ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 10دقیقه | به روز رسانی 1402-05-29

754 بازدید

بیماری‌های شایع نوزاد و درمان آن‌ها

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    بیماری‌های شایع نوزاد و درمان آن‌ها | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان

    1. یرقان یا زردی نوزاد
    2. کولیک یا قولنج در نوزادان
    3. نفخ شکم نوزاد
    4. پوست آبی رنگ (کبود) در نوزاد
    5. برگرداندن شیر در نوزاد
    6. سرفه کردن زیاد نوزاد
    7. پریشانی و بیقراری تنفسی 
    8. تب
    9. مشکلات پوستی
    10. مشکلات گوارشی نوزاد ( اسهال و یبوست)
    11. برفک دهان
    12. سرماخوردگی و آنفولانزا
    13. عفونت گوش
    14. عفونت در مجاری ادراری 
    15. مشکلات نوزاد هنگام زایمان

    ۱- یرقان یا زردی نوزاد

    زردی در نوزادان شایع است که به دلیل بالا بودن بیلی روبین خون، باعث زرد شدن رنگ پوست می‌شود. زردی نوزادی معمولا به طور طبیعی بعد از مدتی از بین می‌رود اما در مواردی نیاز به درمان اختصاصی دارد. استفاده از شیرخشک و ترنجبین به صورت دم کرده برای درمان زردی یا یرقان نوزادان موثر است، اما اگر ادامه دار باشد باید به پزشک مراجعه شود.

    ۲- کولیک یا قولنج در نوزادان

    مشکل شایع دیگر در نوزادان کولیک یا قولنج است، در موارد ابتلا به قولنج، معمولا نوزاد بدون هیچ دلیلی در ظاهر به طور دائم گریه می‌کند. این مشکل غالبا از 2 هفتگی نوزاد آغاز می‌شود و تا پایان 3 ماهگی ادامه دارد، استفاده مقداری کم از عرق نعنا (سر‌قاشق چایخوری) می‌تواند به از بین بردن کولیک نوزاد کمک کند.
    در بعضی موارد، اگر این عارضه ادامه پیدا کند ممکن است مربوط به استفاده از شیری غیر از شیر مادر (شیرخشک و ….) و در بعضی موارد ممکن است به دلیل بیماری‌هایی که به صورت زمینه‌ای و پنهان در نوزاد وجود دارد، مربوط باشد. برای تشخیص صحیح این مشکل، خوب است با پزشک متخصص مشورت کنید.

    در هر ساعتی از شبانه روز برای کودکتان مشاوره آنلاین متنی، صوتی و تلفنی (در ساعت خاص) دریافت کنید و با خیال راحت از خدمات  ویزیت تلفنی با متخصصین اطفال، مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنید.

    ۳- تشخیص نفخ شکم نوزاد و درمان خانگی

    اتساع شکم یا همان نفخ، احتمال دارد در همه‌ی نوزادان دیده شود، یکی از دلیل‌های آشکار این مشکل، بلعیدن هوای اضافه است، نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند شکم‌های نرم و بیرون زده دارند، اگر در زمان لمس کردن شکم نوزاد، سفتی یا ورم حس کردید، احتمال دارد نشان از جمع شدن گاز در روده‌ها باشد.
    به منظور درمان موثر برای این مشکل، استفاده از کمی عرق نعنا یا عرق زنیان گرم کرده که با کمی ترنجبین شیرین شده موثر است اما داروهای مخصوص این مشکل وجود دارد و در صورت نیاز باید از داروی مناسب استفاده شود. وقتی بدن کودک به تغذیه به جز شیر مادر شروع به سازگاری کند، این مشکل آرام آرام حل می‌شود.

