ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 28دقیقه | به روز رسانی 1402-05-25

690 بازدید

عمل اسلیو معده

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    عمل اسلیو معده | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    عمل اسلیو معده چیست؟

    عمل اسلیو نوعی عمل محدود‌کننده یا کاهش‌دهنده حجم معده و نوعی عمل لاغری است. عمل چاقی به این‌ صورت انجام می‌شود که پس از بیهوشی، جراح یک لوله 32 تا 40 فرنچ که قطر تقریبا برابر با 12 میلیمتر را دارد (بسته به انتخاب جراح) از راه دهان وارد معده می‌کند و تقریبا از 3 تا 5 سانتی‌متری انتهای معده بر اساس سایز لوله انتخابی عبور داده شده با استفاده از کارتریج منگنه نموده و سپس آن را جدا می‌کنند. در عمل اسلیو معده برای لاغری در مقایسه با سایر روش‌های جراحی چاقی حدود 85 تا 90 درصد معده برش می‌خورد و تنها قسمتی لوله مانند از آن که هم‌شکل و هم‌اندازه یک موز است باقی می‌ماند. در واقع بخشی از معده شما به نام فوندوس (Fundus) که هورمون گرلین را تولید می‌کند برداشته می‌شود و شما کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و سریع‌تر احساس سیری می‌کنید. هورمون گرلین اشتهای شما را مدیریت می‌کند و در نهایت اینکه با برداشتن قسمتی از معده، شما نمی‌توانید به اندازه قبل غذا بخورید و این امر به کاهش وزن کمک می‌کند. عمل اسلیو یکی از راه‌های درمان چاقی با روش جراحی معده است که با هدف کاهش حجم معده در افرادی که درگیر چاقی و اضافه وزن بالایی هستند انجام می‌گیرد. این جراحی تحت عنوان گاسترکتومی اسلیو لاپاراسکوپی معرفی می‌شود. پس از این جراحی با توجه به اینکه معده بسیار کوچک شده، فرد اشتهای کمی خواهد داشت و در این صورت خیلی راحت‌تر می‌تواند وزن اضافه خود را کاهش دهد. همچنین تغییرات هورمونی گوارشی به دلیل برداشته شدن بخش اعظم معده سبب تسریع کاهش وزن می‌شود. این تغییرات هورمونی در بهبود علائم ناشی از چاقی مثل بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و دیابت نیز مؤثر است. اگر شما هم بعد از خواندن این مقاله و همچنین بعد از مراجعه به پزشک تغذیه متوجه شدید که کاندیدای مناسبی برای عمل اسلیو معده هستید می توانید از بهترین جراحان عمل اسلیو معده در سایت ایزو ویزیت مشاوره آنلاین بگیرید. همچنین می‌توانید لیست ده تن از بهترین دکترهای عمل اسلیو معده را که با توجه به نظرات بیماران و رزومه جراحان عمل اسلیو معده جمع آوری شده است در سایت ایزو ویزیت مشاهده کنید تا با خیال آسوده تری عمل اسلیو معده را انجام دهید.

    عمل اسلیو به چه کسانی توصیه می‌شود؟

    عمل اسلیو معده (عمل چاقی) به افراد مبتلا به چاقی کمک می‌کند که اضافه‌وزن خود را با سرعت بیشتری کاهش دهند. عمل اسلیو معده برای افراد مبتلا به چاقی و کسانی که در معرض ابتلای جدی به عوارض ناشی از چاقی هستند مناسب است. در واقع کسانی که همه‌ی راه های لازم برای رژیم و لاغری را رفته اند و با مشورت پزشک تغذیه نیاز به انجام جراجی چاقی دارند. ویزیت آنلاین و مشاوره با متخصص جراح عمومی می‌تواند شما را راهنمایی کند که عمل اسلیو معده یا همان عمل چاقی برای شما مناسب است یا خیر؟ مهم‌ترین عوارضی که پزشک را مجاب به انجام عمل اسلیو می‌کند عبارتند از:

    • بیماری‌های قلبی
    • فشار خون بالا
    • کلسترول بالا
    • اختلالات تنفسی هنگام خواب (آپنه انسدادی)
    • دیابت نوع ۲
    • سکته
    • سرطان
    • ناباروری

     مراقبت‌ های قبل از عمل اسلیو معده

    1. از یک هفته مانده به عمل اسلیو معده سعی کنید حداقل 3 تا 5 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید.
    2. حداقل 48 ساعت قبل از عمل اسلیو نسبت به تهیه تجهیزات مربوط به جراحی اقدام نمایید.
    3. برای کسانی که واریس دارند، جوراب طبی واریس می‌بایست یک شب قبل از عمل اسلیو معده تا سه هفته بعد از عمل استفاده شود.
    4. شب قبل از عمل حتما غذای سبک میل شود.
    5. از 11 ساعت قبل از عمل ناشتا باشید.
    6. بیماران دیابتی تا 12 شب قبل از عمل طبق روال قبلی داروهای خود را مصرف نمایند و از 12 شب به بعد مصرف نکنند و صبح زود به بیمارستان مراجعه کرده و آن جا تحت نظر پزشکان قند کنترل می‌گردد.
    7. حتما ساعت 7:30 صبح روز عمل در بیمارستان مورد نظر جهت پذیرش، آزمایشات و بررسی‌های احتمالی لازم، حضور به هم رسانید. در غیر این صورت تاخیر یا کنسل شدن عمل محتمل می‌باشد.
    8. حتما 6 هفته قبل از عمل مصرف الکل را به طور کامل قطع نمایید.
    9. معمولا مدت زمان بستری یک شب و در مواردی خاص با صلاحدید پزشک این زمان تغییر می‌کند.
    10. کپی کامل مدارک پزشکی خود نظیر کلیه آزمایشات، سونوگرافی و آندوسکوپی و رضایت‌نامه را برای روز بیمارستان آماده نمایید تا روز بستری ضمیمه پرونده بیمارستان گردد.

