ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 22دقیقه | به روز رسانی 1402-06-09

1108 بازدید

نحوه از شیر گرفتن کودک

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نحوه از شیر گرفتن کودک | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نحوه از شیر گرفتن کودک

    برنامه‌ای برای از شیر گرفتن تنظیم کنید که از 6 ماهگی کودک را با غذاهای جدید آشنا کنید و برای شروع از سوپ‌های رقیق، فرنی، میوه و سبزیجات سبک استفاده کنید. در این دوره باید حواستان به غذاهایی که ممکن است آلرژی ایجاد ‌کند نیز باشد. از شیر گرفتن کودک همزمان با بحران دیگری مانند از پوشک گرفتن، جدایی محل خواب، تولد فرزند دوم، به مهد کودک رفتن و... نباشد؛ زیرا ممکن است فرایند به درستی پشت سر گذاشته نشود و با اینکه کودک از شیر گرفته می‌شود، دچار اضطراب شده و ممکن است دوباره به مراحل قبل، پسروی کند. برای از شیر گرفتن فرزندتان باید چندین راهکار را با هم پیش ببرید تا این مرحله برای شما و فرزندتان به آسانی سپری شود که عبارتند از:

    1. از شیر گرفتن را به آرامی پیش ببرید.
    2. فرآیند شیردهی نباید به یک‌باره قطع شود. سعی کنید به طور تدریجی هر هفته یک جلسه شیردهی را حذف کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که کودکتان به شیر خوردن از بطری یا فنجان عادت کند. (اگر کودک شما ۹ ماهه یا بزرگتر است، بهتر است مستقیما با فنجان به او شیر بدهید تا مجبور نباشید ظرف چند ماه او را از شیشه شیر جدا کنید)
    3. آهسته پیش رفتن در فرآیند از شیر گرفتن، باعث می‌شود سینه مادر شیر کمتری تولید کند که در نتیجه در زمان قطع کامل شیردهی، مادر درد کمتری خواهد داشت. 
    4. از پستانک استفاده کنید.
    5. غذا و نوشیدنی کافی در طول روز به کودک بدهید تا همه مواد مغذی به او برسد. می توانید با پزشک کودک هم مشورت کنید.
    6. اگر کودک برای خوابیدن، حتما باید شیر بخورد تا بخوابد، از همسرتان برای خواباندن کودک کمک بگیرید.
    7. از شیر گرفتن تدریجی را امتحان کنید. برای از شیر گرفتن تدریجی، می‌توانید آرام و کم‌کم شروع کنید. برای انجام این کار، ابتدا و با رعایت فواصل زمانی معین، شیردهی در شب را حذف کنید. در مرحله‌ی بعدی شیردهی در میانه‌ی روز، از مراحل شیردهی کم کنید و بعد از آن شیردهی در صبح و آخرین مرحله قطع شیردهی قبل از خواب شب کودک است. برای آگاهی بهتر لازم است نظر پزشکتان را نیز در این مورد جویا شوید.
    8. در ساعاتی که نوبت شیر کودک هست، از مواد غذایی یا تنقلات سالم متناسب با سن کودک به جای شیر به او بدهید.
    9. اکثر کودکان در شب درخواست شیر خوردن دارند پس از این رو، در طول روز تفریحات و سرگرمی‌هایی برای کودک در نظر بگیرید تا تخلیه انرژی صورت بگیرد. بدین صورت هنگام خواب شبانه، براحتی می‌خوابد.
    10.  روال شیردهی را تغییر دهید. اگر کودک در ساعات خاصی از روز بیشتر درخواست شیر دارد، این ساعات را با ساعات دیگر تغییر دهید. می‌توانید با محدود کردن مدت زمان شیر خوردن کودک شروع کنید. اگر او معمولاً به مدت 10 دقیقه شیر می‌خورد، اکنون 5 دقیقه را امتحان کنید.
    11. یک وعده شیردهی را جا بیندازید و به تدریج فاصله زمانی شیر دادن‌ها را بیشتر کنید. صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید. در این حالت خود به خود، تعدادی از دفعات شیردهی حذف می‌شود. البته باید این زمان را با خوراکی‌های مقوی پُر کنید. اگر شاغل هستید و کودکتان عادت کرده است که در زمان و مکان خاصی شیر بخورد، باید حواستان به این مورد باشد.