    نفخ شکم نوزادان

    ۴- پوست آبی رنگ (کبود) در نوزاد

    پوست دست و پای نوزادی که تازه به دنیا آمده است معمولا متمایل به آبی و کبود است که این رنگ در طی زمان به دلیل بهبود پیدا کردن روند گردش خون در نوزاد از بین می‌رود، ولی اگر در اطراف دهان، لکه‌هایی به رنگ تقریبا آبی دیده شد و هم زمان با آن مشکلات تنفسی برای زمان زیادی مشاهده شد، این را نشان می‌دهد که قلب و ریه‌های نوزاد ساز و کار خوب و صحیحی ندارند.
    اگر نفس کشیدن نوزاد 15 تا 20 ثانیه قطع شود و پوست هم کبود باشد، احتمال دارد که دچار آپنه شده باشد، مشکلی که گفته شد می‌تواند بیماری زمینه‌ای قلبی را نشان دهد که لازم به مراقبت کردن و دخالت پزشکی دارد، پس برای سلامت فرزندتان حتما به پزشک متخصص اطلاع دهید و  ویزیت آنلاین متخصصین اطفال دریافت کنید و در صورت نیاز عکس فرزندتان را برای ویزیت بهتر برای پزشک ارسال کنید.

    ۵- برگرداندن شیر در نوزاد

    بعضی وقت‌ها وقتی نوزاد شیر می‌خورد آن را بالا می‌آورد یا تف می‌کند که یک اتفاق رایج است، به مادران تاکید می‌شود، حتما بعد از شیر، آروغ نوزاد یا هوای اضافه را بگیرند که از بالا آمدن محتویات معده پیشگیری شود، با این حال اگر نوزاد شیر را بالا می‌آورد یا استفراغ او رنگی مایل به سبز است و اگر چند بار در روز این اتفاق رخ می‌دهد، احتمال دارد مشکل جدی در میان باشد و باید در اسرع وقت به مرکز درمانی مراجعه شود. در بعضی مواقع استفراغ‌های مداوم می‌تواند به خاطر عفونت زمینه‌ای یا مشکل گوارشی باشد.

    ۶- سرفه کردن زیاد نوزاد

    اگر شیر مکیدن نوزاد خیلی تند باشد، احتمال دارد که نوزاد در زمان تغذیه سرفه کند، سرفه کردن پشت سرهم در زمان تغذیه می‌تواند یک مشکل در ریه یا سیستم گوارش را نشان دهد، سرفه کردن در شب و به شکل مداوم احتمال دارد که مشکل تنفسی را نشان دهد، اگر نوزاد شما در زمان تغذیه و یا در طول شب سرفه می‌کند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

    ۷- پریشانی و بیقراری تنفسی 

    این اتفاق معمولا هنگامی می‌افتد که به خاطر بسته شدن مجرای بینی نوزاد، اکسیژن به اندازه‌ی کافی برای نفس کشیدن او موجود نباشد، به همین دلیل احتمال دارد به خاطر کمبود اکسیژن پوست نوزاد مایل به آبی یا کبود شود.
    چند ساعت زمان می‌برد که نوزادی که تازه متولد شده است به نفس کشیدن در هوای آزاد عادت کند. بعد از یاد گرفتن تنفس طبیعی، پوست نوزاد دیگر نباید کبود یا مایل به آبی باشد. اگر خس خس، ناراحتی در نفس کشیدن و رنگ مایل به آبی یا کبودی هنوز در نوزاد ادامه داشته باشد، کودک حتما باید توسط پزشک معاینه شود.

    ۸- تب 

    معمولا تب نشان می‌دهد که بدن با عفونت مبارزه می‌کند، به همین دلیل تبی که بالاتر از 40 درجه باشد و به صورت مداوم باشد می‌تواند باعث تشنج و آسیب رساندن به مغز شود، تب 38 درجه و بالاتر در نوزادان زیر سه ماه، اگر پی در پی و طولانی باشد خطرناک است. در نتیجه قطعا به پزشک مراجعه کنید و داروهایی که لازم است را تهیه کنید.

    درصورتی‌ که شرایط مراجعه حضوری را ندارید و تب کودکتان بیش از حد بالا رفته است، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات ویزیت آنلاین متخصص کودکان ایزو ویزیت استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره با متخصص اطفال  برای درمان استفاده کنید.