    مراقبت های قبل از عمل اسلیو معده

    مصرف داروهای خاص قبل از عمل اسلیو معده (عمل چاقی)

    1. داروهای ضد انعقاد خون نظیر : آسپرین، پلاویکس، وارفارین و... طبق نظر پزشک معالج می‌بایست حداقل از یک هفته قبل از عمل قطع شوند.
    2. داروهای ضد بارداری حداقل از یک ماه قبل از عمل بایستی قطع گردد.
    3. از یک هفته قبل از جراحی از خوردن چای سبز خودداری نمایید.
    4. داروهای فشارخون، چربی خون، تیروئید و داروهای قلبی تا شب قبل از عمل طبق دستور قبلی استفاده شود.
    5. مابقی داروها حتما به جراح اطلاع داده شده و درمورد نحوه مصرف مشورت شود.
    6. داروهای کنترل دیابت تا شب قبل از عمل طبق دستور قبلی استفاده شود.
    7. افرادی که در آندوسکوپی هلیکوباکتری مثبت هستند. (میکروب معده) حداقل 5 روز تا 1 هفته قبل از عمل (گاها به دلیل شدت آن تا دو هفته) می‌بایست تحت درمان دارو قرار بگیرند که بسته به شرایط یا توسط متخصص گوارش یا جراح چاقی انجام می‌شود.

    آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده

    آزمایشات قبل از جراحی لاغری مانند عمل اسلیو معده و یا عمل بای‌ پس معده عبارتند از:

    • شمارش پلاکت‌های خون
    • آزمایش ادرار
    • آزمایش پانل خون: مجموعه ای از چندین آزمایش کامل خون که حدود ۲۰ ماده شیمیایی درون خون را نشان می‌دهد.

    و سایر آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده

    • عکس برداری از قفسه سینه
    • آندوسکوپی معده
    • سونوگرافی کامل شکم، بدن و پستان
    • سونوگرافی کیسه صفرا برای کنترل خطر سنگ‌های صفرا
    • الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب)
    • تست عملکرد ریه
    • اکوکاردیوگرافی
    • بررسی خواب و مشکلاتی مانند آپنه خواب
    • ارزیابی‌های کاردیوگرافی

    معاینه و ویزیت بیمار قبل از عمل جراحی توسط متخصص بیهوشی بسیار ضروری است همچنین با انجام مشاوره بیهوشی قبل از عمل ، بیمار توسط متخصص بیهوشی ویزیت می‌شود و هر آزمایشی که لازم باشد صورت می‌گیرد و تاییدیه را برای عمل می‌دهد و بیمار با آگاهی از بیماری خود در عین حال اعتماد بین پزشک و بیمار برقرار می‌شود. این مشاوره باعث می‌شود که عوارض احتمالی حین عمل‌های جراحی مختلف به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند‌.

     

     آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده

    هدف از این آزمایشات چیست؟

    قبل از جراحی لاغری مانند اسلیو معده و یا بای‌پس معده لازم است که یک ارزیابی دقیق و کلی از سلامت بیمار انجام شود. بهترین راه برای جلوگیری از عوارض احتمالی جراحی اسلیو معده، یافتن عامل آن پیش از عمل است. اطلاع از عملکرد مناسب تیروئید بیمار بسیار مهم است زیرا کم کاری غده تیروئید پس از عمل جراحی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

    اگر دیابتی هستید باید قند خونتان را کنترل کنید چرا که قند می‌تواند فشار قلب را بالا ببرد پس قلبتان نیز تماما ارزیابی می‌شود. این آزمایشات مشخص می‌کند که بیمار دچار نقص عملکرد کبدی، مشکلات تنفسی، وجود مایعات بیش از حد در بافت ها، اختلال در نمک و مواد معدنی مایعات بدن و یا سطح غیر طبیعی چربی خون هست یا خیر؟

    آندوسکوپی جهت بررسی دقیق وضعیت مری و معده انجام می‌شود. در این آزمایش وضعیت درونی معده مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود عاری از هر گونه بیماری و موارد مشکوک است. به همین دلیل یکی از مهمترین آزمایشاتی است که باید حتما پیش از عمل انجام شود.

