ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 8دقیقه | به روز رسانی 1402-12-15

103 بازدید

عمل بای پس معده

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    عمل بای پس معده | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    عمل بای پس معده چیست؟ این عمل جراحی با بیهوشی کامل اجرا می‌شود و بیمار دردی را احساس نمی‌کند. این جراحی شامل دو مرحله است:

    • در مرحله اول، جراح معده را به دو بخش تقسیم می‌کند. بخش بالایی شامل قسمت کوچک‌تری از معده است که غذا به آن وارد می‌شود و بخش پایینی که بزرگ‌تر است. قسمت بالایی، معمولاً تنها حدود ۲۸ گرم غذا را در خود نگه می‌دارد، بنابراین فرد کمتر غذا می‌خورد و وزن کاهش می‌یابد.
    • در مرحله دوم، یک مسیر بای‌پس در روده به وجود می‌آید. بای‌پس یک میان‌بر برای هضم غذاست که توسط جراح ایجاد می‌شود. او یک قسمت کوچک از روده کوچک را به بخش بالایی معده متصل می‌کند. این باعث می‌شود که غذا از طریق این مسیر جدید به روده کوچک وارد شود. این عمل باعث کاهش جذب کالری و کاهش وزن می‌شود.

    در سایت ایزو ویزیت می‌توانید با بهترین دکترهای عمل بای پس معده آشنا شوید و همچنین از بهترین جراحان عمل بای پس معده مشاوره آنلاین عمل بای پس معده دریافت کنید. 

    مزایای عمل بای پس معده

    عمل بای پس معده یکی از روش‌های جراحی است که باعث کاهش وزن در طولانی‌مدت می‌شود. مزایای عمل بای پس معده شامل:

    • کاهش وزن نسبتاً سریع در کوتاه‌مدت
    • نتایج ماندگار و طولانی‌مدت
    • بهبود بیماری‌های مرتبط با چاقی
    • ترغیب به انتخاب‌های غذایی سالم‌تر
    • معایب و عوارض بای پس معده

    معایب عمل بای پس معده

    عمل‌های جراحی لاغری، به‌ویژه عمل‌هایی که مثل بای پس معده تهاجمی‌تر هستند، بدون معایب نیستند. از جمله معایبی که در این روش وجود دارد، عبارتند از:

    • تغییر دائمی آناتومی بدن
    • محدودیت رژیم غذایی تا آخر عمر
    • سندرم دامپینگ: این سندرم باعث می‌شود بعد از مصرف غذاهای پر قند، کالری و چربی، شما به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه احساس تهوع و احتمالاً تجربه اسهال، استفراغ و ضعف کنید.

    عوارض عمل بای پس معده

    عمل بای پس معده همانند سایر عمل‌های جراحی معده دارای عوارض متعددی است:

    • خونریزی بیش از حد
    • عفونت
    • افزایش ناگهانی وزن
    • احتمال لخته‌ خون
    • مشکلات تنفسی یا ریوی
    • نشت در سیستم گوارش
    • انسداد روده
    • فتق
    • کاهش قندخون
    • سوراخ‌شدن معده
    • استفراغ

    بهترین کاندید عمل بای پس معده کیست؟

    همه‌ افراد چاق نمی‌توانند لزوماً کاندیدای مناسبی برای عمل جراحی لاغری باشند. قبل از هر نوع عمل لاغری، معمولاً جراحان بررسی‌های دقیقی بر روی فرد انجام می‌دهند. بهترین افرادی که برای این عمل مناسب‌اند:

