ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 7دقیقه | به روز رسانی 1402-07-26

893 بازدید

آنفولانزا چیست؟ علائم و درمان بیماری آنفولانزا

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    آنفولانزا چیست؟ علائم و درمان بیماری آنفولانزا | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    ویروس آنفولانزا (Flu) با علائمی چون: بدن درد، تب، آبریزش بینی، گلودرد و بی‌حالی شدید تشخیص داده می‌شود. این بیماری بیشتر در ابتدای فصل پاییز شیوع پیدا می‌کند. ویروس آنفولانزا می‌تواند باعث عفونت‌هایی در مجاری تنفسی (گلو، بینی و ریه‌ها) شود. در این مقاله تمامی نکات مربوط به ویروس آنفولانزا، تفاوت آن با بیماری کرونا و همچنین ویروس تازه شایع شده را بررسی کرده‌ایم. 

    شایع ترین علائم آنفولانزا جدید چیست؟

    افرادی که به ویروس آنفولانزا مبتلا می‌شوند معمولاً در ابتدا علائمی چون: آبریزش بینی، عطسه و گلودرد را تجربه می‌کنند. در ادامۀ روند بیماری نیز دیگر علائم آنفولانزا یک‌به‌یک به سراغ بیماران می‌آید، این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

    • دردهای عضلانی
    • سردرد
    • اسهال و استفراغ
    • سرفه‌های خشک
    • تب و لرز
    • تنگی نفس

    انواع ویروس آنفولانزا

    یکی از رایج‌ترین سوالات در ذهن افراد مبتلا به ویروس آنفولانزا (influenza virus) این است که «ویروس آنفولانزا چند روز طول می‌کشد؟» مدت ابتلا به ویروس آنفولانزا به نوع ویروس درگیر بستگی دارد. مدت زمان بیماری آنفولانزا از سه روز تا یک هفته متغیر است. ویروس آنفولانزا براساس طول دورۀ درمان و شدت بیماری به سه دسته تقسیم می‌شود.

    • نوع A ویروس آنفولانزا: شایع‌ترین نوع این ویروس است. جهش این نوع از دیگر انواع آن بیشتر بوده و بسیار مسری‌تر است. شدت علائم در این نوع نیز بالاتر گزارش می‌شود.

    • نوع B ویروس آنفولانزا: نوع B ویروس آنفولانزا شامل درگیری دستگاه گوارش، تنگی نفس شدید و عفونت‌های بالینی می‌شود. در چهار روز اول شدت بیماری بسیار شدید است و درمان آن 2 هفته طول می‌کشد.

    • نوع C ویروس آنفولانزا: نوع سوم از ویروس آنفولانزا بسیار شبیه به سرما خوردگی است. افراد مسن و دارای بیمارهای پیش‌زمینه‌ای بیشتر درگیر این نوع می‌شود.

    روش های ابتلا و انتقال ویروس آنفولانزا

    با توجه به سرایت شدید ویروس آنفولانزا اگر شما در نزدیکی افرادی باشید که به این بیماری مبتلا هستند به علت انتشار ویروس در هوا و همچنین در تماس بودن با فرد بیمار به این ویروس مبتلا خواهیدشد. شایع‌ترین راه برای انتقال ویروس آنفولانزا از طریق قطرات کوچک تنفسی است. 

    تفاوت آنفولانزا با سرماخوردگی

    سرماخوردگی بسیار ساده‌تر از آنفولانزاست. علائم سرماخوردگی بیشتر گلو درد، آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی را شامل می‌شود و شروع علائم برخلاف آنفولانزا به صورت آهسته اتفاق می‌افتد. دوران رسیدن به سلامتی در بیماری سرماخوردگی بسیار کوتاه‌تر از آنفولانزاست. تب شدید و بدن درد از علائم شایع آنفولانزاست که در سرماخوردگی کمتر اتفاق می‌افتد. آنفولانزا می‌تواند کشنده و مرگبار باشد اما سرماخوردگی کشنده نیست.