    تاییدیه های لازم قبل از عمل اسلیو معده

    لازم است قبل از عمل اسلیو معده از برخی از متخصصان و پزشکان برای عمل اسلیو معده تاییدیه دریافت کنید. تاییدیه های لازم برای عمل اسلیو معده: 

    در سایت ایزو ویزیت می‌توانید برخی از تاییدیه های لازم برای عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده را از بهترین متخصصان به صورت ویزیت آنلاین دریافت کنید. 

    مزایای عمل اسلیو معده

    عمل اسلیو معده مزیت هایی را نیز شامل می‌شود. مهم ترین ویژگی مثبت برای عمل اسلیو معده کاهش وزن و در پی آن کمرنگ شدن بیماری های زمینه ای همچون قندخون و فشار خون در افراد است. 

    • کاهش وزن سریع و اصولی
    • درمان فشار خون بالا و دیابت
    • کاهش خطر بروز بیماری قلبی عروقی در افراد
    •  بهتر شدن نحوه تنفس در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی هنگام خواب
    • کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی 
    • کاهش درد مفاصل
    • بهتر شدن هیرسوتیسم و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در بیماران زن 
    • افزایش کیفیت باروری، اگرچه باید بیمارانی که قصد بارداری دارند باید حداقل یک سال و نیم بعد از عمل جراحی صبر کنند
    • کاهش علائم بی‌اختیاری ادرار
    •  کاهش قابل توجهی در بروز سرطان و مرگ و میر 

    عوارض عمل اسلیو معده

    عمل اسلیو معده مانند هر عمل تهاجمی است و بروز عوارض جانبی در افراد مختلف بنا به شرایط و توانایی جسمی و سلامت آن‌ها متفاوت است. به یاد داشته باشید که جراحی اسلیو معده دائمی است. افرادی که این روش را انجام می‌دهند باید رژیم غذایی خود را تا آخر عمر تغییر دهند. از آنجایی که بدن شما در چند ماه اول پس از جراحی به سرعت کاهش وزن پیدا می‌کند، ممکن است عوارض اسلیو معده به صورت درد، احساس خستگی یا سرما، خشکی پوست، نازک شدن و ریزش مو‌ها و تغییرات خلقی بروز پیدا کنند. بعد از عمل در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی جراحی شدید با پزشک خود ارتباط بگیرید. با توجه به اینکه مراجعه حضوری با پزشک برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند و یا بیماری خاصی دارند، بسیار مشکل است می‌توانید به صورت آنلاین و در منزل به راحتی مشاوره تلفنی با پزشک عمومی داشته باشید و در ارتباط با عوارض بعد از عمل مشورت کنید.

    از زمان انجام جراحی اسلیو تا مدت‌ها پس از عمل، فرد در معرض تجربه عوارض جانبی و خطرات عمل قرار دارد. با این وجود احتمال رخ دادن این مشکلات و عوارض بسیار کم هستند. در صورت عدم رعایت مراقبت‌ها و توصیه‌های پزشکی قبل و بعد عمل و همچنین عدم مهارت جراح، بیمار عوارضی را تجربه خواهد کرد. 

    عوارض اسلیو معده در حین جراحی

    عمل اسلیو معده نیز مانند هر عمل دیگری عوارضی را در بردارد. عوارض عمل اسلیو معده یا همان عمل چاقی شامل موارد زیر می‌شوند:

    • به دلیل مشکلات فنی ممکن است نیاز به تغییر روش لاپاراسکوپی به روش باز باشد
    • صدمه به روده یا سایر اندام‌ها در اثر قرار دادن ابزار‌های جراحی در مکان نامناسب اتفاق می‌افتد
    • رگ‌های خونی یا اندام‌های آسیب دیده دچار خونریزی می‌شوند
    • ممکن است ورید و شریان‌ها دچار آسیب شده که این می‌تواند با خونریزی، آسیب عصبی یا پنوموتوراکس (فرو ریختن ریه) همراه باشد
    • آسیب عصبی یا عضلانی که معمولاً موقتی هستند
    • واکنش‌های آلرژیک به دارو‌ها، عوامل بیهوشی یا دستگاه‌های مصنوعی رخ می‌دهد

    عمل اسلیو معده

    عوارض اسلیو معده بعد جراحی

    عمل چاقی (عمل اسلیو معده) ممکن است عوارضی داشته باشد که این عوارض برای هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد. عمل اسلیو معده یک عمل دائمی است پس حتما قبل از انجام عمل لازم است که با عوارض آن به خوبی آشنا شوید. 

