ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 5دقیقه | به روز رسانی 1401-08-21

24591 بازدید

کنترل دیابت با طب سنتی

تهیه شده زیر نظر : جمشید شایانفر - متخصص طب سنتی

    کنترل دیابت با طب سنتی | جمشید شایانفر

    دیابت یک بیماری شایع در جهان است که به علت کاهش تولید انسولین یا مقاومت سلولی بدن در برابر انسولین ایجاد شده و باعث افزایش قند خون نسبت به حالت طبیعی می‌شود. تا کنون داروهای گیاهی زیادی که اثرات کاهندگی قند خون را داشته‌اند در طب سنتی ایران شناخته شده‌‎اند. در افراد مبتلا به دیابت نوع دو که عمدتا مقاومت انسولینی دارند مصرف گیاهان دارویی می‌تواند به کنترل بهتر قند خون کمک کند.
     این مقاله به معرفی برخی از گیاهان دارویی می‌‎پردازد که اثرات ضد‎دیابتی دارند و می‌‎توانند باعث کنترل قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع دو  و پیش دیابتی‎‌ها (قند خون بین 110-130mg/dl) شوند.

    گیاهان دارویی مفید برای دیابت 

    گیاهان دارویی که برای بهبود بیماری دیابت مفید هستند.

    1.دارچین:

    یک ادویه رایج، داروی گیاهی و مکمل عالی برای کاهش قند خون است. در طب سنتی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای بیماری‎‌ دیابت معرفی شده‌‌است. مطالعات حیوانی و انسانی نشان می‎‌دهد که مصرف دارچین می‌‎تواند مقاومت انسولینی را بهبود بخشد و باعث کاهش قند خون و HbA1C (متوسط قند سه ماهه) شود. در واقع مصرف منظم یک گرم دارچین برای مدت سه ماه اثرات قابل توجهی در کاهش HbA1C دارد. 

    2. تخم شنبلیله:

    در طب سنتی برای درمان چاقی و قند‎خون کاربرد دارد. مکانیسم اثر آن از طریق افزایش جذب قند توسط سلول‌های کبدی است. شنبلیله هنگامی‌که با پیاز مصرف شود اثرات ضد‎‎‎دیابتی بیشتری از خود نشان می‌دهد. در افراد مبتلا به قند خون که متفورمین (داروی کنترل قند خون) مصرف می‌کنند، استفاده از تخم شنبلیله باعث افزایش اثرات متفورمین می‌شود.

    3. گزنه:

    پژوهش‎‌ها نشان می‎‌دهد که مصرف عصاره گزنه به طور منظم و به مدت دو ماه سبب کاهش قند خون ناشتا و HbA1C می‎‌شود. افرادی که قند خون ناشتای آنها در مرز پیش‎‌دیابت قرار دارد با مصرف عرق گزنه می‎توانند قند خون ناشتا خود را کاهش دهند.

    4. خارمریم:

    ماده موثره خارمریم سیلیمارین نام دارد و مصرف آن موجب افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین و کاهش قند و تری‎‌گلیسرید خون می‎‌شود. 

    5.گشنیز:

    مطالعات متعدد نشان می‌‎دهند که مصرف برگ و تخم گشنیز به طور منظم به عنوان ادویه باعث کاهش قند خون می‌‎شود. دانه‌های گشنیز می‌‎توانند به بهبود سوخت و ساز کربوهیدرات‎‌ها در بدن کمک کند که این امر می‌‎تواند تاثیر مهمی در کنترل قند خون داشته باشد. علاوه بر این مصرف تخم گشنیز باعث کاهش کلسترول و چربی خون نیز می‎‌شود.

    6. زنجبیل:

    یکی از کاربردهای زنجبیل در طب سنتی کاهش فشار خون، کاهش قند خون، کاهش دردهای عضلانی، گلودرد و تب است. مطالعات بالینی نشان دادند هنگامیکه مکمل زنجبیل به میزان سه گرم در روز و به مدت سه ماه در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مصرف می‌‎شود باعث بهبود و کنترل قند خون خواهد شد.