    تب شدید نوزادان

    ۹- مشکلات پوستی 

    مشکلاتی مثل بثورات مربوط به عوارض پوشک، بیماری کرادل کپ (نوعی بیماری که باعث پوسته‌های ضخیم سفید یا زرد رنگی در پوست سر می‌شود که به آسانی کنده نمی‌شوند) مشکلات رایجی هستند که برای نوزاد دردناک است. بثورات پوستی، ناشی از واکنش پوست به پوشک، رنگ و یا مواد درون پوشک می‌باشد. عوض کردن زود به زود پوشک و استفاده از یک کرم خوب توصیه می‌شود. استفاده از وازلین به مقدار کم، در قسمت‌هایی که دچار این عارضه شده، هم باعث رفع این مشکل می‌شود. اگر نوزاد دچار بیماری کرادل کپ است باید با شامپویی ملایم به طور روتین موهای نوزاد را شستشو داد.

    بیماری کرادل کپ در نوزادان

     بیماری بثورات در نوزادان

    ۱۰-  اسهال و یبوست در نوزاد

    در درمان نوزاد دچار اسهال شده، می‌توان با دادن چند قطره عرق نعنا به بهبود بیماری کمک کرد و در موارد حادتر با دارو‌هایی که پزشک تجویز کرده، می‌توان کاملا  اسهال را درمان کرد. هم‌چنین یبوست نیز در نوزادان تازه متولد شده رایج است و نیاز به درمان دارد زیرا باعث مشکلات جدی‌تر در نوزاد می‌شود.


    پیشنهاد مطالعه مقاله:

    یبوست در کودکان ، خطرات و رژیم برای درمان


    ۱۱- برفک دهان نوزاد

    برفک دهان یک عفونت قارچی است که به خاطر مخمری در دهان کودکان به وجود می‌آید. این عفونت شایع، نام آن کاندیدیازیس دهانی است، این باکتری ضایعات‌های سفیدی روی زبان یا قسمت داخلی گونه‌های نوزاد به وجود می‌آورند، اگر پزشک، نوزاد را معاینه کند و مشکل برفک دهانی او خیلی جدی نباشد برای درمان آن داروی ضد قارچ تجویز می‌کند، در صورت مشاهده‌ی علائم آن می‌توانید با  متخصصین اطفال ، مشاوره آنلاین پزشکی دریافت کنید..

    ۱۲- سرماخوردگی و آنفولانزا نوزادان

    این بیماری‌ها بر تمامی نوزادان تازه متولد شده تاثیر می‌گذارد. اگرچه این بیماری بسیار بی‌اهمیت به نظر می‌رسد اما همیشه بهتر است تا توصیه‌های پزشک را دنبال کنید. زیرا اگر به شکل کامل درمان نشوند احتمال دارد به ذات الریه و بقیه‌ی بیماری‌های نوزادان تبدیل شود.

    ۱۳- عفونت گوش نوزاد

    عفونت گوش از بیماری‌های رایج میان نوزادان است. نوزادان با گوش‌هایشان خیلی بازی می‌کنند و وقتی دچار عفونت می‌شوند گوش‌هایشان کثیف است. برطرف شدن این عفونت چندین روز طول می‌کشد. عفونت‌های باکتریایی نیز می‌تواند منجر به کم شنوایی و یا در موارد حادتر، باعث از دست‌دادن شنوایی شود. 

    عفونت گوش نوزادان

    ۱۴- عفونت در مجاری ادراری نوزاد

    یکی از شایع ترین بیماری‌ها در نوزادان عفونت مجاری ادرار است که علت آن می‌تواند ورود میکروب به مجاری ادرار نوزاد باشد و در برخی موارد ممکن است به کلیه و یا مثانه نوزاد آسیب بزند. در این صورت حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

    ۱۵- مشکلات نوزاد هنگام زایمان

    بعضی اوقات، در روند زایمان احتمال دارد نوزاد از نظر جسمی دچار صدمه شود، که به آن آسیب هنگام تولد یا ضربه به هنگام تولد می‌گویند، این آسیب می‌تواند به دلیل استفاده کردن ماما از پنس در زمان خارج شدن نوزاد از کانال زایمان باشد، بسیاری از نوزادان خیلی زود از این آسیب‌ها راحت می‌شوند و بهبود می‌یابند.