    برای از شیر گرفتن شما باید به دو نکته توجه داشته باشید:

    • تعداد نوبت‌های شیردهی
    • طول هر نوبت شیردهی

    همه چیز راجب قطع شیردهی کودک

    بهترین زمان و سن از شیر گرفتن کودک

    سن مناسب از شیر گرفتن بچه اهمیت زیادی دارد. بهترین زمان از شیر گرفتن اطفال به شرایط کودک و مادر بستگی دارد. توصیه می‌شود که قطع تدریجی شیردهی شبانه از حدود 6 ماهگی تا 1 سالگی و شیردهی روزانه پس از 1 سالگی تا 2 سالگی باشد. از یک طرف کودک باید به سنی رسیده باشد که بتواند از روش‌های دیگر تغذیه‌ای استفاده کند و از طرف دیگر باید نیازهای اساسی بدنش که از شیر تامین می‌شود را دریافت کرده باشد. همانطور که می‌دانید شروع غذای کمکی از 6 ماهگی است. با این حال همانند سایر مراحل دیگر رشد، این زمان می‌تواند برای کودک شما زودتر یا دیرتر از این زمان باشد. در واقع شما باید به دنبال نشانه‌‌های عدم نیاز به شیر در نوزاد بگردید. اگر کودک نشانه‌هایی را نشان می‌دهد، یعنی سن از شیر گرفتن کودک از نظر روانشناسی رسیده است که عبارتند از:

    • زودتر از حد معمول گرسنه می‌شود.
    • می‌تواند بدون نیاز به حمایت بنشیند و کنترل خوبی بر عضلات گردنش دارد.
    • غذا خوردن دیگران را با علاقه نگاه می‌کند.
    • وقتی غذا را به سمتشان می‌برید دهانشان را باز می‌کنند.
    • با تکیه دادن به عقب یا برگرداندن سرش می‌فهماند که غذا نمی‌خواهد.

    بر این اساس از شیر گرفتن کودک 2 ساله به بعد بسیار راحت‌تر است زیرا تقریباً همه‌ی نشانه‌های بالا را دارد. با این حال از شیر گرفتن کودک بعد از 2 سالگی هم ایرادی ندارد و اگر کودک هنوز به شیر اشتیاق نشان می‌دهد جای نگرانی نیست. همچنین از شیر گرفتن کودک 2 ساله از این جهت هم آسان‌تر است که در این سن بیشتر کودکان می‌توانند از کلمات استفاده کرده و نیازهایشان را بیان کنند. از شیر گرفتن کودک قبل از 2 سالگی در صورت مشاهده‌ی نشانه‌های بالا ایرادی ندارد. 

    هشدار: مراقب عوارض زود از شیر گرفتن کودک باشید. از شیر گرفتن خیلی زود (قبل از 4 ماهگی) می‌تواند خطر عفونت و آلرژی را در کودکتان افزایش دهد، زیرا سیستم گوارش و کلیه‌های کودک هنوز در حال رشد هستند. از شیر گرفتن قبل از 6 ماهگی به جز آلرژی با دیابت و اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون و سندرم روده تحریک‌پذیر مرتبط است. اما اگر این مشکل برای فرزندتان بوجود آمده در سریع‌ترین زمان ممکن با فوق تخصص بیماری‌های گوارش کودکان در ارتباط باشید تا بهترین راه درمانی برای فرزندتان را ارائه دهد.


    پیشنهاد مطالعه مقاله: 

    تغذیه با شیر مادر


    از شیر گرفتن کودک چقدر طول می‌کشد؟

    فرایند از شیر گرفتن کودک برای هر مادر و کودکی متفاوت است و بیشتر به این بستگی دارد که کودک شما چقدر خوب و چقدر سریع با شرایط جدید منطبق می‌شود و به میزان آمادگی اولیه کودک بستگی دارد. برای از شیر گرفتن کودک، کارها را در یک سرعت ثابت نگه دارید و انعطاف‌پذیر باشید. به این شکل، در صورت لزوم مثلاً در شرایطی که کودک بیمار شد، می‌توانید این فرایند را آهسته‌تر پیش ببرید. از شیر گرفتن کودک به طور کامل، ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

