ویزیت فوری با پزشک آنلاین

بلیچینگ دندان

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت


6 دقیقه

0 نظر

بروزرسانی 1403/07/19

بلیچینگ دندان | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    بلیچینگ دندان، برای متقاضیانی که به زیبایی اهمیت داده یا در زمینه دندانپزشکی کمی اطلاعات دارند، نامی آشنا است. اما، چرا بلیچینگ انجام می‌شود؟ اگر شما قصد دارید دندانه‌هایتان روشن‌ و سفیدتر شوند، چندین گزینه پیش‌روی شما وجود دارد. در کل، دندان‌های همه افراد ممکن است به‌ دلایل متعددی دچار تغییر رنگ شوند. مهم‌ترین دلایل آن شامل گذشت زمان، بالا رفتن سن و مراقبت‌های نامناسب است که سبب تغییر رنگ یا بدرنگی آن‌ها می‌شود. در حقیقت، این تغییر رنگ به دلیل نفوذ رسوبات به ساختار میانی دندان‌ها و تغییر در مواد معدنی عاج آن‌ها است. قبل از انجام بلیچینگ دندان بهتر است از بهترین دندانپزشک مشاوره بگیرید.

    بلیچینگ کردن دندان چیست؟

    شاید لغت بلیچینگ سبب گمراهی برخی افراد شود. همان‌گونه که متوجه شدید، این کلمه به معنای سفیدکننده است. ولی این اصطلاح پزشکی، برای دندان‌ها رایج شده است. محصولات استفاده شده برای این کار معمولا درون خود پراکسید هیدروژن دارند که یک سفید کننده غیر کلری‌ است.

    البته، این روش تنها راه‌حل سفید کردن دندان‌ها نیست. این شیوه معمولا برای حذف لکه‌های سطح دندان و برگرداندن آن‌ها به رنگ طبیعی خود است. همچنین، با سفید شدن مینای دندانی با استفاده از مواد مخصوص، آن‌ها یک درجه روشن‌تر می‌شوند. درکل، تفاوت بین سفید کردن دندان و بلیچینگ آن‌ها، معمولا به نحوه به‌کار بردن این اصطلاح بین افراد مختلف، ارتباط دارد.

    نحوه انجام بلیچینگ دندان

    در بلیچینگ کردن داندن‌ها، آن‌ها با ماده‌ای حاوی اکسیدان سفید می‌شوند. بدین نحو که با نفوذ مواد به روزنه‌ها و لایه‌های درونی، با تغییرات شیمیایی، رنگ دندان‌ها سفید می‌شود. با نگاهی دقیق‌تر به این شیوه، مواد اکسید کننده به درون مینای دندان نفوذ کرده و مواد رسوب کرده در آن‌ها را اکسید می‌کند. با گذشت زمان، نفوذ مواد اکسید کننده به درون عاج دندان‌ها در لایه زیرین مینا، منجر به روشن‌تر رنگ آن می‌شود.

    یک نکته مهم در این روش، این است که در این روش، به مینای دندان‌ها آسیبی نمی‌رسد. همچنین، بافت‌ها و ساختار دندانی صدمه نمی‌بینند. بنابراین، مخاطبان با خیالی آسوده از عدم آسیب رسیدن به دندان، می‌توانند دندان‌های خود را با این شیوه سفید کنند. مراحل انجام بلیچینگ دندان توسط دندانپزشک عبارتند از:

    • در ابتدا دندانپزشک از یک نمودار رنگ برای مشخص نمودن رنگ فعلی دندان‌های‌تان شما استفاده می‌کند.
    • سپس، دندان‌ها را تمیز کرده و مواد اضافی باقی‌مانده روی آن را از بین می‌برد.
    • داندانپزشک از ابزارهای مخصوصی برای باز نگه‌داشتن دهان استفاده می‌کند.
    • پس از آن یک ماده سفید کننده روی دندان‌های شما اعمال می‌شود.
    •  با استفاده از نور فرابنفش، مواد را فعال‌سازی می‌کند.
    • پس از اتمام انجام کار، دهان بیمار شسته می‌شود.

    میزان سفید شدن دندان‌ها با بلیچینگ دندان‌

    «بعد از بلچینگ دندونا چقدر سفید میشن؟»، عمل بلیچینگ کردن سبب سفید شدن دندان‌ها، حتی بیشتر از رنگ طبیعی آن‌ها خواهد شد. اما، نتیجه نهایی باتوجه به جنس دندان‌ها، نوع مواد رسوب‌ کرده و افراد مختلف، متفاوت است. تجربیات عنوان می‌کنند که اگر پس از انجام بلیچینگ مراقبت‌های توصیه شده به‌ خوبی رعایت شوند، نتیجه رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. درصورتی‌که همه توصیه‌های بهداشتی به خوبی انجام شود، داندان‌ها ممکن است تا سال‌ها نیاز به سفید کردن و ترمیم نداشته باشند. انتخاب بهترین کلینیک دندانپزشکی نیز می‌تواند نتیجه بلچینگ دندان را تضمین کند. 

    مخاطبان بلیچینگ دندان‌ها 

    اگر شما قصد دارید دندان‌های‌تان روشن‌تر شوند، واگذار کردن آن به دندانپزشک بهترین گزینه است. امروزه، سفید کردن دندان‌ها درحال تبدیل شدن به یک ضرورت در زیبایی افراد است. البته،اولویت، سلامت دهان و دندان است و پس از آن، باید به زیبایی آن پرداخت. لکه‌دار شدن و زردی دندان‌ها، مهمترین دلایل نیاز به بلیچینگ آن‌ها است. افراد زیر نیاز به بلیچینگ دندان دارند:

    1. افراد مسن
    2. اشخاصی که مشکل ژنتیکی دارند.
    3. مخاطبانی که بر اثر استفاده برخی داروها، مشکل دندانی پیدا می‌کنند.
    4. متقاضیانی که عادات اشتباه در سبک زندگی دارند.

