ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 6دقیقه | به روز رسانی 1401-03-11

24287 بازدید

درمان آلوپسی آره آتا

تهیه شده زیر نظر : پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    درمان آلوپسی آره آتا | پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    ریزش موی سکه ای:

    ریزش موی سکه ای یا آلوپسی آره آتا زمانی ایجاد می شود که بدن به فولیکول های خود( محل رشد مو) حمله می کند که این امر می تواند باعث ریزش مو در هر نقطه از بدن شود بسیاری از افراد که به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند سالم هستند آنها دچار ریزش مو و گاهی اوقات تغییر ناخن می شوند اما در سلامت کامل باقی می مانند. ریزش مو غیرقابل پیش بینی است و ممکن است که مو بدون درمان مجددا رشد کند و بیشتر زمانی اتفاق می افتد که فرد چند تکه طاس داشته باشد وقتی موها دوباره رشد می کنند ممکن است دوباره ریزش کنند و دیگر درنیایند.

    درمان:

    هیچ درمان شناخته شده ای برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد اما درمان هایی وجود دارد که می توان آنها را امتحان کرد و ممکن است بتوانند ریزش مو را در آینده کاهش دهند یا به رشد سریع موها کمک کند. اما به یاد داشته باشید که درمان همیشه موفقیت آمیز نیست برخی افراد حتی با انجام درمان نیز ممکن است ریزش مویشان ادامه پیدا کند.
    مبتلایان به طاسی منطقه‌ای در یک سوم موارد خود بخود بهبود می‌یابند و نیازی به درمان ندارند ولی در موارد شدید می توان از درمان های زیر استفاده کرد.

    ماینوکسیدیل:

    ماینوکسیدیل یک گشاد کننده عروق محیطی با اثر مستقیم است که مقاومت عروق محیطی را کاهش می‌دهد و سبب افت فشارخون می‌شود. در مصرف موضعی دوره فاز رشد فعال مو (دوره آناژن) را افزایش داده و باعث بزرگ شدن موهای نازک شده (موهای مینیاتوریزه شده) می‌شود. یعنی موها بلندتر و کلفت‌تر می‌شوند. ماینوکسیدیل در حالی استفاده می شود که FDA آن را برای آلوپسی آره آتا تایید نکرده است و قبل از استفاده از آن با یک متخصص مشورت کنید.. تنها شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برای افراد مبتلا به آلوپسی منطقه ای مفید است و حدود 4 تا 6 ماه طول می کشد تا نتایج مشخص شوند.

    آنترالین:

    دارویی است که باعث تحریک پوست برای رشد مجدد موها می شود. تصور می شود که کرم های کورتیکواستروئیدی مانند کلوبتازول، فوم ها، لوسیون ها و پماد ها باعث کاهش التهاب در فولیکول های مو می شوند. ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن یک ماده شیمیایی مانند دیفنسیپرون روی پوست استفاده می شود تا باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود این بثورات که شبیه بلوط سمی است  ممکن است در عرض 6 ماه باعث رشد موهای جدید شود.

    تزریقات: 

    تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف و تکه ای برای کمک به رشد مو در نقاط طاس است. با استفاده از سوزن های ریزی استروئید را به ناحیه طاس تزریق می کنند.

    درمان های خوراکی:

    قرص کورتیزون گاهی برای ریزش موی گسترده استفاده می شود اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی باید با پزشک مشورت کرد. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خوراکی مانند متوتروکسات و سیکلوسپورین گزینه های بعدی هستند آنها با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی عمل می کنند اما به دلیل خطر داشتن عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبدی و کلیوی و افزایش خطر عفونت های جدی نمی تواند برای طولانی مدت استفاده شود.

    لیزر و نور درمانی:

    در این روش با استفاده از طول موج خاصی از اشعه ماوراء بنفش برای تشویق رشد موهای جدید استفاده می شود که روشی ایمن و موثر است. 

    درمان طبیعی:

    برخی افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا روش های درمان طبیعی را برای درمان این بیماری انتخاب می کنند اما مهم این است که بدانید همه این درمان های طبیعی تجربی هستند و در کارآزمایی های بالینی آزمایش نشده اند و هیچ شواهد پزشکی یا علمی محکمی وجود ندارد که نشان دهد آنها موثر هستند.