    اگر کودک من با قطع شیردهی همکاری نکرد، چه کار کنم؟

    اگر کودک شما هیچ نشانه‌ای از همکاری نشان نداد، صبور باشید. او شیر خوردن از سینه‌های شما را دوست دارد چون در کنار سیر شدن، از این طریق آرامش می‌یابد. با به خاطر سپردن این نکته می‌توانید با انجام کارهای زیر به کودک خود کمک کنید تا با شرایط جدید کنار بیاید که عبارتند از:

    • در هنگام از شیر گرفتن کودک به روش‌های دیگری به او آرامش بدهید.
    • به آهستگی، شیردهی را با روش‌های دیگر آرام و آسوده کردن کودک خود جایگزین کنید.
    • کودک را زیاد بغل کنید یا از پدرش بخواهید تا زمان بخصوصی را با او بگذراند.
    • همچنین می‌توانید به جای شیر دادن با هم کتاب بخوانید، برای او آواز بخوانید یا بازی کنید.
    • شب هنگام می‌توانید در حالی که برایش لالایی می‌خوانید به آرامی پشت او را نوازش کرده یا او را تکان دهید.

    از شیر گرفتن ناگهانی یا از شیر گرفتن تدریجی

    با از شیر گرفتن فوری کودک، ممکن است زمان کافی برای آماده کردن خود و فرزندتان برای تغییرات فیزیکی و عاطفی که احتمالاً تجربه خواهید کرد، نداشته باشید. وقتی بدن شما فرصتی برای تطبیق با تغییرات سریع ندارد، از شیر گرفتن می‌تواند دشوارتر و حتی دردناک باشد. کاهش تدریجی شیردهی برای بدن شما آسان‌تر است، بنابراین ممکن است برخی از مشکلاتی که برای پستان‌ها ایجاد می‌شود یا سایر مشکلات مربوط به شیر گرفتن که ممکن است ایجاد شود، را تجربه نکنید. به علاوه، از شیر گرفتن تدریجی اغلب برای کودکان آسیب‌زا نیست. 

    عوارض از شیر گرفتن ناگهانی برای مادر و کودک

    عوارض بعد از قطع شیردهی ناگهانی برای مادر:

    1. درد سینه بعد از شیر گرفتن کودک
    2. تغییر در خلق و خو مادر بعد قطع شیردهی
    3. عفونت سینه، بسته شدن مجاری شیر یا آبسه پستان در شیردهی به دلیل احتقان یا جمع شدن شیر بعد از شیر گرفتن کودک
    4. تب شیر، یک بیماری شبیه آنفولانزا با علائمی مانند تب، لرز و ضعف عضلانی
    5. نشتی سینه‌ها (فاصله بین از شیر گرفتن کودک و خشک شدن شیر مادر ممکن است ماه‌ها طول بکشد)
    6. از شیر گرفتن کودک و پریودی و باروری شما
    7. تغییر در شکل سینه‌ها 
    8. قطع شیردهی و تغییراتی در روند قاعدگی
    9. افزایش وزن مادر بعد قطع شیردهی

    عوارض بعد از قطع شیردهی ناگهانی برای کودک:

     کودک در این مرحله با طرد شدن ناگهانی از سوی مادر روبه‌رو می‌شود و در واقع اولین شکست عشقی خود را در این سن تجربه می‌کند. رفتار غلط مادر در ارتباط با این موضوع و نحوه از شیر گرفتن کودک ممکن است در ظاهر نتیجه‌ بخش باشد و کودک دیگر شیر مصرف نکند اما باعث برهم خوردن حوزه روانی کودک می‌شود و اختلالاتی چون وسواس، پرخاشگری، گاز گرفتن و… در رفتارش ایجاد می‌شود.

    • بی‌قراری و عدم همکاری در فرایند (از شیر گرفتن کودک لجباز به مراتب بسیار دشوارتر است پس به این موضوع توجه داشته باشید)
    • بهانه گیری کودک بعد از شیر گرفتن
    • گریه کودک بعد از شیر گرفتن
    • نپذیرفتن غذاهای جایگزین
    • افزایش خطر ابتلا به عفونت‌ها

    از این رو از شیر گرفتن تدریجی کودک به عنوان روش صحیح از شیر گرفتن کودک 2 ساله پیشنهاد می‌شود. از 6 ماهگی با شروع غذای کمکی شروع کرده و با یک شیب ملایم شیردهی را کاهش دهید تا نزدیک 2 سالگی متوقف شود.

