برای معرفی یک دکتر خوب

خواص چای سبز چیست؟؛ معرفی 10 خاصیت جادویی چای سبز

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت


7 دقیقه

0 نظر

بروزرسانی 1403/06/07

خواص چای سبز چیست؟؛ معرفی 10 خاصیت جادویی چای سبز | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    این روزها به دلیل افزایش اطلاعات عمومی مردم، استفاده از چای سبز سیر صعودی دارد. چای سبز از خواص فراوانی برخوردار است وبرای پیشگیری یا درمان برخی بیماری‌ها به‌کار می‌رود. هدف ما در این مقاله آشنایی شما با چای سبز، شرح خواص، مزایا، معایب و بطور کلی تمام اطلاعات مفید درباره آن است. برخی افراد نیز برای کاهش وزن و لاغری یا دیگر خواص درمانی چای سبز آن را انتخاب می‌کنند. پیشنهاد ما این است قبل از مصرف چای سبز حتما با پزشک طب سنتی آنلاین مشورت کنید. 

    فواید و مضرات چای سبز

    چای سبز به دلیل تفاوت در فرآوری آن، به سایر چای‌ها متفاوت است. این نوع چای از برگ‌ها و جوانه‌های کاملیا سیننسیس تولید می‌گردد و اکسیداسیون آن مشابه چای سیاه نیست. مصرف چای سبز ابتدا از کشور چین شروع شد و پس از آن در سراسر جهان، گسترش یافت. این ماده گیاهی مانند تمام مواد گیاهی دیگر، دارای خواص بینظیر همراه مضرات آن است. البته که مضرات آن در مقایسه با فوایدش، قابل چشم‌پوشی است.

    فواید چای سبز

    چای سبز فواید فراوانی دارد. اگر بخواهیم به تمام فواید آن اشاره کنیم باید بگوییم که تقریبا برای تمام اعضای بدن مفید به شمار می‌رود. در این میان از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فایده آن، می‌توان به تقویت رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، رساندن مواد مغذی به مو، از بین بردن انگل‌های پوستی و جلوگیری از خطر ابتلا به آن و افزایش درخشندگی مو اشاره کرد. پس از خواص بی‌نظیری که برای مو اشاره کردیم، چای سبز برای درمان بیماری تنبلی تخمدان بسیار مفید است. پیشگیری از دیابت، شفاف نمودن پوست، سلامت ریه، جلوگیری از افسردگی و اضطراب، جلوگیری از ابتلا به عفونت و ویروس، رفع بوی بد دهان و کاهش التهاب پوستی از دیگر موارد مهم و مفید چای سبز است.

    اگر سیستم ایمنی بدن شما کاهش یافته یا کلسترول و غلظت خون شما بالاست، نوشیدن چای سبز بهترین گزینه برای شماست. در این خصوص باید به نکته‌ای اشاره کنیم. اینکه مصرف چای سبز برای هر سنی، توصیه می‌شود. همچنین برای مردان و زنان، علاوه بر خواص گفته شده، فواید ویژه دیگری را نیز دارد. بنابراین از خوردن این چای به هیچ عنوان غافل نشوید.

    مضرات چای سبز

    اما هر چیزی در کنار مزایا و فوایدی که دارد، مضراتی نیز به همراه خواهد داشت. این قاعده در کل جهان به عنوان یک قانون شمرده می‌شود. لازم به ذکر است که عوارض و زیان‌های چای سبز، با مصرف بیش از اندازه آن بروز می‌کند. بطور کلی چای سبز با جذب آهن مقابله می‌کند و اگر مکرر استفاده شود، منجر به فقر آهن و کم خونی می‌شود. همچنین اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که دارو مصرف می‌کنید، باید تداخلات دارویی را نیز در نظر بگیرید. بنابراین برای مصرف روتین چای سبز در کنار داروهای مصرفی، با پزشک خود مشورت کنید.

    چای سبز حاوی کافئین است، بنابراین اگر قبلاً دچار تشنج شده‌اید و سابقه تشنج دارید، از مصرف بیش ازحد آن خودداری کنید. اگر بطور منظم و کم چای سبز بنوشید، خواب شما آرام و اضطراب شما کنترل می‌شود. اما اگر بیش از حد به خون برسد، باعث اختلال در خواب می‌گردد. در نهایت سوزش سر معده برای کسانی که مشکل معده دارند،تکرر ادرار و در موارد نادر ناباروری مردان، نتیجه مصرف بیش از حد چای سبز است.

    چای سبز در دوران بارداری

    برخی از افراد ادعا می‌کنند که چای سبز در دوران بارداری ممنوع است. چراکه آن را گیاه محسوب می‌کنند و مصرف دمنوش گیاهی نیز در دوران بارداری را مضر می‌دانند. اما نکته قابل شرح این است که هیچ نتیجه قطعی درباره این موضوع و ممنوعیت مصرف چای سبز در دوران بارداری وجود ندارد. اما با این وجود به هیچ عنوان نباید در این دوران، بیش از اندازه چای سبز مصرف کنید. زیرا دارای مقداری کافئین است.

    چای سبز برای لاغری

    لاغری و لاغر شدن مبحث پیچیده‌ای است که باید با دلیل و مدرک درباره آن صحبت نمود. زیرا رسیدن به لاغری باید کاملا با برنامه انجام شود. اما دانشمندان معتقدند که چای سبز برروی سوخت‌وساز سلولی بدن شما تاثیر گذاشته و این امر منجر به لاغری می‌شود. زیرا مصرف مرتب چای سبز، باعث کاهش اشتها می‌شود. این عمل در نتیجه باعث کاهش حجم غذا و کالری دریافتی می‌شود. هرچقدر هم که کالری دریافتی کم باشد، به طبع رسیدن به لاغری امکان بیشتری دارد.