    • نشت از محل برشها: در این صورت ممکن است فرد نیاز به جراحی مجدد داشته باشید تا جلوی نشتی گرفته شود.
    • خونریزی: این عارضه 1 در 100 اتفاق می‌افتد. ممکن است فرد نیاز به تزریق خون یا جراحی مجدد داشته باشد.
    • عفونت: در برش‌ها یا در عمق شکم عفونت رخ می‌دهد. عفونت جدی اغلب غیر معمول است، اما در صورتی که پیش بیاید، نیاز به جراحی بیشتر دارد وگرنه منجر به نارسایی طولانی مدت اعضای بدن یا حتی مرگ می‌شود. عفونت ادراری یا صدمه به مجاری ادراری در اثر قرار دادن کاتتر نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
    • ترومبوز وریدی: ترومبوز ورید عمقی، لخته شدن خون در رگ‌های پا می‌تواند به ریه‌ها (آمبولی ریه) منتقل شود.
    • پنومونی یا سایر مشکلات تنفسی: بدترین آن‌ها نارسایی تنفسی است، یعنی فرد توانایی کافی برای تنفس پس از عمل جراحی نخواهد داشت.
    • کولیت: یا التهاب روده بزرگ که معمولاً به دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده در جراحی اتفاق می‌افتد.
    • تغییر شکل و باریک شدن معده: باریک شدن وسط معده (معروف به معده ساعت شنی) که ممکن است بیمار نیاز به کشش با بالون یا به ندرت، نیاز به جراحی داشته باشد.
    • کاهش وزن بیش از اندازه: در موارد نادر ممکن است باعث جراحی مجدد شود.
    • کم آبی یا عدم تعادل نمکهای بدن: معمولاً در اثر مصرف ناکافی مایعات پیش می‌آید. به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.
    • مشکلات صفراوی: مشکلات مرتبط به کیسه صفرا که معمولاً ناشی از سنگ‌های صفراوی است در طول کاهش وزن سریع ایجاد می‌شوند. در این صورت ممکن است نیاز به برداشتن کیسه صفرا باشد.
    • مشکلات روانی: این مشکلات می‌توانند شامل افسردگی، اختلال سازگاری، مشکلات در روابط عاطفی و به ندرت خودکشی باشد.
    • ریزش مو: در اثر سوء تغذیه و کمبود پروتئین رخ می‌دهد. این حالت معمولاً طی چند ماه پس از جراحی برطرف می‌شود.

    حمله قلبی یا ریتم غیرطبیعی قلب، سکته، پانکراتیت، التهاب معده یا مری، فتق در محل برش‌ها، بیماری کبدی یا نارسایی کبدی، یبوست در دراز مدت، درد شکم، خستگی، نفخ، تهوع یا استفراغ نیز از دیگر عوارض عمل اسلیو معده هستند.

    مدت زمان عمل اسلیو معده

    جراحی اسلیو معده روشی است که در آن بخش عمده‌ای از معده برای کاهش وزن سریع برداشته می‌شود. این عمل معمولاً در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام شده و عمل جراحی معمولاً بین 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. باید این نکته را نیز متذکر شویم که آماده کردن بیمار و گذراندن مراحل آماده سازی، مرحله بخیه زدن و درن گذاری را به مدت زمان جراحی اضافه کرد. بعد از عمل بیمار به ریکاوری انتقال داده می‌شود. در ریکاوری هم بین 30 دقیقه تا 45 دقیقه بیمار جهت بهوش آمدن و آمادگی برای ورود به بخش طول خواهد کشید. همانطور که گفته شد، قبل از ورود به بخش، شما در ریکاوری به سر خواهید برد، تا زمان ورود به بخش جهت بستری برسد. پزشک شما را قبل از ورود به بخش بستری حتما معاینه خواهد کرد تا از وضعیت حال عمومی شما با خبر شوند. بعد از ریکاوری شما به بخش منتقل می‌شوید و به مدت 1 شب در بیمارستان بستری خواهید شد. این بستگی به وضعیت عمومی شما دارد.

    اندازه معده بعد از عمل اسلیو معده

    معده تقریباً 1 لیتر غذا (یا 32 اونس مایع) را در خود نگه می‌دارد. با این تفاسیر، جراحی اسلیو معده اندازه معده را 80 تا 85 درصد کاهش می‌دهد و طبیعتا این میزان به کمترین حد خود خواهید رسید. در واقع، قبل از عمل اسلیو معده، معده شما می‌تواند به اندازه 6 فنجان آب کشیده و باز شود. در حالی که پس از جراحی اسلیو معده، معده شما فقط می تواند 1 فنجان آب را در خود نگه دارد.

    نکته: اندازه معده برای بیمارانی که بای‌پس معده انجام داده اند تقریباً 0.03 لیتر (1 اونس) است، در حالی که بیمارانی که اسلیو معده انجام داده اند، در حدود 0.06 تا 0.09 لیتر (2 تا 3 اونس) است. 

    اندازه معده بعد از عمل

    مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده

    بلافاصله پس از عمل اسلیو معده، شما را به اتاق ریکاوری منتقل می‌کنند که در آنجا توسط کادر پزشکی به دقت تحت نظر خواهید بود. احتمالاً مقداری درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد، اما می‌توان آن را با دارو کنترل کرد. کارکنان حتما دستورالعمل هایی را در مورد نحوه مراقبت از برش‌ها و مدیریت آن را به شما ارائه خواهند داد. احتمالاً روز بعد از بیمارستان مرخص می‌شوید، اما باید ترتیبی دهید که یکی از دوستان یا اعضای خانواده شما را به خانه برساند. مهم است که در چند روز اول بهبودی خود استراحت کافی داشته باشید و از هرگونه فعالیت شدید خودداری کنید.