    عوارض بعد از قطع شیردهی ناگهانی برای کـودک

    البته اگر کودک شما با قطع شیردهی همکاری نمی‌کند و به دنبال بهترین روش برای قطع شیردهی هستید، و به علت شرایط مختلفی که مادر و کوچک بودن فرزند وجود دارد، مادر نمی‌تواند برای مراجعه حضوری به پزشک مراجعه نماید به همین منظور جهت راحتی کار، مادران می‌توانند از ویزیت انلاین مشاوره با تغذیه با شیر مادر استفاده کنند تا پزشک مورد نظر تمام نکات لازم را برای قطع شیردهی به مادر تذکر دهد. 

    علائم درد پستان بعد از قطع شیردهی

    • درد در هاله پستان
    • تکرار درد در یک یا هر دو سینه
    • درد حاد در اوایل از شیر گرفتن کودک
    • بزرگ شدن و سفت شدن سینه‌ها
    • احساس سنگینی یا سفتی در سینه‌ها
    • علائمی مشابه با آنفولانزا که شامل لرز، خستگی، تب بالا، اضطراب و احساس ضعف و بی قراری است
    • قرمز شدن نوک سینه‌ها
    • نشت شیر ​​از نوک سینه به دلیل اصطکاک
    • اگر درد پستان به دلیل ورم پستان باشد، علائمی مانند احساس گرما، ورم و سفت شدن و به دنبال آن احساس سوزش در پستان ایجاد می‌شود

    درمان درد پستان بعد از قطع شیردهی

    • تخلیه مقداری از شیر سینه
    •  استفاده از یک سوتین مناسب 
    • استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن 
    • ماساژ سینه و استفاده از کمپرس گرم 
    • گرفتن یک دوش گرم 
    • خواب شبانه و کافی
    • استفاده از کمپرس یخ
    • هنگامی که سینه‌های شما دردناک می‌شود (در طول دوره‌ی شیرگرفتن کودک)، ابتدا یک لایه نازک روغن حامل روی آن‌ها بمالید (روغن نارگیل) و سپس ۱ قطره روغن ضروری نعناع را در کل سینه پخش کنید و ماساژ دهید. از ماساژ زیاد هاله و نوک سینه اجتناب کنید. سعی کنید اینکار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید. فراموش نکنید که اینکار را تنها پس از شیرگرفتن کودک (و نه زمان دیگری) استفاده کنید.

    درمان درد پستان بعد از قطع شیردهی

    در صورتی که هیچ کدام از این درمان‌های خانگی جواب نداد و درد سینه‌های شما بدتر می‌شدند بهتر است مشکلتان را با دکتر زنان در میان بذارید چرا که بی‌توجهی به آن ممکن است مشکلات بدتری مانند عفونت سینه را به همراه داشته باشد اگر به علت شرایطتان مراجعه حضوری برایتان سخت و دشوار است حتما به صورت مشاوره آنلاین با دکتر زنان در ارتباط باشید تا با کمک پزشک متخصص این مرحله برای شما و کودکتان نیز به آسانی سپری شود.

    راهکار خشک شدن شیر مادر در پایان شیردهی

    اگر سرعت خشک شدن شیر متناسب با نیاز شیرخوار نباشد، یعنی کودک کمتر شیر بخورد ولی فرآیند ترشح شیر مانند گذشته ادامه داشته باشد، یا مادر به دلایل پزشکی ناگزیر به قطع ناگهانی شیر باشد، می‌توان از راهکارهایی برای خشک شدن شیر مادر در پایان شیردهی سریع شیر بهره گرفت. برای متوقف ساختن ترشح شیر درون سینه، می‌توانید هم از داروهای گیاهی و هم از دارو‌های مخصوص شیمیایی برای این کار استفاده کنید که عبارتند از:

    گیاهان دارویی مؤثر برای خشک شدن شیر مادر:

    1. مریم گلی
    2. نعنا
    3. گیاه پنج انگشت
    4. جعفری
    5. گل یاسمن
    6. کلم: برگ‌های کلم در طولانی مدت می‌تواند تولید شیر را مهار کند، برگ‌های یک کلم سبز را جدا نموده و بشویید. برگ را در یک ظرف بگذارید و ظرف را در یخچال بگذارید تا خنک شود. قبل از گذاشتن سوتین، برگ کلم را روی پستان قرار دهید. هر دو ساعت یکبار یا زمانیکه برگ‌ها شل شدند، آنها را تعویض کنید. برگ‌ها همان طور که به کاهش تولید شیر کمک می‌کنند می‌توانند تورم را نیز کم کنند.

    از آنجا که مواد گیاهی می‌تواند عوارض جانبی منفی را نیز برای شما یا نوزادتان ایجاد کنند، قبل از استفاده از این گیاهان به صورت مشاوره تلفنی تغذیه با شیر مادر با متخصص مشورت کنید.

    خشک شدن شیر مادر با استفاده از دارو:

    1.  ویتامین‌های B
    2. قرص بروموکریپتین 
    3. قرص کابرگولین

    خشک شدن شیر مادر به روش طبیعی:

    1- سوتین تنگ‌تر و سفت بپوشید
    2- از گرفتن دوش آب خیلی گرم خودداری کنید
    3- سینه‌ها را مالش ندهید یا تحریک نکنید

    خشک شدن شیر مادر چه قدر طول می‌کشد؟

    بستگی به روشی که استفاده می‌کنید، و این که چه مدت شیردهی نموده‌اید دارد. امکان دارد چند روز یا چند هفته یا چند ماه طول بکشد، بسته به شیوه سرکوب شیردهی و میزان شیر فعلی شما دارد. چه بسا پس از این که بیشتر شیر شما از بین رفته است، امکان دارد چند ماه بعد هم چنان شیر را تولید کنید. درصورتی که شیر شما بدون هیچ علتی مجدداً بازگشت، پیشنهاد می‌شود از ویزیت تلفنی تغذیه با شیر مادر استفاده کنید تا پزشک متخصص پس از ویزیت شما، علت این موضوع را بفهمد و راه‌های درمان قطع شیردهی مجدد را به شما پیشنهاد بدهد.

    رفتارهای عصبی کودک بعد از قطع شیردهی

    • کودک ممکن است احساس طرد شدن و افسردگی کند. این مسئله می‌تواند منجر به دمدمی مزاج شدن و مشکل موقت در خواباندن کودک شود. 
    • هنگام از شیر گرفتن کودکان بزرگ‌تر یعنی 2 تا 3 ساله، انتظار بدرفتاری، عصبانیت و پرخاشگری فرزندتان را داشته باشید. همچنین بی قراری کودک بعد از شیر گرفتن بسیار طبیعی ست.
    • گاهی اوقات کودک هنگام توقف شیردهی بسیار عصبانی می‌شود و احساس محرومیت می‌کند. درنتیجه می‌تواند نسبت به مادرش به‌شدت عصبانی باشد و چالش‌هایی را برای او به وجود بیاورد. از این رو اطلاع از رفتار با کودک بعد از شیر گرفتن باید اطلاعات بیشتری بدست آورید.

    فارغ از سن فرزندتان اگر با مشکلاتی در قطع شیر دارید، متخصصان توصیه می‌کنند که اگر پیوند عاطفی خود را از راه‌های دیگری با فرزندتان نزدیک نگه دارید، این کار باعث می‌شود روند قطع شیر کودک برای شما و فرزندتان راحت‌تر طی شود. شیردهی برای مادر و به خصوص برای کودک، حالتی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش دارد. بنابراین، مهم است که بعد از شیر گرفتن کودک، این آرامش و تسکین را از راه‌های دیگری برای فرزندتان فراهم کنید. همچنین مشورت و همراهی یک پزشک با تجربه می‌تواند این مسیر را برای شما راحت‌تر کند و در مشاوره تلفنی مشکلات کودک، روانشناس‌ها با ارائه راه‌حل‌هایی مناسب، شما را در این مسیر همراهی می‌کنند.

