ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 6دقیقه | به روز رسانی 1403-03-13

777 بازدید

واکسن گارداسیل HPV، شرایط تزریق واکسن گارداسیل

تهیه شده زیر نظر : تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    واکسن گارداسیل HPV، شرایط تزریق واکسن گارداسیل | تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی سرطان‌های دهانه رحم و برخی سرطان‌های دیگر است. تزریق واکسن HPV برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس توصیه می‌شود. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند واکسیناسیون در سنین 12 تا 13 سالگی و قبل از اولین رابطه جنسی آغاز شود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی خطرناک‌تر هستند. از آنجا که عفونت‌های HPV معمولاً بدون علامت هستند، واکسیناسیون به موقع اهمیت زیادی دارد. متأسفانه در ایران تزریق واکسن HPV رایج نیست و معمولاً پس از مشاهده علائم صورت می‌گیرد. در سایت ایزو ویزیت می‌توانید از بهترین متخصصان زنان و زایمان برای تزریق واکسن گارداسیل مشاوره آنلاین دریافت کنید. 

    واکسن گارداسیل چیست؟

    واکسن گارداسیل یک نوع واکسن است که برای پیشگیری از عفونت با ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) طراحی شده است. این ویروس مسئولیت ایجاد بیش از ۹۰٪ از سرطان‌های دهانه رحم، واژن و مقعد در زنان و همچنین سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان برعهده دارد. درواقع این واکسن با تحریک سیستم ایمنی بدن، به تولید آنتی‌بادی‌هایی که در مقابل انواع ویروس HPV مؤثر هستند، کمک کرده و به‌عنوان یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز سرطان‌های مرتبط با HPV شناخته می‌شود.

    واکسن گارداسیل چه اثری دارد؟

    واکسن گارداسیل یا به طور رایج واکسن HPV، به دلیل تأثیرات بسیار مهم زیر توصیه می‌شود:

    حفظ سلامتی: از زمان معرفی واکسن‌های HPV مانند Gardasil، نرخ عفونت‌های HPV، سرطان‌های دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی به‌شدت کاهش‌یافته است.

    پیشگیری از برخی از سرطان‌ها: Gardasil یکی از تنها واکسن‌هایی است که از بروز برخی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. هم Gardasil و هم Gardasil 9 توسط FDA برای محافظت در برابر HPV تأیید شده‌اند. HPV بسیار پراکنده است و تقریباً اکثر افراد در زندگی خود با آن مواجه می‌شوند.

    محافظت در برابر زگیل تناسلی: گارداسیل همچنین در برابر دوسویه معروف زگیل تناسلی، ۶ و ۱۱، محافظت می‌کند. این ویروس می‌تواند حتی زمانی که علائم قابل مشاهده‌ای وجود ندارد، انتقال یابد، اما واکسن می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

    تأثیرات واکسن گارداسیل تا چه سنی اثر دارد؟

    واکسن HPV (یا Gardasil) برای دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه می‌شود، اما می‌تواند به بچه‌های 9 ساله و بالاتر هم تزریق شود. این واکسن برای جلوگیری از زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان‌ها، شامل سرطان دهانه رحم، واژن و فرج، سرطان مقعد و سرطان گلو، سر و گردن مؤثر است. به علاوه، واکسن می‌تواند برای افراد تا 26 ساله تزریق شود و FDA حتی تأیید کرده است که Gardasil 9 برای افراد 9 تا 45 ساله استفاده شود.

    عوارض واکسن گارداسیل

    واکسن HPV موجب نازایی می‌شود؟ برخی مطالعات این ادعا را دارند؛ اما هنوز اثبات نشده است. واکسن گارداسیل حاوی آلومینیوم بوده که ممکن است بر روی تخمدان رسوب کند، اما اثرات دقیق آن در نازایی هنوز روشن نیست. از عوارض جانبی شایع واکسن HPV می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • درد
    • تورم
    • قرمزی در محل تزریق
    • سرگیجه
    • سردرد
    • حالت تهوع
    • خستگی

    قبل از تزریق واکسن، اگر دارای آلرژی شدید به مخمر یا لاتکس هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. البته تزریق واکسن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است پاسخ بدن کمتر بوده و عوارض بیشتری داشته باشد. در مورد عوارض واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی، تفاوت چشمگیری وجود ندارد، اما هزینه واکسن خارجی ممکن است متغیر باشد.