    درمان های طبیعی و جایگزین شامل طب سوزنی، رایحه درمانی، ویتامین ها و مکمل ها ( از جمله روی و بیوتین)، روغن های گیاهی( مانند روغن نارگیل، روغن درخت چای و روغن کرچک)، آب پیاز و محصولات پروبیوتیک هستند. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تغییر در رژیم غذایی ممکن است تاثیر مثبتی بر آلوپسی آره اتا داشته باشد. برخی از افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی ممکن است به دنبال یک رژیم غذایی ضد التهابی باشند. این نوع برنامه غذایی برای کمک به کاهش پاسخ خود ایمنی بدن است و در این رژیم غذایی، غذاهایی می خورید که روند التهاب را کاهش می دهند. غذاهای اصلی این رژیم که به پروتکل خود ایمنی نیز معروف است میوه ها و سبزیجاتی مانند زغال اخته، آجیل و دانه های خوراکی، کلم بروکلی، چغندر و گوشت های بدون چربی مانند ماهی آزاد می باشد.
    به طور کلی خوردن یک رژیم غذایی متعادل رژیمی شامل غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و گوشت بدون چربی به دلایل زیادی برای سلامت کلی شما مفید است و نه فقط برای کاهش التهاب.

    مکمل ها:

    سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تولید کنندگان مکمل را ملزم به اثبات بی خطر بودن محصولاتشان نمی کند. گاهی اوقات ادعاهای روی برچسب مکمل ها نادرست یا گمراه کننده هستند. همیشه قبل از استفاده از هر مکمل گیاهی یا ویتامینی با یک متخصص مشورت کنید.

    اثر بخشی درمان از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد نیازی به درمان نخواهند داشت زیرا موهایشان خود به خود رشد می کند. با این حال در مواردی افراد با وجود تلاش بالقوه ی گزینه های درمان، بهبودی نمیابند. شاید لازم باشد که بیش از یک درمان امتحان شود تا تفاوت مشخص شود. به خاطر داشته باشید که رشد مجدد مو ممکن است موقتی باشد.

    گفته می‌شود از هر ۵ نفر مبتلا به این اختلال، یک نفر دارای سابقهٔ بیماری در خانواده می‌باشد. معمولاً این بیماری پوستی غیرقابل پیش‌بینی و دوره‌ای می‌باشد طاسی موضعی با ویتیلیگو، که یک بیماری خود ایمن پوستی است نیز در ارتباط است، که در این بیماری بدن به سلول‌های میلین دار حمله می‌کند و سبب سفید شدن آن‌ها می‌شود. تحقیقات نشان داده‌است که این دو بیماری ممکن است شرایط بیماری‌زایی مشابهی را ایجاد کنند.

    منابع:

    www.healthline.com
    www.wikipedia.org

     

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     پشتیبان ارشد ایزو ویزیت
    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    ‌فهیمه‌کاویان‌پور
    کاربر مهمان 1401/09/11

    سلام‌وقتتون‌بخیر
    حدود‌یکسال‌ونیمه‌که‌من‌دچاربیماری‌آلوپسب‌شدم‌ازمکمل‌های‌زیادی‌استفاده‌کردم‌ولی‌متاسفانه‌نه‌تنها‌ریزش‌موهای‌سرم‌کمترنشد‌بلکه.بیشترهم‌شد‌الان‌هم‌تحت‌درمانم‌.
    خواهش‌میکنم‌راهنمایی‌بفرمائید.

    اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به ‌فهیمه‌کاویان‌پور
    پشتیبان سایت 1401/09/12

    سلام
    در درمان آلوپسی آره آتا درمان ممکنه یه مقدار طولانی بشه و یا اینکه همیشه موفقیت آمیز نباشه. الان چون تحت درمانید اجازه بدید دوره درمان تموم بشه نمیشه وسط درمان، درمان جدید شروع کرد.
    و اینکه ممکنه مشکل شما ژنتیکی باشه که در اینصورت با کاشت مو در نواحی طاس شده میتونید مشکلتون رو حل کنید
     

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.