    در طول عمل برش‌های بسیار جزئی بر روی شکم ایجاد می‌شود که پس از اتمام جراحی، بخیه و پانسمان می‌شوند. مراقبت از این زخم‌ها بسیار مهم است و باید حتماً موارد زیر را در خصوص آن‌ها رعایت فرمایید:

    • استحمام روزانه و شستشوی روزانه زخم‌ها و اطراف آن با آب و صابون
    • خشک کردن کامل محل زخم‌ها پس از استحمام که در صورت خیس شدن پانسمان باید تعویض شود.

    خود مراقبتی و مراقبت‌های بعد از عمل اسلیو معده عبارتند از:

    • داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید
    • رعایت رژیم غذایی
    • مصرف نکردن خودسرانه داروهای مسکن
    • انجام تمرینات تنفسی
    • استراحت کردن تا برطرف شدن کامل حس خستگی
    • خوابیدن به محض احساس خواب آلودگی
    • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
    • کاهش دادن فعالیت‌های سنگین فیزیکی

    هفته ی اول بعد از اسلیو معده

    • مدیریت درد و ناراحتی: درد و ناراحتی بعد از عمل آستین طبیعی است، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌توانید برای مدیریت این علائم استفاده کنید. ابتدا دارو را طبق دستور مصرف کنید تا درد خود را به طور موثر مدیریت کنید. حتی ممکن است متوجه شوید که کیسه‌های یخ و پدهای گرمایشی باعث تسکین ناراحتی می‌شوند. 
    • مدیریت رژیم غذایی: بسیار مهم است که از یک رژیم غذایی مایعات سخت پیروی کنید. این به کاهش خطر عوارض کمک می‌کند و به معده شما اجازه می‌دهد به درستی بهبود یابد. مهم است که از نوشیدن هر گونه نوشیدنی گازدار خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث ناراحتی و نفخ شود. همچنین باید از نوشیدن هر چیزی از طریق نی پرهیز کنید، زیرا می‌تواند هوا را به معده شما وارد کند و باعث ناراحتی شود
    • مدیریت برش‌های خود: مراقبت مناسب از برش برای اطمینان از بهبود مناسب زخم‌ها و کاهش خطر عفونت مهم است. اما برخی از دستورالعمل‌های کلی عبارتند از:
    1. تمیز و خشک نگه داشتن برش‌ها
    2. پانسمان خود را طبق دستور تعویض کنید
    3. اجتناب از هر گونه فعالیتی که می‌تواند باعث کشش یا کشیده شدن برش های شما شود
    • مدیریت احساسات خود: تجربه طیف وسیعی از احساسات در هفته اول پس از عمل اسلیو طبیعی است. ممکن است نسبت به تصمیم خود احساس اضطراب، افسردگی یا حتی پشیمانی کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که این احساسات طبیعی هستند.

    رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

    پس اگر به تازگی عمل اسلیو معده کردید باید بدانید که هفته اول بعد از جراحی فقط مجاز به خوردن مایعات هستید. این مایعات عبارتند از:

    • آب
    • آب گوشت رقیق
    • آب گوجه فرنگی و سبزیجات
    • نوشیدنی‌های بدون قند و گازدار

    همچنین، بیمار باید از خوردن برخی مواد غذایی پرهیز کند که عبارتند از:

    • دوری از مصرف قندیجات دوری چون باعث سندروم دامپینگ می‌شود.
    • نوشیدن مایعات گازدار و کافئین دار و دارای قند

    نوشیدن آب فراوان پس از عمل جراحی اسلیو یا بای‌پس معده می‌تواند از عوارض بعد از عمل جلوگیری می‌کند که عبارتند از:

    • سنگ کلیه
    • سنگ صفرا
    • غلیظ شدن ترشحات ریوی و افزایش خطر عفونت ریه
    • غلیظ شدن خون و ریسک لخته شدن خون

    پس از عمل علاوه بر اینکه باید به مواد غذایی و رژیم غذایی توجه شود، رفتار و عادات شما در خصوص نحوه غذا خوردن نیز باید تغییر کند که عبارتند از:

    • به جای سه وعده غذایی بزرگ، 4 تا 6 وعده غذایی کوچک داشته باشید و غذای خود را آرام بجوید.
    • هر زمان که احساس سیری داشتید، دیگر غذا نخورید.
    • غذایی را انتخاب کنید که پروتئین بالایی داشته باشد.
    • به‌دلیل استرس و بی‌حوصلگی شروع به غذا خوردن نکنید.
    • روزانه حداقل باید یک و نیم لیتر مایعات بنوشید.
    • پس از 15 الی 30 دقیقه پس از غذا خوردن نباید مایعات بنوشید، زیرا احتمال استفراغ وجود دارد.

    لیست موارد ممنوعه رژیم غذایی در طول دو هفته اول بعد از عمل اسلیو معده

    لازم است که از مصرف موارد زیر در طول ۲ هفته اول پس از عمل خودداری شود که عبارتند از:

    • شیر
    • آب هویج
    • مایعات شیرین
    • بستنی
    • الکل
    • سیگار
    • قلیان
    • آدامس
    • قهوه و نوشابه

    در صورتی که نیازمند مشاوره و استفاده از راهنمایی‌های متخصصین تغدیه، رژیم غذایی و یا حرکات ورزشی جهت بهبود دردها و یا تناسب اندام خود بعد از عمل می‌باشید، اما مراجعه به پزشک و ویزیت حضوری با توجه به شرایطتان بعد از عمل سخت و دشوار است. می‌تواند به صورت ویزیت آنلاین با متخصصان تغذیه در ارتباط باشید و با توجه به شرایطتان بهترین رژیم غذایی را دریافت کنید. 

