ویزیت فوری با پزشک آنلاین

    سلول درمانی مفاصل

    x

دکتر عظیمه دهقانی فیروز آبادی

متخصص پزشکی ورزشی

شیراز

خدمات:

رژیم غذایی و تناسب اندام, کم ...

4.9 ( 44 نظر )

پاسخگویی تقریبا: 4 ساعت

تجربه
16 سال
پوشش بیمه
ندارد

خدمات:

رژیم غذایی و تناسب اندام, کم ...

دکتر رامین شایان مقدم

متخصص جراح استخوان و مفاصل (ارتوپد)

تهران

خدمات:

کمر درد، درد زانو و دیسک گرد ...

4.8 ( 8 نظر )

تجربه
6 سال
پوشش بیمه
ندارد

خدمات:

کمر درد، درد زانو و دیسک گرد ...

مشاوره آنلاین تلفنی و متنی
سلول درمانی مفاصل

سلول درمانی مفاصل

در این مطلب قصد داریم با سلول درمانی و موارد استفاده‌ی آن، سلول درمانی مفاصل و تاثیرات این روش بر کاهش درد و علائم مشکلات زانو آشنا شویم.

سلول درمانی چیست؟

سلول درمانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سلول درمانی شاخه‌ای از علم پزشکی ترمیمی است که در آن از تزریق سلول‌های فرآوری شده در خارج از بدن، برای ترمیم بافت و اعضای بدن بیمار استفاده می‌شود. از سلول درمانی نه تنها برای درمان بیماری‌های خونی، بلکه در سایر بیماری‌هایی که علت آنها از دست دادن بخشی از عملکرد بافتی است نیز، می‌توان استفاده کرد.

سلول‌ها می‌توانند در محل آسیب قرار گرفته، مواد محرک رشد را ترشح کنند و در بعضی موارد، به سلول‌های دیگر تبدیل شوند؛ این انطباق‌پذیری باعث می‌شود سلول درمانی به طور قدرتمندی عمل کند و امکان بالایی برای درمان بیماری‌های غیرقابل برگشت فراهم کند.
پیوند سلول زنده از خود فرد یا فرد سالم دیگر، با هدف بازسازی و درمان، سلول درمانی نام دارد که به عنوان یک روش جدید در جهان در حال انجام است. اکنون از این روش برای درمان بعضی از ضایعات و بیماری‌های پوستی نظیر ویتیلیگو و درمان بیماری استئوآرتریت استفاده می‌شود که نتایج بسیار خوب و قابل توجهی داشته است.

روش سلول درمانی در درمان کدام بیماری‌ها به کار می‌رود؟

از کاربردهای سلول درمانی می‌توان به درمان بیماری‌های پوستی مانند درمان بیماری ویتیلیگو، اسکار کنه، اسکار سالک، جوان‌سازی پوست، چین و چروک‌های پوستی، استئوآرتریت(آرتروز)، بیماری‌های قلبی و درمان زخم دیابتی اشاره کرد که هر کدام با روش خاص خود انجام می‌شود.

زانو و مشکلات غضروفی

سلول درمانی غضروف زانو

مفصل زانو بزرگترین مفصل بدن می‌باشد، که محل اتصال سه استخوان ران، ساق و کشکک می‌باشد. انتهای این استخوان‌ها در محل ایجاد مفصل، از غضروف پوشیده شده که سبب مهار ضربات وارد شده به مفصل می‌شود. مفصل زانو در ایستادن، راه رفتن، نشستن و پریدن نقش دارد.

آسیب‌های غضروفی به دو دسته ی حاد و مزمن تقسیم می‌شوند. انواع مزمن که به نام آرتروز مفاصل شناخته می‌شوند، عموما با توجه به ماهیت طولانی بودن بیماری، باعث تغییرات بیومکانیکی مفصل نیز شده‌اند و درمان عارضه‌ی غضروفی به تنهایی کمک کننده نخواهد بود؛ اما در انواع حاد این ضایعات، استفاده از روش‌هایی که بتوان این بافت غضروف آسیب دیده را مجددا در محل، با بافت غضروف سالم جایگزین کرد، انقلاب عظیمی در درمان ایجاد کرده است.

آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی است که علت اصلی آن تخریب بافت مفصلی ناشی از فشارهای وارد شده و یا تروما در ناحیه‌ی مفصلی است. اضافه وزن، کم تحرکی، افزایش سن و تروما از مهمترین علت‌های آرتروز هستند. بیماری‌ای که به تدریج موجب بی‌تحرکی و ضعف قدرت عضلانی می‌شود. این بیماری بیشتر زانوها را درگیر می‌کند و متاسفانه در سال‌های اخیر نه تنها در بین افراد مسن، بلکه در میان جوانان نیز شیوع بیشتری یافته است.

نقش سلول‌های بنیادی در درمان آرتروز و مشکلات مفاصل

سلول‌های پیش‌ساز غضروف که به زانو تزریق می‌شوند در مناطقی که شکل غضروف دارند و با تخریب‌های موضعی از بین رفته‌اند، می‌نشینند و به مرور آنها را بازسازی می‌کنند.

به این ترتیب مفصل آسیب‌دیده به مرور زمان ترمیم می‌شود، درد کاهش می‌یابد، توانایی حرکتی افزایش پیدا می‌کند و شخص بهبودی نسبی به دست می‌آورد.

درمان‌های دارویی معمولا با استفاده از مسکن درد را کاهش می‌دهند که در واقع فقط نشانه‌های بیماری از بین می‌رود، نه خود بیماری. گاهی هم از داروهای غضروف‌ساز استفاده می‌شود، ولی این داروها به هیچ‌وجه کارایی و سرعت ترمیم غضروف با استفاده از تزریق سلول بنیادی را ندارند.
درمان با سلول‌های بنیادی به روش‌های زیر به بیماران مبتلا به آرتروز زانو کمک می‌کند:

  • کاهش التهاب و در نتیجه کاهش سرعت پیشرفت آرتروز زانو
  • ترشح نوعی پروتئین (که به منظور انتقال پیام ترشح می شوند) که روند فرسودگی غضروف را کم کرده و از درد زانوی بیمار می‌کاهند.

سلول درمانی مفاصل (پی آر پی)

پی آر پی چیست؟

پی آر پی مفاصل

پی آر پی یک فرآورده‌ی خونی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است که طی فرآیند جداسازی، از خون تازه و لخته نشده تهیه می‌شود. پلاکت‌ها گروهی از سلول‌های خونی هستند که در پاسخ به آسیب بافتی و پارگی عروق، فعال می‌شوند و با ایجاد لخته، منجر به انعقاد خون شده و سپس با ترشح پروتئین‌های خاصی، ترمیم بافتی را سبب می‌شوند.

همان‌طور که یک جراحت موجب فعال شدن پلاکت‌ها و شروع فرآیندی می‌گردد که نتیجه‌ی آن بهبود و ترمیم بافت آسیب دیده است، با توجه به نقش پلاکت‌ها در تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های ناحیه‌ آسیب دیده، این موضوع مطرح می‌شود که: اگر پلاکت‌ها به صورت مصنوعی، فعال و در موضعی از بدن تزریق شوند، موجب تحریک و شروع فرآیند تجدید ساختار بافت در آن موضع خواهند شد.

فواید درمان آرتروز با استفاده از سلول‌درمانی

  • علاوه بر تسکین درد، سبب شروع روند درمانی زانو می‌گردد.

  • بجای داروی شیمیایی از فرآورده‌های بدن خود بیمار برای درمان استفاده می‌شود، لذا اثرات مضر درمان با داروهای شیمیایی در این روش وجود ندارد.
  • با توجه به اینکه ماده‌ اصلی مربوط به بدن خود بیمار است، عارضه یا واکنشی در تزریق آن وجود ندارد.
  • در روش تهیه‌ آن نیازی به طی زمان برای کشت سلولی مورد نیاز در درمان با سلول بنیادین وجود ندارد.