    تغییرات جسمی کودک در طول از شیر گرفتن کودک

    • جدا از همه‌ی فواید از شیر گرفتن کودک می‌توانید برخی از ناراحتی‌های گوارشی جزئی را انتظار داشته باشید.
    • بسته به سن کودک ممکن است در هنگام از شیر گرفتن او، دل‌درد و گاز معده را مشاهده کنید، به خصوص اگر سن کودک بین 6 تا 12 ماه باشد.
    • تب کودک بعد از شیر گرفتن نیز رایج است.
    • مریض شدن کودک بعد از شیر گرفتن زیاد رخ می‌دهد زیرا کودک از آنتی بادی‌های شیر مادر محروم می‌شود. 
    • اسهال بعد از شیر گرفتن کودک به ویژه در فصل تابستان ممکن است.

    رژیم غذایی مناسب بعد از شیر گرفتن کودک

    بعد از شیر گرفتن کودکان، مادران عجله‌ای برای دادن غذاهای گوشتی و سنگین و غلیظ نکنند ابتدا غذاهایی که از آرد و سبزی‌های مناسب و سبک تهیه شده است به کودک بدهند و به تدریج گوشت‌های طیور و غذاهای حیوانی بدهند که موجب تحریک و ورم مجرای تغذیه نشود.

    1. هرگز سعی نکنید غذاهای جامد (مانند برنج) را به بطری شیر کودک خود اضافه کنید.
    2. اگر کودک شما قبل از وقت طبیعی متولد شده و شما سعی می‌کنید که او را قبل از وقت مناسب از شیر مادر بگیرید، ممکن است خطر آلرژی، عفونت و عوارض دیگر به ویژه اگزما و آسم، کودکتان را تحت تاثیر قرار دهد.
    3. قبل از معرفی غذاهای جامد به ویژه قبل از شروع به معرفی محصولات لبنی، تخم مرغ، غذاهای حاوی گلوتن و ماهی، بررسی کنید تا هیچکدام از اعضای خانواده به این مواد غذایی آلرژی نداشته باشند.
    4. هرگز سعی نکنید قبل از پایان ماه 4ام (17 هفتگی) کودک خود را از شیر بگیرید.

    مواد غذایی مناسب بعد از قطع شیردهی برای کودک

    • غذاهای نرم و نیمه جامد بدهید. غذاهائی مانند: پوره سیب‌زمینی، هویج فرنگی و هویج زرد
    • سبزیجات خام و سبک
    • کره بادام زمینی
    • میوه‌هایی مانند: گلابی، سیب آب‌پز، انبه، موز
    • پوره برنج، ذرت و غلات حجیم شده با شیر و فرنی
    • سبزیجات پوره‌ای
    • سوپ سبک و مناسب
    •  حبوبات 
    • آب 
    •  سبزیجات دارای برگ سبز
    •  غذاهای پخته شده
    • تخم مرغ غذایی مقوی برای بعد از شیر گرفتن کودک
    • پروتئین‌های حیوانی

    رژیم غذایی سالم کودک

    مواد غذایی مضر بعد از قطع شیردهی برای کودک

    • غذاهای گوشتی و سنگین
    • شیر کامل (گاو)
    • غذاهای کنسرو شده
    • ماهی

    به علاوه در این سنین، کودکان بیشتر از خود تبعیت می‌کنند و در انتخاب مواد غذایی و تغذیه هم از این قضیه مستثنی نیست و ممکن است کودک بیشتر تمایل به تنقلات مضر پیدا کند و نیازهای تغذیه‌ای را تامین نکند. از این رو نیاز است تا رشد کودک به طور منظم پایش شده تا در صورت سوءتغذیه از عوارض بعدی آن جلوگیری نماییم. در این دوره از زندگی تغذیه از اهمیت دو‌چندانی برخوردار است و حداقل نیازهای فرزندان برای رشد باید تامین شود شما می‌توانید در سرویس مشاوره آنلاین تغذیه و رشد نوزادان و کودکان با متخصصان این حوزه در ارتباط باشید. 