    در بعضی از موارد هم احتمال دارد نوزادانی که به شکل طبیعی به دنیا می‌آیند، به خاطر فشار در کانال زایمان کمی سرشان ورم داشته باشد، این تورم معمولا در طی زمان بهبود می‌یابد و مشکل‌های جدی را در آینده به وجود نمی‌آورد، همچنین احتمال دارد بعضی از نوزادان به خاطر استفاده غلط بعضی از جراحانی که تجربه کمی دارند از چاقوی جراحی در زمان سزارین، صدمه ببینند که این مورد خیلی نادر می‌باشد.

    در زایمان‌های سخت و زایمان‌های بریچ (زایمانی که نوزاد سر و ته در رحم می‌باشد یعنی وضعیتی که ابتدا پاها و بعد شانه‌ها بیرون می‌آید) ممکن است به علت نازک بودن استخوان و به علت فشاری که هنگام تولد به نوزاد می‌آید و یا استفاده از ابزار‌های مختلف باعث شکستگی استخوان شود. پزشکان وضعیت نوزاد را بررسی و اگر این آسیب‌ها شدید باشد نوزاد را درمان خواهند کرد.

    نوزاد بعد از تولد

    نگران بودن در مورد سلامت نوزاد برای تمام پدر و مادرها و به خصوص والدینی که صاحب اولین فرزندشان شده‌اند، یک اتفاق طبیعی است. نوزادان، کوچک و آسیب‌پذیر هستند و نیاز به حمایت دارند. برای حمایت از سلامت یک نوزاد و تشخیص مشکل فرزندتان لازم است به او توجه داشته باشید و او را بشناسید، ولی قبل از پیدا کردن این شناخت باید به غریزۀ مادری یا پدر بودنتان اعتماد کنید و اگر احساس کردید مشکلی وجود دارد، بلافاصله با پزشک کودکتان تماس بگیرید. 

    نگران والدین از سلامت نوزادشان

    بیماری کودکان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است. از طرفی حضور در مطب پزشک به دلیل آلودگی، سردی یا گرمی هوا و یا در معرض بیماری سایر مراجعین که گاهی ممکن است واگیر‌دار باشد به صلاح نیست و از سوی دیگر از بیماری کودکان نیز نباید چشم‌پوشی شود. یکی از راهکارها در این موارد، استفاده از خدمات ویزیت آنلاین بیماری‌های کودکان است. البته در موارد حاد به هیچ عنوان نباید به یک ویزیت آنلاین اکتفا کرد و حتما و حتما باید به صورت پیوسته و متداوم با پزشک در ارتباط باشید.

    کلام آخر

    به مادران محترم توصیه می‌شود به طور منظم فرزندشان تحت نظر متخصص اطفال ویزیت شود، به او مقدار مناسب آب و مایعات بدهند و مهم‌تر از همه ذهن آرام و روشنی داشته باشند. زمانی که کودک در حال یادگیری تطابق خود با محیط اطرافش است، اغلب بیماری‌های رایج کودکان و مشکلات آنها بر طرف می‌شود. اما کوچک بودن کودک و داشتن سیستم ایمنی که هنوز کامل رشد نیافته باعث می‌شود سعی کنند با گریه و بی‌قراری کردن بخواهند ارتباط برقرار کنند.

    از بودن با فرزندتان لذت ببرید و خودتان را با مرحله‌ای که او در آن است سازگار کنید و به یاد داشته باشید هر سرفه یا عطسه ای جدی نیست.

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر هومن اسفندیاری متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    تهران

    4.9 (9 نظر)

    تجربه
    8 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    بیماری‌های عفونی, مشکلات کود ...

    دکتر داود قنبری متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    قرچک

    5 (4 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    25 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشکلات کودک و ...

    دکتر محمد سبحانی فوق تخصص گوارش و کبد

    گرگان

    4.6 (178 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    29 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشکلات کودک و ...

    دکتر فرشید کمپانی فوق تخصص نفرولوژی

    گرگان

    5

    تجربه
    0 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    بیماری های کلیه,

    مهرو اکبریان متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    تهران

    5 (14 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:4 ساعت

    تجربه
    22 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, بیماری‌های عفو ...

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.