    7. سیر:

    سیر دارای مقادیر فراوانی از اسید‎آمینه‌های سولفور‎دار است، که مسئول بروز ویژگی‎‌های دارویی آن هستند. از قدیم دارای اهداف پزشکی در کاهش قند خون، تری گلیسرید و کلسترول بوده و عملکرد عروق خونی و قلب را بهبود می‎بخشد. سیر با کاهش چربی خون خطر بروز تصلب شرائین را در افراد دیابتی کاهش می‌‎دهد.مصرف روزانه  2 تا 3 گرم سیر خشک یا 4 گرم سیر تازه به مدت 6 هفته می‌‎تواند باعث کاهش قند خون و  HbA1C در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شود.

    8. سماق:

    بر اساس مطالعات، سماق حاوی طیف وسیعی از ترکیبات شیمیایی با فعالیت آنتی‌اکسیدانی قوی، از جمله تانن‌ها، آنتوسیانین‌ها و فالونوئیدهاست. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کنند و استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. اثر ثابت شده‌ای در کاهش قند خون داشته و میتوان آن‌را همراه و عده‌های غذایی بصورت دم‌کرده و یا خود آن را بعد از غذا مصرف نمود.

    9. زیره سبز:

    از دیگر گیاهانی است که علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی پایین آورنده قند خون نیز می‌باشد، که بصورت دمنوش به میزان یک قاشق مرباخوری در یک فنجان آب جوش (بمدت ده دقیقه دم بکشد) قابل استفاده است. در بیمارانی که علاوه بر قند بالا دچار اختلال هضم نیز می‌باشند، استفاده از زیره سبز بسیار مناسب است.

    هر چند گیاهان اشاره شده نقش مثبتی در بهبود و کنترل بهتر قند خون ایفا می‌کنند و اثر بخشی آنها در نسخه‌های درمانی طب سنتی در کاهش قند خون مورد بررسی و اثبات قرار گرفته است، اما توجه به وضعیت مزاجی افراد نیز باید در هنگام استفاده از این گیاهان مورد توجه قرار گیرد(به‌عنوان مثال استفاده از زنجبیل و یا سیر بعلت طبیعت گرم ممکن است در افراد گرم مزاج مبتلا به دیابت باعث بروز مشکلاتی شود)ضمن آنکه قطع ناگهانی داروهای شیمیایی مانند متفورمین، گلی‌بن‌کلامید و ...و جایگزین کردن آنها با داروهای گیاهی بصورت خودسرانه پیشنهاد نمی‌شود.

    این گیاهان در صورت مصرف منظم و به اندازه، زیر نظر پزشک طب سنتی به ویژه در افرادی که در مراحل اولیه دیابت با محدوده قند125-100 میلیگرم در دسی لیتر قرار دارند، میتواند روش مناسبی برای کنترل قند خون باشد. بدیهی است در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می‌توان ضمن مشاوره با پزشک متخصص طب سنتی و اصلاح سبک زندگی از جمله داشتن فعالیت فیزیکی مناسب، مصرف کافی فیبر، مدیریت خواب، کنترل استرس و اضطراب، پیشگیری از یبوست دوز داروهای مصرفی شیمیایی را بتدریج و با بررسی لازم کاهش داد و متناسب با وضعیت مزاجی فرد، از گیاهان دارویی معرفی‌شده استفاده نمود.

    مصرف منظم گیاهان دارویی نام برده، می‌تواند در بهبود دیابت نقش بسزایی داشته باشد.

    لازم به ذکر است کنترل و تنظیم سوخت و ساز بدن نقش مهمی در تنظیم قند و چربی خون و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به آنها می‌شود.

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر مهسا حکمت دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    تهران

    4.7 (66 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:4 ساعت

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, مش ...

    دکتر محمد زنگویی متخصص طب سنتی

    مشهد

    4.3 (7 نظر)

    تجربه
    18 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    گوارش و کبد, اصلاح مزاج

    دکتر یونس نجفیان رضوی متخصص طب سنتی

    مشهد

    4.3 (228 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:4 ساعت

    تجربه
    24 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, مش ...

    دکتر مریم رضایی دکترای حرفه ای گرایش طب سنتی

    اصفهان

    4.7 (2862 نظر)

    تجربه
    12 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    رژیم غذایی و تناسب اندام, اق ...