    درک خاصیت ارتجاعی پوست و افتادگی پوست بعد از کاهش وزن

    قبل از پرداختن به استراتژی‌های پیشگیری، درک رابطه بین کشسانی پوست و کاهش وزن ضروری است. خاصیت ارتجاعی پوست به توانایی پوست در کشش و بازگشت به شکل اولیه خود اشاره دارد. عواملی که در خاصیت ارتجاعی پوست نقش دارند عبارتند از: سن، ژنتیک، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن، کاهش وزن سریع، مانند آنچه بعد از جراحی اسلیو تجربه می‌شود، می‌تواند منجر به کاهش قابلیت ارتجاعی پوست و در نتیجه افتادگی پوست شود. با انجام چند کار می‌توان از افتادگی پوست بعد از کاهش وزن جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد که عبارتند از:

    1) سرعت کاهش وزن ثابت و سالم را حفظ کنید

    یکی از موثرترین راه‌ها برای به حداقل رساندن افتادگی پوست، حفظ سرعت کاهش وزن ثابت و سالم است. کاهش وزن سریع می‌تواند استرس بی‌موردی را به پوست وارد کند و بازیابی خاصیت ارتجاعی خود را برای پوست دشوارتر کند. 

    2) هیدراته بمانید

    آبرسانی مناسب برای سلامت پوست بسیار مهم است. نوشیدن آب کافی به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. حداقل 8 تا 10 لیوان آب در روز را هدف قرار دهید و اگر در حال انجام ورزش منظم هستید، میزان مصرف آب خود را افزایش دهید.

    3) یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید

    برای جلوگیری از افتادگی روی ترکیب غذاهای غنی از ویتامین‌های (A_C_E) و همچنین مواد معدنی مانند روی و سلنیوم تمرکز کنید. این مواد مغذی برای تولید کلاژن و سلامت پوست حیاتی هستند. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

    4) به طور منظم تمرین کنید

    انجام فعالیت بدنی منظم نه تنها به کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه به تقویت عضلات نیز کمک می‌کند، که می‌تواند ظاهر افتادگی پوست را به حداقل برساند. تمرینات قلبی عروقی و تمرینات قدرتی را در روتین خود بگنجانید تا کشسانی بودن پوست را بهبود ببخشید.

    5) از پوست خود مراقبت کنید

    پوست خود را مرتباً تمیز، لایه برداری و مرطوب کنید و از محصولات مراقبت از پوست حاوی موادی مانند هیالورونیک اسید، رتینول و پپتیدها برای تقویت تولید کلاژن استفاده کنید. علاوه بر این، با استفاده از کرم ضد‌آفتاب با حداقل SPF 30 روزانه، از پوست خود در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنید.

    6) لباس‌های فشرده را در نظر بگیرید

    پوشیدن لباس‌های فشرده‌کننده می‌تواند از پوست شما در طول فرآیند کاهش وزن پشتیبانی کند و به کاهش ظاهر افتادگی کمک کند. برای تعیین نوع لباس فشرده سازی مناسب برای نیازهای خود، با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

    7) صبور باشید

    این مهم است که به یاد داشته باشید که بهبود خاصیت ارتجاعی پوست ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. صبور باشید و به بدن خود زمان دهید تا با کاهش وزن سازگار شود. در برخی موارد، ممکن است تا دو سال طول بکشد تا پوست حالت ارتجاعی خود را به طور کامل به دست آورد. در هر صورت برای درمان افتادگی پوست خود بهتر است با یک پزشک پوست مشورت کنید تا بتواند به شما راهنمایی کاملی در این زمینه ارائه دهد. مشاوره آنلاین با متخصص پوست می‌تواند شامل بررسی وضعیت پوست، تشخیص شدت مشکلات پوستی، توصیه روش‌های درمانی و زیبایی پوست و همچنین پاسخ به سوالات مرتبط با پوست باشد.

    افتادگی پوست بعد از عمل

    علت ضعف بدن بعد از اسلیو معده چیست؟

    جراحی اسلیو معده یک روش کم تهاجم است که در آن اندازه معده را برای دست‌یابی به لاغری و درمان چاقی کاهش می‌دهد. در حالی که ثابت شده این روش برای بسیاری از افراد موثر است، اما همچنین می‌تواند منجر به ضعف و سایر علائم جزئی دیگر در طول دوره پس از عمل شود. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند منجر به ضعف بدن بعد از عمل جراحی گاسترکتومی یا همان اسلیو معده شود. برخی از شناخته شدن ترین این عوامل عبارتند از:

    • کاهش وزن سریع
    • محدودیت دریافت کالری
    • کم آبی بدن

    احساس ضعف بعد از عمل اسلیو معده می‌تواند به روش‌های مختلفی ظاهر شود. علائم رایج و همراه با این ضعف عبارتند از:

    • خستگی
    • سرگیجه
    • غش کردن
    • مشکل در تمرکز

    خوشبختانه راه‌های مختلفی برای مدیریت و غلبه بر ضعف بعد از عمل جراحی اسلیو معده وجود دارد. برخی از استراتژی‌ها برای رفع این مشکل عبارتند از:

    • مصرف آب کافی
    • پیگیری رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی
    • داشتن تحرک سبک و منظم
    • دریافت مکمل‌های غذایی
    • مصرف داروهای تجویز شده

    داشتن یک رژیم غذایی سالم و به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری شده، برای سلامت بعد از عمل ضروری است. پس به رژیم غذایی بعد از عملتان بسیار توجه کنید بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌ی کاری فرصت دریافت رژیم به صورت حضوری و پیگیری‌های مربوط به آن را ندارند. دریافت رژیم لاغری آنلاین و فوری نسخه‌ی مناسب افرادی‌ست که به دلایل مختلف قادر به پیروی کردن از رژیم‌های متفرقه نیستند. امروزه سرعت و سهولت دسترسی حرف اول را می‌زند و تبدیل به اولویت افراد شده است. اموری نظیر ویزیت پزشک و دریافت رژیم و برنامه‌ی ورزشی نیز از جمله خدماتی‌ست که دنیای آنلاین به بشر هدیه کرده است. شما به کمک مشاوره انلاین متخصصین تغذیه در سایت ایزوویزیت می‌توانید به روز و مستمر و به راحتی از سلامتی خود مراقبت کنید.

    بارداری بعد از عمل اسلیو معده

    بارداری بعد از عمل اسلیو معده در صورت ثابت شدن وزن، بی‌خطر است. در صورتی که قبل از تثبیت وزن قصد اقدام برای بارداری داشته باشید، تغییرات استرس‌زا و تغذیه‌ای قابل توجهی که ایجاد می‌شود، مشکلاتی را برای کودک در حال رشد شما ایجاد می‌کند و جنین معمولا کوچک‌تر و کم وزن‌تر از حالت معمول است. برخی از پزشکان و جراحان لاغری و لاپاراسکوپی معتقدند که خانم‌ها باید به مدت یک سال و برخی دیگر تا دو سال برای اقدام به بارداری بعد از اسلیو معده یا بای‌پس معده صبر کنند. 

    بارداری بعد از اسلیو معده

    پس از عمل جراحی لاغری بدن شما مانند گذشته مواد مغذی را جذب نمی‌کند. بیماران باید برای جلوگیری از عوارض احتمالی به دلیل سطح پایین ویتامین و مواد معدنی، به‌طور مداوم از ویتامین‌ها و مواد معدنی مکمل مصرف کنند. مواد مغذی که باید پس از جراحی مصرف شود، عبارتند از: 

    • پروتئین
    • b12
    • آهن
    • فولات
    • کلسیم
    • ویتامین D

    در دوران بارداری نیز دریافت مواد مغذی کافی بسیار مهم است. کمبود تغذیه‌ای طی این مدت ممکن است عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد که این موارد عبارتند از:

    • کم خونی مادر
    • نقص لوله عصبی
    • زایمان زودرس
    • نوزادانی کوچکتر از سن بارداری 

    برای بارداری بعد از اسلیو معده پزشک می‌تواند قبل و طی بارداری به‌طور منظم آزمایش خون را برای بررسی میزان مواد مغذی مادر را در نظر بگیرد. معمولا رعایت نکته‌های زیر برای مادران باردار یا شیردهی که به شیوه اسلیو معده لاغر شده اند، ضروری است:

    1. استفاده از ویتامین‌ها، مکمل‌ها و مواد معدنی در دوران بارداری
    2. انجام چکاپ‌های کاملا منظم
    3. انجام چکاپ‌های دوره‌ای و منظم با تجویز پزشک به منظور کسب اطلاع از سطح ویتامین‌ها و مواد مغذی که در بدن مادر وجود دارند.

    مراقبت از خانم‌های باردار بعد از این عمل نیاز به داشتن علم و دانش در این زمینه است. در واقع پزشک باید با توجه به شرایطی که دارید، به‌طور منظم آزمایش خون برای جلوگیری کمبودهای تغذیه‌ای و سونوگرافی را در نظر بگیرد تا رشد جنین و سطح آمنیوتیک کنترل شود بنابراین توصیه میشود بعد از عمل اسلیو معده زمانی که قصد بارداری دارید به صورت ویزیت تلفنی با متخصص زنان و زایمان با تجربه و متبحر در ارتباط باشید.