    انجام این‌کار محدودیت سنی ندارد. اما، معمولا برای افراد بالای ۱۸ سال استفاده می‌شود. البته، زنان باردار و مادران شیر، بهتر است در این دوره بلیچینگ دندان انجام ندهند.

    مزایای انجام دادن بلیچینگ دندان

    بلیچینگ دندان همواره یکی از موثرترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای سفید کردن آن‌ها است. این شیوه، با برخورداری از مزایای فراوان، به افراد لبخندی زیبا و درخشان هدیه می‌دهد. یکی از مزایای انجام این کار، سادگی و بدون عوارض بودن آن است. در این روش، روی دندان یا مینای آن‌ها نیاز به تراشیدن ندارد. بنابراین، احتمال آسیب دیدن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

    البته، لبخند زیبا نیز، خود یکی از مزایای این روش است. چرا که با ایجاد تغییراتی قابل مشاهده، همه افراد به لبخندی جذاب دست پیدا می‌کنند. این‌گونه مزایا، افزایش اعتماد به نفس و رضایت‌مندی را به دنبال دارد. همچنین، این شیوه نیاز به طی دوران نقاهت نداشته و بلافاصله پس از آن، افراد می‌توانند شاهد دندان‌هایی سفید، درخشان و زیبا باشند. 

    این روش، نیاز به مراجعه و بازدیدهای مکرر توسط دندانپزشک را از بین برده است. درکل، پرداخت هزینه‌ای مقرون به‌صرفه، از دیگر مزایای این راه‌کار است. این روش در مقایسه با سایر روش‌ها به دلیل ساده بودن، هزینه‌ای پایین‌تر دارد. 

    هزینه بلیچینگ دندان

    در حالت معمول، هزینه پرداختی برای بلیچینگ دندان در یک کلینیک، به ازای هر فک دریافت می‌شود. هزینه بلچینگ دندان در سال 1403 حدودا 3 ونیم تا 10 میلیون تومان است. به شکل کلی، هزینه انجام بلیچینگ به عوامل زیر بستگی دارد:

    • شیوه انجام بلیچینگ
    • محل کلینیک
    • میزان تجربه دندانپزشک
    • میزان کیفیت متریال استفاده شده
    • تعداد تجهیزات به‌کار گرفته شده
    • نکات مراقبتی بعد از اقدام به بلیچینگ

    شما پس از انجام این شیوه سفید کردن دندان‌ها، باید مراقبت‌های زیر را انجام دهید تا بتوانید این سفیدی و درخشان بودن را حفظ نمایید. این نکات بهداشتی عبارتند از:

    1. سعی کنید لثه‌های خود را با آب گرم شست‌وشو کنید.
    2. برای کاهش درد، توصیه می‌شود لثه‌ها به آرامی ماساژ دهید.
    3. پیشنهاد می‌شود سیگار، قلیان و دخانیات مصرف نکنید.
    4. تا 24 ساعت پس از بلیچینگ کردن، نوشیدنی مانند چای پررنگ، قهوه و غذاهای دارای رنگ نخورید.
    5. پس از خوردن مواد غذایی، حتما دندان‌ها را بشویید.
    6. غذاهایی سرد میل کنید.
    7. تا چند روز پس از سفید کردن دندان‌ها، از خمیردندان ضدحساسیت استفاده نمایید.

    کلام آخر 

    بلیچینگ دندان‌ها یک روش برای سفید شدن آن‌ها است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن رنگدانه‌های رسوب کرده در مینا و عاج دندان استفاده می‌شود. البته، این کار با دو روش خانگی و در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود که شیوه انجام آن‌ها کمی تفاوت دارد. بلیچینگی که در دندانپزشکی انجام شود، نتیجه سریع‌تری دارد و دندان‌ها نیز سفیدتر خواهند شد. چراکه بهترین و ماندگارترین شیوه است.

    برچسب‌ها
    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر الهام مطلبی دندانپزشک

    سنندج

    5 (4 نظر)

    تجربه
    2 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, دندان پزشکی

    دکتر سعید مزیدی دندانپزشک

    تهران

    5 (2 نظر)

    تجربه
    3 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    دندان پزشکی, درمان فوری درد ...

    دکتر شیرین کلاهدوز دندانپزشک

    اصفهان

    5 (14 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:1 ساعت

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, دندان پزشکی

    شاهین داراب زاده دندانپزشک

    اصفهان

    5

    تجربه
    1 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    دندانپزشکی, درمان فوری درد د ...

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیریم؟
    انتخاب پزشک و متخصص پزشک و یا تخصص مورد نظر خود را انتخاب کنید.
    انتخاب نوع ویزیت بر اساس نوع ویزیت ارائه شده از سمت پزشک که شامل “ویزیت متنی” و “ویزیت تلفنی” انتخاب کنید.
    پاسخ به سوالات به سوال های ارسال شده در صفحه چت پاسخ دهید.
    پرداخت مشاوره ویزیت خود را از بین روش های پرداخت “آنلاین” یا “کارت به کارت” یا “ارزی” پرداخت کنید.
    پاسخ پزشک به شما بر اساس نوع ویزیت انتخاب شده، پزشک به شما پاسخ می دهد یا با شما تماس می گیرد.