    تفاوت آنفولانزا با کرونا

    آنفولانزا یا کرونا؟ بیماری آنفولانزا از نظر علائم بیماری با کرونا تفاوت چندانی ندارد و به همین دلیل است که آنفولانزا با کوئید اشتباه گرفته می‌شود. نوع ویروس انتقال‌دهندۀ بیماری، میزان شیوع، مدت زمان نهفتگی ویروس و طول دورۀ ابتلا به این دو نوع ویروس باهم تفاوت دارد. دورۀ نهفتگی ویروس آنفولانزا معمولاً 1 روز است اما دورۀ نهفتگی ویروس کرونا 3 تا 4 روز طول می‌کشد. گاهی نیز پیش می‌آید که فرد مبتلا به ویروس کرونا باشد اما هیچ علائمی را نشان ندهد و حتی ویروس را به فرد دیگری نیز منتقل کند. برخی اوقات نیز برای اینکه تشخیص دهید به ویروس آنفولانزا مبتلا هستید یا کرونا، نیاز است تا تست PCR را انجام دهید.

    آنفولانزای معده

    گاستروانتریت یا آنفولانزای معده عفونت ویروسی جدیدی است که به تازگی شیوع پیدا کرده است. آنفولانزای معده باعث التهاب و عفونت در معده و روده می‌شود. این عفونت ویروسی به ناگهان در فرد ظاهر شده و با علائمی همچون اسهال، استفراغ و درد شکم، فرد را غافلگیر می‌کند. گاستروانتریت از طریق آب آلوده یا تماس با وسایل شخصی فرد مبتلا منتقل می‌شود. آنفولانزای معده معمولاً بین 2 تا 4 روز طول می‌کشد.

    برای درمان آنفولانزا چه کنیم؟

    مهم ترین نکته در درمان آنفولانزا این است که خوددرمانی نکنید. درمان فوری آنفولانزا برای افراد مسن، افراد با بیماری‌های پیش زمینه‌ای (دیابت، فشارخون، افراد با سیستم ایمنی ضعیف) و همچنین کودکان زیر 5 سال (مخصوصا زیر 12ماه) اهمیت بالایی دارد. خط اول درمان بیماری آنفولانزا دارو است. داروهایی که برای درمان ویروس آنفولانزا معرفی می‌شوند شامل: استامینوفن‌ها و ایبوپروفن‌ها برای کاهش بدن درد و تب، داروهای ضداحتقان‌ برای گرفتگی‌ بینی، داروهای ضدسرفه و آنتی هیستامین‌ها است. در کنار داروهایی که نام بردیم گیاهان دارویی و مصرف ویتامین‌‌ها (قرص ویتامین C و قرص ویتامین D) روند بهبودی بیماری آنفولانزا را تسریع می‌بخشند. راهکارهایی نیز به عنوان درمان‌ خانگی بیماری آنفولانزا به بیماران پیشنهاد می‌شود. این راهکارها موارد زیر را شامل می‌شود:

    بخور گرفتن: بخور گرفتن به علت داشتن نقش پاک‌کنندگی و از بین بردن باکتری‌ها به بهبود عفونت‌های مجرای تنفسی و گلودرد کمک می‌کند.

    نوشیدن زیاد مایعات: مصرف زیاد مایعات به دفع سموم و ویروس‌ها کمک می‌کند. نوشیدن مایعات گرم نیز در از بین بردن گرفتگی راه‌های تنفسی نقش موثری ایفا می‌کند. میزان آب بدن نیز در زمان بیماری کاهش پیدا می‌کند از این رو نیاز است برای جبران مایعات بیشتری مصرف کنید. 

    غرغره محلول نمک و آب: این روش برای برطرف کردن سوزش و خارش گلو به بیمار کمک می‌کند. غرغره آب نمک به بیمارانی که دارای التهاب گلو و گرفتگی مجاری تنفسی هستند توصیه می‌شود. غرغره آب نمک کمک می‌کند تا باکتری‌های آلوده از بین بروند.

    چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند؟

    برخی افراد در زمان شیوع ویروس آنفولانزا بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. این افراد به اصطلاح گروه‌های حساس را شامل می‌شوند. گروه‌های زیر بیشتر از سایرین باید مراقب سلامتی خود در برابر ویروس آنفولانزا باشند:

    • افراد مسن (کسانی که بالای 60 سال سن دارند.)

    • افرادی که بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای دارند. (افراد با بیماری دیابت، افراد با سابقۀ بیماری قلبی و افراد مبتلا به بیماری آسم)

    • کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. (کسانی که طحالشان را برداشته‌اند، کودکان بین 6 ماه تا 5 سال، زنان باردار، افراد با شرایط پزشکی ویژه و کادر درمان)

    چطور از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

    راه قطعی برای در امان بودن از ویروس آنفولانزا وجود ندارد اما رعایت چند نکته می‌تواند به شما کمک کند تا کمتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار بگیرید و یا در صورت ابتلا به ویروس آنفولانزا مدت زمان کمتری در بستر بیماری باشید و البته شدت ابتلا به ویروس نیز خفیف شود. رعایت چند نکته بهداشتی زیر برای حفظ سلامتی شما کمک‌کننده خواهد بود:

    • واکسن آنفولانزا:  تزریق واکسن آنفولانزا بهترین روش برای کمک به سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس آنفولانزا است. بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا نیز اواخر تابستان تا اواسط آبان ماه است که هنوز ویروس آنفولانزا قدرت پیدا نکرده‌است. برای اینکه با واکسن ویروس آنفولانزا بیشتر آشنا شوید خواندن مقالۀ «واکسن آنفولانزا چیست؟» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

    • رعایت بهداشت فردی: استفاده از ماسک در جاهای شلوغ، پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن با سایرین و شست‌وشوی مکرر دست‌ها

    • رژیم غذایی مناسب: خوردن مواد غذایی مقوی و غذاهای سالم به سلامت جسم شما کمک می‌کند.  

    کلام آخر

    مهم‌ترین قدم برای حفظ سلامتی رعایت بهداشت فردی است. با توجه به شیوع ویروس آنفولانزا در فصل پاییز ممکن است شما نیز به این ویروس مبتلا شوید. برای تسریع روند بهبودی خود می‌توانید از طریق ویزیت آنلاین و مشاوره تلفنی از پزشک عمومی، متخصص داخلی و متخصص عفونی در سایت ایزو ویزیت استفاده کنید.

     

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر نجمه هاشم زاده پزشک عمومی

    میبد

    5 (21 نظر)

    تجربه
    6 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, سلامت جنسی

    دکتر زریان جعفری پزشک عمومی

    تهران

    5 (8 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    22 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    پوست و زیبایی, مشاوره جوانسا ...

    دکتر پریسا معلم نیا پزشک عمومی

    تهران

    5 (3 نظر)

    تجربه
    9 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, پوست و مو

    دکتر زهرا گلچین پزشک عمومی

    مشهد

    4 (11 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    28 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره قبل از ازدواج, تغذیه ...

    دکتر مهتا عسگری پزشک عمومی

    تهران

    5 (9 نظر)

    تجربه
    4 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, پوست و مو

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    امین سعادت
    امین
    کاربر عضو 1403/01/18

    سلام من حدود ۵ روزه آنفولانزا گرفتم و شکم درد حالت تهوع و تعریق خیلی خیلی شدید در حدی ک ۲ روز اول هر دقیقه لباسامو عوض میکردم از وقتی آنفولانزا گرفتم خوابم تنظیم نیست خوابم نمیاد لطفا راهنمایی کنید ممنون

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به امین
    پشتیبان سایت 1403/01/18

    سلام امین عزیز.مصرف زیاد مایعات برای جبران آب از دست رفته بدن توصیه میشه.اگر دارو مصرف می کنید علت بیخوابیتون میتونه دارو باشه.اگر به پزشک مراجعه نکردید پیشنهاد می کنم ویزیت آنلاین با متخصص عفونی بگیرید چون خط اول درمان آنفولانزا داروست.

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.