ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 7دقیقه | به روز رسانی 1401-03-05

24983 بازدید

10 روش برای از بین بردن تیرگی دور چشم

تهیه شده زیر نظر : پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    10 روش برای از بین بردن تیرگی دور چشم | پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    اگر چه که تیرگی زیر چشم خطرناک نیست اما بسیاری از مردم به دنبال راه هایی برای درمان یا پنهان کردن آن هستند با این حال ممکن است حذف آنها به طور کلی امکان پذیر نباشد هنگامی‌که فرد بداند که علت تیرگی دور چشمش چیست؟ می‌تواند درمان مناسب را انتخاب کند برخی از افراد باید سبک زندگی خود را تغییر دهند درصورتی که برخی دیگر باید از یک سری مواد طبیعی استفاده کنند. از مهم ترین دلایل سیاهی زیر چشم می‌توان به خستگی، بالا رفتن سن، آلرژی، کم خوابی یا پر خوابی، کم خونی و کمبود آهن، قرار گرفتن زیر نور خورشید برای مدت زمان طولانی و سابقۀ تیرگی زیر چشم در بین افراد خانواده اشاره کرد. درمان های خانگی احتمالا بی خطر هستند اما ممکن است در برخی موارد بی اثر نیز باشند. ممکن است نتوان به طور کامل سیاهی دور چشم را برطرف کرد اما چندین تکنیک و درمان وجود دارد که می‌تواند به کاهش ظاهر آن کمک کند. 

    10 روش برای از بین بردن تیرگی دور چشم

    1.استفاده از کمپرس سرد:

    کمپرس سرد

    کمپرس سرد در زیر چشم‌ها می‌تواند رگ‌های خونی زیر چشم‌ها را منقبض کند و  باعث کاهش تورم و تیرگی زیر چشم شود. برای این کار چند تکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را زیر چشمان خود بمالید همچنین می‌توانید یک حوله را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه زیر چشمان خود قرار دهید تا اثر مشابهی داشته باشد.

    2.محافظت در برابر نور خورشید:

    اشعه ماوراء بنفش می تواند سیاهی دور چشم را در برخی بیشتر کند. محافظت با کلاه، عینک آفتابی، مرطوب کننده و کرم‌های ضدآفتاب می‌تواند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کرده و از تشدید سیاهی دور چشم جلوگیری کند. 

    متخصص پوست

    3.خواب کافی:

    بعضی افراد وقتی که دوره‌هایی از خواب با کیفیت پایین را تجربه می‌کنند متوجه سیاهی دور چشم می‌شوند مطالعات محدودی نشان دادند که استراحت و سلامت عمومی سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهند.

    4.بالا بردن سر هنگام خواب:

    بالا بردن سر هنگام خواب

    یکی از عللی که افراد در صبح دچار تیرگی پوست زیر چشم می‌شوند به خاطر افزایش رگ‌های خونی و عروق و یا تورم در اطراف چشم است، اگر موقع خوابیدن سر را بالاتر قرار دهید خون از سر و صورت دور می شود و تورم و رنگ تیره زیر چشم کاهش پیدا می‌کند.

    5.برش های خیار و چای کیسه ای:

    برش های خیار و چای کیسه ای

    اگر چه که هنوز مکانیسم اثر قرار دادن برش‌های خیار روی چشم ناشناخته است اما دمای پایین برش‌های خیار ممکن است تورم ناشی از خواب، اگزما یا آلرژی را بهبود بخشد. چای به دلیل اینکه دارای کافئین و آنتی اکسیدان است می‌تواند به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ‌ها و کاهش تجمعات زیر پوست شما کمک کند. دو چای کیسه‌ای سبز یا سیاه را به مدت 5 دقیقه در آب داغ خیس کنید سپس آن‌ها را به مدت 15تا 20 دقیقه در یخچال قرار دهید و پس از سرد شدن 10 دقیقه روی چشمان خود بگذارید سپس آنها را بردارید و چشمان خود را با آب خنک بشویید.

    6.کرم های هیدروکینون، اسیدکوجیک و آربوتین:  

    کرم های هیدروکینون

    این‌ها ترکیباتی هستند که تولید ملانین در پوست را کاهش می‌دهند بر اساس مقاله ای که در ژورنال Clinical& Aesthetic dermatology منتشر شد غلظت کم هیدروکینون و اسید کوجیک در برطرف کردن سیاهی دور چشم موثر است. آربوتین در دوزهای کم می تواند سیاهی چشم را کاهش دهد اما در غلظت‌های بالا باعث ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود. باید قبل از استفاده از این کرم‌ها با پزشک یا متخصص پوست مشورت کرد زیرا دارای عوارض جانبی هستند.

