماساژ ادامه دهید.
    انگشتان خود را در دو طرف ناف قرار دهید و از بالا به پایین و پایین به بالا شروع به ماساژ شکم کنید و اینکار را تا حدود 2 دقیقه ادامه دهید.


    پیشنهاد مطالعه مقاله:

    درمان یبوست مزمن به روش طب هالستیک

    یبوست در کودکان، خطرات و رژیم برای درمان


    کلام آخر

    صرف نظر از اینکه از چه روشی برای برای درمان یبوست استفاده می‌کنید؛ زمانیکه احساس اجابت مزاج دارید آن را به تاخیر نیندازید و به خودتان زمان کافی برای نشستن در دستشویی را بدهید. سعی کنید یک زمان منظم در روز را برای چند دقیقه بدون مزاحمت برای اجابت مزاج بگذارید. درمان یبوست را جدی بگیرید. یبوست درمان نشده می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند هموروئید (بواسیر) و شقاق (زخم مقعدی) شود که سبب خونریزی می‌شوند و اگر بیش از حد برای دفع به خودتان فشار بیاورید ممکن است بخشی از روده شما از مقعد بیرون بزند و وضعیتی به نام افتادگی رکتوم را ایجاد کند که درمان آن گاهی نیاز به جراحی دارد. 

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر سحر خوش قامت دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    مشهد

    4.8 (1704 نظر)

    تجربه
    24 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    ویزیت تخصصی پوست و مو, درمان ...

    دکتر مهسا حکمت دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    تهران

    4.7 (71 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:1 ساعت

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, اق ...

    دکتر محمدرضا کاظمیان دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    مشهد

    4.7 (2458 نظر)

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    گوارش و کبد, پوست و زیبایی

    دکتر سید مصطفی اعرج خدایی متخصص طب سنتی

    تبریز

    4.7 (41 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    20 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    سلامت جنسی, گوارش و کبد

    دکتر یونس نجفیان رضوی متخصص طب سنتی

    مشهد

    4.3 (230 نظر)

    تجربه
    24 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, کم ...

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

    دکتر محمدرضا کاظمیان
    دکتر محمدرضا کاظمیان دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    دکتر محمدرضا کاظمیان 

    پزشک عمومی

    سوابق تحصیلی:

    • دارای مدرک طب سنتی و مکمل از دانشکده طب سنتی مشهد
    • فارغ التحصیل دکترای حرفه‌ای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد - سال 1380

    سوابق کاری:

    • ۳ سال فعالیت به عنوان پزشک طب کار در صنعت خراسان رضوی
    • ۱۵ سال فعالیت در مطب شخصی
    • ۶ سال سابقه فعالیت تخصصی در حیطه طب سنتی ایرانی

    زمینه‌های مشاوره:

    • اصلاح مزاج
    • گوارش و کبد
    • پوست و مو
    • کیست تخمدان
    • نازایی و ناباروری
    • درمان کرونا
    • کبد چرب

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    اکبر امیدوار
    اکبر
    کاربر عضو 1403/01/06

    سلام یبوست دارم هفته1بادستشویی میرم معده ورم میکنه

    زهرا علیپور
    کاربر مهمان 1402/08/03

    سلام خسته نباشید من مشکلم این هستش که ناراحتی معده دارم از طرفی هم شکمم اصلا کار نمیکنه ونفس عمیق زیاد دارم بخاطر تیروییدم هم نمیتونم هر دارویی بخورم لطفا راهنمایم کنید

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به زهرا علیپور
    پشتیبان سایت 1402/08/03

    سلام زهرای عزیز.نیاز به شرح حال کاملی از شما هست.پیشنهاد می کنم ویزیت آنلاین با متخصص گوارش بگیرید تا اقدامات درمانی توصیه بشه و اگر نیاز به دارو داشتید دارو تجویز بشه.

    محمد احمدطان
    محمد
    کاربر عضو 1402/08/01

    سلام خانمم یبوست شدیدداردوفقط باخوردن سیلاکس میتوانددفع حاجت کندچکارمیشه برایش کرد
    باتشکر

    دکترمحمد سبحانی @ در پاسخ به محمد
    فوق تخصص گوارش و کبد 1402/08/02

    سلام درمان یبوست بر حسب شرح حال و سن و نوع تغذیه و مشکلات مقعدی بسیار متفاوت هست. اولین اقدام خوردن سوپ فراوان هست

    رضا رحمانی
    کاربر مهمان 1402/06/11

    مادرم یبوست دارد چی بخورد تا خوب دفع کند

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به رضا رحمانی
    پشتیبان سایت 1402/06/12

    سلام رضای عزیز.نیاز به شرح حال کاملی از مادرتون هست.پیشنهاد می کنم ویزیت آنلاین با متخصص گوارش بگیرید.

    فائزه سوری
    فائزه
    کاربر عضو 1401/11/14

    یبوست مزمن سندرم روده تحریک پذیر

    سیدعابدین موسوی @ در پاسخ به فائزه
    کاربر مهمان 1402/04/22

    سلام یکسال است که دچاریبوست شدید هستم وپزشگ پیشنهاد کولونوسکپی کرده وانجام ندادم۶۷ساله هستم وازمایش مدفوع دادم دکترگفت خون در مدفوع مشاهده نشده وقبلا هلیکوباکتری داشتم که باانتی بیوتیک زیادی مصرف کردم ولی سنگ صفرا هم دارم امادردشکم من سمت کبدنبست باید چکارکنم که براحتی روده ام تخلیه شودضمنا هیچگونه بیماری دیگرندارم و۸۰کیلوهستم

    احمد ضاکریمی راد اهواز @ در پاسخ به سیدعابدین موسوی
    کاربر مهمان 1402/09/01

    باسلام 73سال دارم 20هست. که گرفتاریبوست هستم روده بینهایت خشک است هر4روزیک بارانهم به صورت چوب یاسنگ خارج میشود ودورست تخلیه نمی شودباتشکر

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به احمد ضاکریمی راد اهواز
    پشتیبان سایت 1402/09/01

    سلام احمدرضای عزیز.برای درمان یبوست باید خوراکیهای ملین مثل انجیر و آلو مصرف کنید.فعالیت بدنی داشته باشید.آب زیاد بنوشید.صبح ناشتا یک قاشق روغن زیتون در یک لیوان آب بریزید و بنوشید.برنج سفید، شکر سفید و نان سفید مصرف نکنید.پرخوری نکنید.خوراکیهای فاقد ارزش غذایی و شیرینیجات مصنوعی را از رژیم غذاییتون حذف کنید.این مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.