آیا ممکن است در روش سلول درمانی، بدن پیوند سلول را نپذیرد؟

آنچه سلول درمانی را از سایر روش‌های درمانی متمایز می‌سازد، بی خطر بودن، درمان سرپایی، بدون نیاز به بستری یا عمل جراحی است. علاوه بر این، درمان با استفاده از سلول‌های خود شخص نیز مسئله‌ی رد پیوند را در پی نخواهد داشت و در بدن واکنش منفی و پس زدن پیوند، دیده نشده است.

سلول‌درمانی به چه بیمارانی توصیه نمی‌شود؟

  • بیمارهای ترمینال (بیماری‌هایی که قابل درمان نیستند) یا سرطان
  • مقدار هموگلوبین خون کم باشد.
  • زنان باردار یا شیرده
  • بیمارانی که آزمایش ایدز یا ویروس هپاتیت بی در آنها مثبت باشد.
  • بزرگسالان مبتلا به تالاسمی

با افزایش سن، سلول‌های بنیادی طبیعی شما، همانند زمانی که بسیار جوان بودید، خود به خود رشد و بهبود نمی‌یابند. از این رو، تزریق سلول‌های بنیادی، به ویژه سلول‌های بنیادی آمنیوتیک برای بازسازی مفصل، ارزش خود را نشان می‌دهند.

انجام سلول درمانی مفاصل یا پی آر پی، جدیدترین روش درمان غیرجراحی آرتروز زانو است که بیماران زیادی در سراسر جهان با آن درمان شده‌اند و نشان داده است که بهبود قابل توجهی در درمان درد و توانایی حرکتی در زندگی روزمره ایجاد می‌کنند. در آرتروزهای خفیف تا متوسط، نتیجه‌ درمان عالی گزارش شده و در آرتروزهای شدید، اثرات تسکینی بسیار خوبی داشته است.

استفاده از پی آر پی یا سلول درمانی مفاصل، در درمان سایر دردهای عضلانی - اسکلتی

پی آر پی و سلول درمانی در روند درمان

  • تسریع روند ترمیم زانو پس از جراحی باز یا آرتروسکوپی زانو
  • ترمیم آسیب خفیف به رباط صلیبی یا مینیسک زانو
  • درمان التهاب آرنج یا اصطلاحا آرنج تنیس بازان
  • درمان التهاب تاندونهای شانه یا آشیل

با توجه به پیشرفت علم و روش‌های درمانی جدیدی که کشف می‌شوند، می‌توان گفت که سلول درمانی مفاصل یکی از روش‌های درمانی عالی برای درمان مشکلات مفاصل است. بنابراین اگر دچار مشکلات و درد مفاصل هستید می‌توانید از همین صفحه با متخصصین این زمینه مشاوره بگیرید و روند درمان خود را آغاز کنید.

در نهایت و به طور خلاصه می‌توان گفت 

درمان با سلول‌های بنیادی با استفاده از سلول‌های بنیادی به یکی از موضوعات مورد توجه در دنیای ارتقا سلامت تبدیل شده است.

برای افرادی که با شرایط و درد مرتبط با مفاصل دست و پنجه نرم می‌کنند و روش‌های استاندارد و رایج کمکی به تسکین آنها نمی‌کند، درمان با سلول‌های بنیادی آینده‌ای امیدوارکننده را ترسیم می‌کند. سلول درمانی جزو درمان‌های جدید و موفق برای درمان درد مفاصل به ویژه درد زانو و کمر درد و گردن درد شناخته می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که نحوه انجام سلول درمانی، هزینه و نوع درمان آن برای شما کارساز خواهد بود یا خیر می‌توانید از متخصصین معرفی شده مشاوره دریافت نمایید.

سوالات متداول
نظرات
نظر/سوال خود را وارد نمایید:
چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
1 تعیین تخصص

در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

2 انتخاب پزشک

در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

4 مکالمه امن با پزشک

در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

5 پرداخت و شروع مشاوره

در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.