    چای سبز و فشار خون

    بیماری فشار خون در کشور ما، بشدت فراگیر است. به دلیل غذاهای پرچربی که می‌خوریم و سبک زندگی نادرست موجود، بیماری‌های قلبی عروقی که یکی از آن‌ها فشار خون بوده، فراوان است. برای کنترل فشار خون انواع روش‌ها و انواع مختلف دارو وجود دارد. داروها بر اساس متابولیسم بدنی هر فرد و سن آن‌ها، تجویز می‌شود. مصرف چای سبز بطور چشمگیری کلسترول بد خون یا همان LDL را کاهش می‌دهد. در نتیجه وقتی چنین کلسترولی در خون کاهش پیدا کند، از لخته شدن خون جلوگیری می‌شود. این عمل دقیقا مشابه تاثیر داروی آسپرین بر بدن است. بنابراین وقتی از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنید، از فشار خون جلوگیری کرده‌اید. پس یکی از فواید دیگر چای سبز کاهش فشار خون است.

    چای سبز برای کبد

    در کنار تمام فواید گفته شده برای چای سبز، در اینجا نیز به فایده آن برای کبد اشاره می‌کنیم. تحقیقات جدیدی که از طرف دانشمندان دانشگاه‌های معتبر جهان صورت گرفته شده، مشخص شده است که چای سبز برای کبد بسیار مفید است. در گذشته بر این باور بودیم که چای سبز برای کبد مشکلاتی ایجاد می‌کند اما اکنون تمام آن‌ها نقص می‌شود. طبق تحقیقات، چای سبز کبد را از رادیکال‌ها و مواد مضر پاک می‌کند. همانطور که می‌دانیم رادیکال‌های آزاد نقش اساسی در ابتلا به سرطان و آسیب‌های کبدی را دارند. همچنین چای سبز از تجمع چربی در اطراف کبد، جلوگیری به عمل می‌آورد. در نهایت پزشکان چینی بر این باور هستند که اگر بطور منظم چای سبز مصرف کنید، از خطر ابتلا به سرطان کبد در امان می‌مانید.

    چای سبز ماچا

    نکته مهمی که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است که چای سبز انواع مختلفی دارد. این تنوع شامل چای سبز ژاپنی، چینی، سنچا، گیوکورو، کابوشچا و مهم‌ترین آن ماچا است. در میان انواع مختلفی که گفتیم، ماچا خواص بینظیر و بیشتری دارد. کافئین موجود در آن استرس را کاهش می‌دهد و از عدم تعادل میان آنتی اکسیدان و رادیکال آزاد جلوگیری می‌کند. اگر بین دریافت آنتی اکسیدان و ایجاد رادیکال آزاد در بدن تعادل برقرار نشود، موجب بروز التهاب می‌شود. بنابراین ماچا از وقوع این امر جلوگیری می‌کند. این نوع از چای برای قلب بسیار مفید است و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. با نوشیدن چای ماچا از خطر ابتلا به تصویب شرایین و فشارخون در امان هستید. بنابراین اگر بخواهید یکی از بهترین نوع چای سبز را به شما معرفی کنیم، قطعا پیشنهاد ما چای ماچا است.

    کلام آخر 

    چای سبز خواص جادویی مهمی را دارد؛ از آرام نگه داشتن بدن تا کاهش سطح کلسترول خون. اگر به بیماری‌ای مبتلا هستید و می‌خواهید از خواص درمانی چای سبز بهره بگیرید بهتر است با بهترین دکتر طب سنتی مشاوره آنلاین بگیرید و قبل از مصرف سوالات خود را با پزشک طب سنتی درمیان بگذارید.

    برچسب‌ها
    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر محمد زنگویی متخصص طب سنتی

    مشهد

    4.3 (7 نظر)

    تجربه
    18 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    گوارش و کبد, اصلاح مزاج

    دکتر پریسا علیمی پزشک عمومی

    مشهد

    5 (89 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    25 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    مشاوره عمومی, بیماری‌ های دا ...

    دکتر محمدرضا کاظمیان دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    مشهد

    4.7 (2547 نظر)

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    گوارش و کبد, ویزیت تخصصی مو ...

    دکتر سید مصطفی اعرج خدایی متخصص طب سنتی

    تبریز

    4.8 (51 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    20 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    سلامت جنسی, گوارش و کبد

    دکتر جمشید شایانفر متخصص طب سنتی

    تهران

    4.7 (109 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:5 ساعت

    تجربه
    29 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    سلامت جنسی, بیماری‌ های داخل ...

    سوالات متداول
    • بله. همانطور که در طول مقاله گفتیم چای سبز دارای کافئین است. اما مقدار کافئین موجود در آن خیلی زیاد نیست.

    • چای سبز باعث کاهش سوخت و ساز سلولی بدن و بطور کلی متابولیسم بدن می‌شود. در نتیجه این امر می‌توان گفت که چای سبز بسیار برای لاغری مفید و خوب است. برای رسیدن به سطح مطلوب خود، باید بطور مرتب و در ساعات مخصوص آن را مصرف کنید.

    • چای سبز باعث افزایش اسید معده می‌شود. بنابراین اگر کسی دچار مشکلات معده باشد، چای سبز ممکن است برای معده آن مضر باشد. با این حال چای سبز خواص زیادی نیز برای معده دارد.

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.