    چه کسانی نمی توانند عمل اسلیو معده انجام دهند؟

    محدودیت‌های اندکی برای انجام عمل جراحی اسلیو وجود دارد و تقریبا بیشتر افراد با اضافه وزن بالا می‌توانند این عمل را انجام دهند. افرادی که دارای بیماری رفلاکس از نوع شدید هستند کاندیدای خوبی برای این عمل نمی‌باشند زیرا کاهش حجم معده می‌تواند فشار درون حفره معده را افزایش داده و باعث تشدید بیماری رفلاکس شود. همچنین افرادی که دچار بیماری ازوفاژیت بارت هستند به دلیل اینکه ممکن است در آینده نیاز به جراحی مری داشته باشند بهتر است معده جهت استفاده در عمل جراحی پیش رو دست نخورده باقی بماند. افراد با اختلال حرکت مری، بلع دشوار و اختلال حرکت معده نیز کاندیدهای مناسبی جهت انجام عمل جراحی اسلیو معده نیستند. مشاوره با متخصص جراح عمومی می‌تواند شما را راهنمایی کند که این عمل برای شما مناسب است یا خیر؟

    هر فرد مبتلا به چاقی لزوما به جراحی اسلیو معده نیاز ندارد!

    چاقی را می‌توان با تغییر رژیم غذایی، تغییر عادت‌های غذایی، ورزش و حذف مواد غذایی پرکالری درمان نمود، در صورت عدم موفقیت فرد را می‌توان کاندید جراحی اسلیو معده دانست. فرد ابتدا باید به جراح مراجعه نموده و مشاوره‌های گوارشی، روانپزشکی و سایر مشاوره‌های لازم انجام شود. پس از انجام موارد لازم می‌توان تصمیم گرفت که آیا جراحی اسلیو معده باید انجام شود یا خیر؟

    افرادی که بی ام آی بالاتر از 40 دارند و افرادی با BMI بالاتر از 35 که به یکی از بیماری‌های دیابت، فشار خون، چربی خون مبتلا هستند می‌توانند تحت این نوع از عمل‌های جراحی کاهش وزن قرار بگیرند. محدودیت سنی خاصی برای عمل جراحی اسلیو به منظور کاهش وزن وجود ندارد و حتی نوجوانان و افراد با سنین بالا نیز می‌توانند این عمل جراحی را انجام دهند و کاهش وزن مطلوب را داشته باشند.

    نرخ مرگ و میر ناشی از عمل اسلیو معده چقدر است؟

    هر عملی جدا از پیچیدگی‌های آن، از ساده‌ترین گرفته تا پر ریسک ترین آن عوارض احتمالی دارد. چنانچه هر عملی در شرایط نامناسب، بدون تجهیزات، بدون آمادگی، بدون جراح و کادر جراحی حرفه ای، بدون مراقبت‌های بعدی و از همه مهمتر بدون عمل به دستورالعمل‌ها توسط بیمار انجام شود امکان بروز عوارض و مرگ وجود دارد. با این حال مرگ با عمل اسلیو معده زیر یک درصد است و اگر همه چیز خوب پیش برود شما کوچکترین عوارض را نیز تجربه نخواهید کرد.

    کلام آخر

    وزن شما ممکن است بر احساس شما نسبت به خود و حتی دیدگاه دیگران نسبت به شما تأثیر بگذارد، اما ظاهر بدن تنها دلیلی نیست که شما باید سفر کاهش وزن را آغاز کنید. در واقع، برای کسانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، کاهش وزن، مزایای بی شماری را برایشان به ارمغان می آورد؛ فراتر از ظاهری عالی. اما یکی از اصلی‌ترین مزایای اسلیو معده علاوه بر کاهش وزن تأثیر مثبت آن بر روند درمان بیماری‌ها است. از مهم‌ترین مزایای اسلیو معده می‌توان به کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، تسکین درد مفاصل، بهبود دیابت نوع دوم، تسهیل در بارداری، کاهش افسردگی، کاهش فشارخون و … اشاره کرد. در سایت ایزو ویزیت از پزشکان و متخصصان تیم عمل اسلیو معده برای دریافت تاییدیه و مشاوره آنلاین اقدام کنید. 

     پس از جراحی معده برای چاقی می‌توانید زندگی عادی داشته باشید اما باید رژیم غذایی، ورزش و عادات سبک زندگی خود را تغییر دهید. انجام عمل لاغری اسلیو، زندگی را تغییر می‌دهد. شما باید متفاوت غذا بخورید، رویکرد متفاوتی برای ورزش داشته باشید، به طور منظم با پزشک خود پیگیری کنید. زندگی پس از جراحی کاهش وزن متفاوت خواهد بود، اما لازم نیست پیچیده باشد.

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر فربد امامی یگانه فلوشیپ لاپاراسکوپی

    تهران

    5 (5 نظر)

    تجربه
    14 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, عمل اسلیو معده

    دکتر حامد عطاردی فلوشیپ لاپاراسکوپی

    تهران

    5

    تجربه
    11 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, عمل اسلیو معده

    دکتر شوان طاهری طالش متخصص جراحی عمومی

    رشت

    5

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    مشاوره آنلاین قبل عمل جراحی ...

    دکتر مهدی قلیچ خانی متخصص جراحی عمومی

    تهران

    5

    تجربه
    22 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, مشاوره آنلاین ق ...

    دکتر محسن میرحسینی متخصص جراحی عمومی

    تهران

    5

    تجربه
    23 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    جراحی عمومی, عمل اسلیو معده

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    سوالات متداول
    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.