    • دارا بودن شاخص توده بدنی ایده‌آل: اولین و مهم‌ترین معیار برای کاندیدای جراحی لاغری داشتن شاخص توده بدنی (BMI) است. افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ دارند، معمولاً مناسب برای این جراحی هستند.
    • داشتن بیماری‌های مرتبط با چاقی: نامزدهای جراحی اغلب از بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، آپنه خواب یا مشکلات دیگر رنج می‌برند.
    • تلاش‌های ناموفق برای کاهش وزن طبیعی: اگر افراد روش‌های لاغری از جمله رژیم لاغری، ورزش و نظارت پزشکی را امتحان کرده ولی موفقیتی نداشته‌اند، می‌توانند کاندیدای جراحی لاغری باشند.
    • آمادگی روانی و عاطفی: بای پس فقط یک تغییر فیزیکی نیست، بلکه نیاز به آمادگی ذهنی و عاطفی دارد. قبل از عمل، داوطلبان معمولاً ارزیابی‌های روان‌شناختی می‌گذرانند تا آمادگی روانی و عاطفی خود را برای تغییرات سبک زندگی پس از جراحی ارزیابی کنند.
    • تصمیم به ایجاد تغییرات پایدار برای روز‌های بعد از عمل : بای پس نیازمند تعهد مادام‌العمر به اصلاح رژیم غذایی، ورزش منظم و پیگیری مراقبت‌های پزشکی است. نامزدها باید درک کاملی از این تغییرات سبک زندگی داشته باشند و بتوانند تصمیم‌های سالمی برای حفظ یک روند زندگی سالم بگیرند.
    • داشتن شرایط سنی مناسب: طور کلی، برای انجام جراحی لاغری، نامزدها باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند. اما در مورد حداکثر سن، مهم‌ترین نکته این است که فرد باید در وضعیت سلامتی خوبی بوده و بتواند تحمل جراحی را داشته باشد. در نتیجه، محدودیت سنی خاصی وجود ندارد.

    تفاوت عمل بای پس معده با عمل اسلیو معده

    عمل‌ بای پس معده و عمل اسلیو معده به افراد کمک می‌کنند تا به لاغری برسند، اما تفاوت‌های مهمی در روند و تأثیرات آن‌ها وجود دارد. تفاوت اصلی بین این دو عمل در مدت‌زمان جراحی و اثرات بعدی آن‌ها است. عمل اسلیو معده به طور معمول در کمتر از یک ساعت انجام می‌شود، درحالی‌که بای پس معده به بیش از دو ساعت بیهوشی نیاز دارد. همچنین، بعد از عمل اسلیو معده، فرد کمتر احساس گرسنگی می‌کند؛ زیرا قسمتی از معده که مسئول ترشح هورمون گرلین (هورمون ارسال‌کننده سیگنال گرسنگی به مغز) است، برداشته می‌شود.  عمل اسلیو معده باعث کمترشدن افتادگی پوست پس از لاغری می‌شود که این امر به‌خاطر سرعت کمتر کاهش وزن نسبت به بای پس معده است. همچنین، بعد از عمل بای پس معده، افراد ممکن است دچار عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، دل‌درد و سرگیجه شوند، و مدت‌زمان نیاز به نقاهت و بستری‌شدن نیز بیشتر از عمل اسلیو معده است.

    مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

    پس از انجام عمل بای پس معده، مراقبت‌های بعد از عمل بای پس معده محدودیت‌هایی را برای فرد ایجاد می‌کند. البته این محدودیت‌ها به طور موقتی است. برخی از مراقبت‌های بعد از عمل بای پس معده شامل:

    • رعایت رژیم غذایی: رژیم غذایی پس از عمل بای پس معده به چهار مرحله تقسیم می‌شود که مدت‌زمان هر مرحله بستگی به سازگاری بدن با تغییرات در رژیم غذایی دارد. مراحل عبارت است از:

    در مرحله اول باید فقط مایعات شفاف مصرف شود. در مرحله دوم از غذاهای پوره‌شده و له‌شده استفاده شود. پس از مرحله قبلی، می‌توانید از غذاهای نرم که راحت جویده می‌شوند، استفاده کنید.