    دکتر سید مصطفی اعرج خدایی متخصص طب سنتی

    تبریز

    4 (32 نظر)

    تجربه
    20 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    سلامت جنسی, گوارش و کبد

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

    دکتر جمشید شایانفر
    دکتر جمشید شایانفر متخصص طب سنتی

    دکتر جمشید شایانفر

    متخصص طب سنتی ایرانی
    M.D.  PhD in Traditional Iranian Medicine

    • دارای 26 سال سابقه طبابت
    • تحقیق در زمینه راهکارهای درمان خشکی چشم در طب ایرانی بر اساس مطالعه انجام شده در پایان نامه و ارائه مقاله در این زمینه

    تجارب و زمینه‌های کاری:

    • درمان و پیشگیری از بیماری‌های گوارشی (زخم‌های معده و روده، سوء هاضمه، نفخ معده، ریفلاکس، یبوست، کولیت، شقاق و ...)
    •  دیابت بزرگسالان
    • کبد چرب
    • اختلالات افسردگی
    •  انواع سردرد
    • سینوزیت
    • خستگی‌های مزمن
    • اختلالات خواب
    • اختلالات آلرژیک و کهیر
    • اختلالات اشتها
    • تعیین مزاج
    • اصلاح مزاج
    • توصیه‌های سبک زندگی متناسب با مزاج فرد

    سوالات متداول
    • تکرر ادرار، پرنوشی، کاهش وزن بی‌علت، عدم بهبود جراحات، اختلالات بینایی، قند ناشتای بالای 125mg/dl  و قند متوسط سه ماهه(ای وان سی) بالای 6.5 درصد می‌باشد.

    • قند خون نرمال در افراد سالم با ناشتایی بین 8 تا 10 ساعت در محدوده mg/dl110-70 است.

    • در دیابت نوع یک سلولهای بتای جزایر لانگرهانس قادر به تولید انسولین نیستند و معمولا در سنین پایین شروع می‌شود. در دیابت نوع دو علی رغم تولید انسولین در بدن، سلولهای بدن نسبت به انسولین مقاومت پیدا می‌کنند و انسولین کارایی خود را از دست می‌دهد و معمولا در سنین بالا و افراد دارای اضافه وزن و چربی بالا ایجاد می‌شود.

    • خیر. دیابت نوع یک نوعی بیماری ژنتیکی است و معمولا از سنین پایین آغاز می‌شود و لوزالمعده فرد قادر به تولید انسولین نیست به همین منظور، در هر فرد نیاز به تزریق دوز مشخصی از انسولین در هر وعده از غذایی که مصرف می کند؛ می‌باشد 

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    علی حسنی
    کاربر مهمان 1402/04/12

    سلام . آیا مصرف داروهای شیمیایی دیابت ترشح انسولین به صورت طبیعی در بدن و مقاومت در برابر انسولین رو از بین میبره و بدن رو برا همیشه وابسته به این داروها میکنه؟

    دکترپریسا علیمی @ در پاسخ به علی حسنی
    دکترای حرفه ای پزشک عمومی 1402/04/12

    سلام مکانیسم دیابت عدم ترشح یا ترشح ناکافی انسولین ،یا مقاومت درورودقند به سلول هاست باداروهای شیمیایی،ما باعث افزایش ترشح انسولین،کاهش قند بالای موجود درجریان خون وکاهش مقاومت ورود قند به سلولها میشویم درحقیقت با داروها به یاری بدن میشتابیم واطلاع مردم ازداروهای جدید دیابت بسیار اندک است

    خدیجه ذکایی @ در پاسخ به علی حسنی
    کاربر مهمان 1402/09/16

    من قندناشتا۱۲۰ بعد از صبحانه۱۴۰ وقند سه ماهه۸،۸ایا حتما باید دارو بخورم یا با طب سنتی کاهش پیدا میکنه

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به خدیجه ذکایی
    پشتیبان سایت 1402/09/18

    سلام خدیجه عزیز.درمان دیابت با طب سنتی امکانپذیره.میتونید ویزیت آنلاین با متخصص طب سنتی بگیرید تا کمکتون کنند.

    دل آرام دریایی
    کاربر مهمان 1401/09/07

    ممنون از آقای دکتر و سایت خوب ایزوویزیت بابت مطالب خوبشون.
    لطفا درمان های گیاهی برای سایر بیماری های رایج مانند میگرن، فشار خون و ... هم در سایت قرار بدین.

    اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به دل آرام دریایی
    پشتیبان سایت 1401/09/08

    متشکرم. حتما ان شاالله به زودی

    Ss
    کاربر مهمان 1401/09/03

    خوب بود و کاربردی بود

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.