    چه فصلی برای از شیر گرفتن بچه مناسب است؟

    بسیاری از مادربزرگ‌ها اعتقاداتی درمورد فصل مناسب از شیر گرفتن بچه دارند و مثلا می‌گویند که بچه را در تابستان از شیر نگیرید چون اسهال می‌شود. اما از نظر علمی هیچ فصلی سبب آسیب به کودک در اثر از شیر گرفتن نخواهد شد و در فصولی همچون تابستان که احتمال بروز بیماری‌های گوارشی همچون اسهال بیشتر است، شاید تغییر در تغذیه کودک و عدم دریافت آنتی بادی‌های ایمنی بخش شیر مادر استعداد ابتلا به مشکلات گوارشی را بیشتر کند اما از شیر گرفتن به خودی خود، به هیچ وجه بیماری زا نیست.

    به خود اعتماد کنید و نگران افکار اطرافیان در مورد تصمیمات خود نباشید. اگر درمورد قطع شیردهی یا در مورد تغذیه به مشکل برخورد کرده‌اید می‌توانید در  مشاوره تلفنی تغذیه با شیر مادر با متخصصان باتجربه به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری در محیطی کاملا آرام در کنار فرزندتان با پزشک خود صحبت کنید.

    از شیر گرفتن شبانه

    کودک را با دیگر کودکان مقایسه نکنید. ممکن است این روند در کودکی به سرعت و حتی قبل از اقدام مادر برای از شیر گرفتن، توسط خود کودک انجام شود؛ به طوری که کودک کم‌کم به خوردن غذاهای دیگر بیشتر علاقه نشان دهد، اما در کودکی دیگر نیاز به صبوری بیشتری از جانب والدین وجود داشته باشد و این روند تدریجی و گام به گام باشد. شیردهی نباید همیشه و مداوم وسیله‌ای برای خواباندن کودک باشد. در غیر این صورت کودک برای خوابیدن به این کار عادت می‌کند و از بین بردن این عادت هم دشوار است. می‌توانید موقع شیر دادن به کودک 5 دقیقه‌ای با او صحبت کنید و او را بنشانید.

    ماه‌هاست که شما شب‌ها از خواب بیدار می‌شوید تا به کودک خود شیر بدهید. حالا کودک شما بزرگتر شده و کمتر از همیشه به شیر شبانه نیاز دارد و نوبت قطع شیردهی شبانه کودک رسیده است. وقتی این مرحله از زندگی کودک می‌رسد ابتدا شیردهی شبانه را ترک می‌کنید و بعد از آن روی از شیر گرفتن در طول روز تمرکز می‌کنید تا به طور کامل او را از شیر بگیرید. اما ممکن است کودک آن طور که باید مایل به ترک شیر مادر یا شیر خشک در شب نباشد و عدم همکاری‌اش باعث بی‌خوابی و مشکلات دیگر در طول شب شود. 

    باورهای اشتباه درباره از شیر گرفتن کودک:

    • شیردهی را باید به صورت ناگهانی قطع کرد
    • کودک بعد از قطع شیردهی، تب می‌کند
    • شیر پسر را باید زودتر از دختر قطع کرد
    • فصل پاییز بهترین زمان برای قطع شیردهی است
    • با قطع شیر مادر، باید شیشه شیر را جایگزین کرد

    نکاتی برای از شیر گرفتن در شب برای همه نوزادان

    • تغذیه قبل از خواب فراموش نشود
    • برای شیر دادن در شب عجله نکنید
    • برنامه منظم داشته باشید
    • در صورت لزوم شیر بدهید
    • مولفه‌های ناراحت کننده را از بین ببرید

    نکات قطع شیردهی شبانه کودک

    از شیر گرفتن شبانه نوزاد در بعضی زمان‌ها دشوارتر است و آن زمانی‌ست که خواب کودک به دلایل مختلف بهم می‌خورد و بیدار می‌شود. بعضی از مهمترین دلایل این اتفاق عبارتند از:

    • دندان درآوردن می‌تواند با درد لثه همراه باشد که منجر به بی‌خوابی شبانه می‌شود در این زمان در مورد مسکن‌های مجازی که می‌توانید به کودک بدهید با پزشک خود مشورت کنید.
    • دمای اتاق خواب کودک نه باید خیلی سرد و نه خیلی گرم باشد در غیر این صورت بیدار می‌شود. 
    • در شروع غذای کمکی سیستم هضم کودک ممکن است هنوز به خوبی کار نکند و در نتیجه ممکن است دچار ناراحتی‌های معده شود که آن‌ها را در طول شب بیدار نگه می‌دارد. برای جلوگیری از این کار نباید نزدیک زمان خواب غذای جامد به آن‌ها بدهید. این نکته را به طور ویژه برای از شیر گرفتن شبانه کودک 1 ساله در نظر داشته باشید.
    • نوزادان مبتلا به آلرژی غذایی، آلرژی‌های محیطی یا اگزما ممکن است شب‌ها به دلیل ناراحتی، بیشتر از خواب بیدار شوند. برای بروز این اختلال، از طریق پزشک آلرژی او را درمان کنید.
    • ناراحتی ناشی از رفلاکس ممکن است کودک را در شب بیدار نگه دارد.
    • بیماری‌هایی مانند عفونت گوش و سرماخوردگی می‌توانند خواب کودک را مختل کنند و منجر به افزایش شیردهی در شب شوند. بیماری بثورات پوشکی نیز ممکن است بر خواب کودک تأثیر بگذارد. هر زمان که میزان خواب شبانه نوزاد به طور ناگهانی زیاد شد ابتلا به بیماری را بررسی کنید.

    در این رابطه توجه داشته باشید که برخی از کودکان با خوردن شیر به خواب می‌روند. برای چنین کودکانی حذف شیر قبل از خواب کار سختی است و باعث می‌شود که تنظیمات خواب کودک برهم بخورد. بنابراین پیش از هر چیز باید راه‌هایی را برای آرام کردن و خواباندن کودکتان یاد بگیرید. چند مورد از روش‌های خواباندن کودک بعد از شیر گرفتن عبارتند از:

    • خواباندن کودک با کتاب
    • خواباندن کودک پس از قطع شیردهی با موسیقی
    • خواباندن کودک با شیشه شیر و عروسک

    اگر موارد بالا هم روی فرزند شما تاثیری نداشته است و به دنبال راه جدیدی برای این مشکل هستید و اگر می‌خواهید با بهترین روش خواباندن کودک پس از قطع شیردهی آشنا شوید بهتر است از مشاوره تلفنی برای مشکلات کودکان استفاده کنید و با کمک پزشک، کودک خود را به راحتی بعد از قطع شیردهی بخوابانید.

    کلام آخر

    بیشتر مادران نگران عوارض از شیر گرفتن کودک برای کودک مانند اسهال بعد از شیر گرفتن کودک، بدخلقی، بی‌حالی، بیقراری و دیگر اتفاقاتی هستند که ممکن از برای کودک رخ دهد. حال آن که این دوران، برای شما نیز دوره‌ی خاصی‌ست و باید بدانید بعد از شیر گرفتن کودک چه کنیم تا خودمان روحیه‌ی بهتری برای مراقبت بهتر از کودک داشته باشیم. اینکه از شیر گرفتن کودک چند روز طول می‌کشد و این عوارض تا کی ادامه دارند در هر فردی متفاوت است. بهتر است هم از نظر غذایی و هم از نظر روحی توجه بیشتری به خود در این دوران داشته باشید، یک سبک زندگی سالم را پیش بگیرید و از شریک زندگی‌تان بخواهید همراهتان باشند تا بتوانید این مرحله‌ی مهم زندگی خود و فرزندتان را راحت‌تر و آسان‌تر به پایان برسانید.

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر محمد هادی سلمانی پور متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    ایلام

    5 (3 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:1 ساعت

    تجربه
    41 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    بیماری‌های عفونی, مشکلات کود ...

    دکتر میثم یزدیان متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    یزد

    5 (16 نظر)

    تجربه
    7 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشکلات کودک و ...

    بابک الیاسی متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    تربت جام

    5 (7 نظر)

    تجربه
    19 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشاوره دارویی

    دکتر مرجان لیاقت متخصص بیماری‌های کودکان (اطفال)

    تهران

    5 (9 نظر)

    تجربه
    7 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, مشاوره دارویی

    دکتر ویدا ایمانی فلوشیپ طب خواب

    تبریز

    4.9 (9 نظر)

    تجربه
    16 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره مشکلات خواب, عمل اسلی ...

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.