    • بازگشت به روال روزمره: این مرحله که بعد از حدود ۸ هفته طول می‌کشد، می‌توانید به‌تدریج به غذاهای جامدتر بازگردید.
    • مصرف قرص‌های تجویز شده: پس از عمل بای پس معده، مصرف قرص‌ها شامل دو دسته می‌شوند:
    • مسکن‌ها: قرص‌های کاهنده درد که شامل امپرازول و استامینوفن کدئین که برای درد معده استفاده می‌شوند.
    • مولتی‌ویتامین و آمپول هپارین: مولتی‌ویتامین برای جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها و آمپول هپارین برای جلوگیری از لخته‌شدن خون استفاده می‌شود.

    ورزش‌کردن بعد از عمل بای پس معده

    ورزش بعد از عمل بای پس معده را با ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی شروع کنید و در دو ماه اول فقط به‌آرامی پیاده‌روی کنید. پس از گذشت این مدت، می‌توانید به ورزش‌هایی مانند ایروبیک یا دویدن بپردازید، اما از ورزش‌های سنگین مانند وزنه‌برداری خودداری کنید. سپس به‌تدریج می‌توانید ورزش‌های سنگین‌تری را انجام دهید. ورزش باعث رسیدن زودتر به وزن ایده‌آل و جلوگیری از بازگشت اضافه‌وزن خواهد شد.

    خوابیدن بعد از عمل بای پس معده

    یکی از مراحل مراقبت پس از عمل بای پس معده، استراحت است. در چند هفته اول پس از عمل، به خود استراحت کامل بدهید. برای خواب بهتر، سطح تخت را کمی شیب‌دار کنید تا درد شکم کمتر شود و خطر سوزش معده کاهش یابد.

    روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

    روند کاهش وزن در افراد مختلف متفاوت است. در سه ماه اول، کاهش وزن بسیار شدید است و بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از وزن از دست می‌رود. در سه ماه دوم، حدود ۵۰ درصد از اضافه‌وزن از بین می‌رود و ورزش و رژیم غذایی متنوع‌تر معرفی می‌شود. بعد از یک سال، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از اضافه‌وزن از بین رفته و باید به رژیم غذایی و ورزش مداوم پایبند بمانید.

    کلام آخر

    عمل بای پس معده یک راهکار مؤثر برای افرادی که با مشکلات چاقی و اضافه‌وزن مواجه هستند. این عمل، به آنها کمک می‌کند تا به وزن ایده‌آل‌شان برسند و از مشکلات ناشی از چاقی جلوگیری کنند. با انجام این جراحی و پیروی از رژیم‌ها و فعالیت‌های پس از عمل، افراد می‌توانند زندگی سالم‌تری را تجربه کنند. اما به یاد داشته باشید که تصمیم به انجام این جراحی نیازمند مشورت با پزشک و ارزیابی دقیق وضعیت جسمانی شماست تا بهترین تصمیم را برای سلامتی و رضایت شخصی‌تان بگیرید. در سایت ایزو ویزیت می‌توانید از بهترین دکترهای عمل بای پس معده ویزیت آنلاین و مشاوره قبل از عمل بای پس معده دریافت کنید. 

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر شوان طاهری طالش متخصص جراحی عمومی

    رشت

    5

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره آنلاین قبل عمل جراحی ...

    دکتر فربد امامی یگانه فلوشیپ لاپاراسکوپی

    تهران

    5 (5 نظر)

    تجربه
    14 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, عمل اسلیو معده

    دکتر علی الماسی متخصص جراحی عمومی

    تهران

    5

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    عمل اسلیو معده, بای پس معده

    دکتر محسن میرحسینی متخصص جراحی عمومی

    تهران

    5

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, عمل اسلیو معده

    دکتر سید علی میرحسینی ده آبادی فلوشیپ لاپاراسکوپی

    یزد

    5 (2 نظر)

    تجربه
    13 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, عمل اسلیو معده

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    سوالات متداول
    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.