    7.ویتامین K:

    ویتامین K

    محققان طی آزمایش بالینی کارایی پد ضد چروک و سیاهی دور چشم را که حاوی 3% کافئین و 1% ویتامین K بود ارزیابی کردند شرکت کنندگان به مدت 4 هفته هر شب به مدت یک ساعت از پد چشم استفاده کردند و در پایان مطالعه متوجه کاهش سیاهی دور چشم شدند.مطالعات بیشتری برای تایید اثر بخشی پدهای حاوی ویتامین K و کافئین برای کاهش سیاهی دور چشم لازم است.

    8.استفاده از روغن بادام:

    روغن بادام

    روغن بادام می‌تواند به روشن کردن تیرگی زیر چشم و کاهش پف زیر چشم کمک کند که به خاطر خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی آن است. این روغن دارای رتینول، ویتامین E و K است که می تواند پوست ظریف زیر چشم را بدون تحریک حفظ کند. این مواد طبیعی به انقباض عروق خونی گشاد شده کمک می‌کنند و می توانند باعث تغییر رنگ پوست شوند.

    9.آب کافی بنوشید:

    آب کافی بنوشید

    تمام تلاش خود را برای نوشیدن آب بیشتر انجام دهید نوشیدن سایر مایعات مانند چای، شیر و آبمیوه نیز می تواند به هیدراته ماندن بدن کمک کند. به طور کلی مصرف میوه ها و سبزیجات بدن را هیدراته نگه می‌دارد.

    10.درمان های پزشکی:

    درمان های پزشکی

    معمولاً گزینه دائمی‌تری هستند به یاد داشته باشید که سیاهی دور چشم چیزی نیست که به خاطر آن خود را تحت فشار قرار دهید. از جمله این درمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    درمان های پزشکی

    • 10-1: لایه برداری شیمیایی برای کاهش میزان رنگدانه پوست
    • 10-2: لیزر درمانی که به لایه برداری و سفت شدن پوست کمک می‌کند.
    • 10-3: خالکوبی پزشکی برای تزریق رنگدانه به نواحی نازک پوست.
    • 10-4: پرکننده‌های بافتی برای پنهان کردن رگ‌های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم شما می‌شوند.
    • 10-5: کربوکسی تراپی: به منظور افزایش جریان خون به ناحیه زیر چشم ها.

    چه مواردی را باید ترک کرد:

    مصرف غذاهای شور را کاهش دهید:

    خوردن بیش از حد غذاهای شور ممکن است ریشه ساهی دور چشم شما باشد. نمک باعث احتباس مایعات در بدن و ورم می شود. انجمن قلب آمریکا مصرف 2300 میلی گرم یا کمتر نمک را در روز توصیه می کند. در حالت ایده آل بزرگسالان نباید بیشتر از 1500 میلی گرم نمک در روز مصرف کنند. در اینجا معادل مقادیر نمک مصرف شده در منزل را بیان کرده ایم:

    • 4/1 قاشق چایخوری معادل 575mg
    • 2/1 قاشق چایخوری معادل 1150mg        
    • 4/3  قاشق چایخوری معادل 1725mg
    • یک قاشق چایخوری معادل 2300mg                                                  

    یکی از راه‌های کاهش خوردن نمک در رژیم غذایی پرهیز از خوردن غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده است در عوض سعی کنید یک رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای کامل به همراه میوه و سبزیجات مصرف کنید. 

    سیگار کشیدن را ترک کنید:
    • کشیدن سیگار باعث کاهش ذخایر ویتامین C بدن می‌شود.
    • ویتامین C مسئول ایجاد کلاژن سالم در پوست شماست.
    • اگر سیگار می‌کشید ممکن است با چین و چروک، تغییر رنگ و تیرگی زیر چشم دست و پنجه نرم کنید.
    • معمولا این علائم باید ظرف 10 تا 14 روز پس از ترک سیگار از بین بروند.

    در پایان اگر شما از این روش ها و یا روش‌های دیگر استفاده کردید و نتیجه آنها را دیده‌اید تجربه خود را برای ما و دیگران به اشتراک بزارید.

    منابع:

    www.medicalnewstoday.com
    www.healthline.com

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     پشتیبان ارشد ایزو ویزیت
    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    سوالات متداول
    • سیاهی زیر چشم دلایل متعددی دارد. برای مثال سیاهی زیر چشم می‌تواند نشانه‌هایی از کم‌خونی، خستگی و بی‌خوابی، کمبود ویتامین ب، عوامل ژنتیکی، پیری و افزایش سن، آلرژی و یا به علت زیاد زیر نور خورشید بودن باشد.

    • خواب کافی، نوشیدن آب زیاد، پرهیز از کشیدن سیگار و توجه به مصرف ویتامین‌ها در رژیم غذایی راهکارهایی برای خلاصی از تیرگی زیر چشم هستند.

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.