    آیا بعد تزریق واکسن گارداسیل باید تست پاپ اسمیر داد؟

    اگرچه واکسن گارداسیل می‌تواند شما را حداقل به مدت 10 سال در برابر عفونت‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که می‌تواند منجر به زگیل‌های تناسلی و برخی انواع سرطان‌ها شود، محافظت کند، اما این واکسن قادر به محافظت در برابر همه انواع HPV نیست. به‌ویژه انواعی که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند؛ بنابراین، حتی پس از دریافت واکسن، انجام اقدامات پیشگیرانه دیگر از جمله تست پاپ اسمیر همچنان ضروری است. توصیه می‌شود از سن 25 سالگی به بعد، غربالگری منظم دهانه رحم را با استفاده از تست پاپ اسمیر شروع کنید. این تست قادر است سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم را که ممکن است به سرطان تبدیل شوند، شناسایی کند.

    نحوه تزریق واکسن گارداسیل

    واکسن HPV حاوی پروتئین‌های شبیه‌ساز ویروس است و نه ویروس زنده؛ بنابراین این واکسن نمی‌تواند باعث ابتلا به سرطان یا عفونت HPV شود. این واکسن سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا آنتی‌بادی‌هایی را تولید کند که می‌توانند از ورود ویروس HPV به سلول‌ها و ایجاد عفونت جلوگیری کنند. واکسیناسیون HPV معمولاً در چند مرحله و با تزریق در عضله بازو انجام می‌شود. برای افراد زیر 15 سال، دو دوز با فاصله 6 ماه و برای 15 سال به بالا، سه دوز در طول 6 ماه توصیه می‌شود. این برنامه به بدن کمک می‌کند تا آنتی‌بادی‌های محافظ کافی تولید کند که البته پس از تزریق، ممکن است قرمزی یا درد موقتی در محل تزریق وجود داشته باشد.

    خرید واکسن گارداسیل از هلال احمر

    «واکسن گارداسیل رو از کجا بخرم؟» برای خرید واکسن گارداسیل از داروخانه‌های هلال احمر، لازم است تا ابتدا مراحل پیچیده خرید دارو را پشت سر بگذارید. علاوه بر این، باید این واکسن در داروخانه‌های موردنظر موجود باشد، در غیر این صورت امکان تهیه آن از هلال احمر وجود نخواهد داشت. 

    کلام آخر

    واکسن گارداسیل یا HPV یکی از مهم‌ترین واکسن‌ها برای پیشگیری از سرطان‌های منتقله از راه جنسی مانند سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی و مقعد است. این واکسن می‌تواند جان بسیاری از افراد را نجات دهد. آنچه مهم است، دسترسی به این واکسن حیاتی است. با انتخاب روش مناسب و تکمیل دوزها، می‌توان این واکسن را تهیه کرد و از مزایای بی‌شمار آن بهره‌مند شد. امیدوارم همه افراد واجد شرایط، بتوانند به‌راحتی به واکسن گارداسیل دسترسی پیدا کنند و از بیماری‌های خطرناک مرتبط با HPV در امان بمانند. برای تزریق واکسن گارداسیل بهتر است حتما با متخصص زنان مشورت کنید. در سایت ایزو ویزیت می‌توانید از بهترین دکتر آنلاین زنان ویزیت بگیرید. 

    دکتر های مرتبط با این مطالب

    دکتر زینب بهرام نژاد متخصص زنان و زایمان

    تهران

    5 (2 نظر)

    تجربه
    11 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مشاوره عمو ...

    دکتر شلاله موسائی متخصص زنان و زایمان

    سراب

    5 (30 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:1 ساعت

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    ندارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, سلامت جنسی

    دکتر ندا شفیع متخصص زنان و زایمان

    رشت

    5 (16 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    10 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مشاوره عمو ...

    دکتر محبوبه دشتی متخصص زنان و زایمان

    یزد

    4.6 (304 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    11 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مشاوره عمو ...

    دکتر آزاده محمودی متخصص زنان و زایمان

    بندرعباس

    5 (13 نظر)

    پاسخگویی تقریبا:کمتر از 1 ساعت

    تجربه
    8 سال
    پوشش بیمه
    دارد

    خدمات:

    اقدام به بارداری, مشاوره عمو ...

    نویسنده مقاله :

     تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت
    تیم علمی تحقیقاتی ایزوویزیت

    سوالات متداول
    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    راضیه
    کاربر مهمان 1403/03/14

    سلام من ۲۴ سالمه میتونم این واکسنو(گارداسیل) بزنم؟

    دکترمحبوبه دشتی @ در پاسخ به راضیه
    متخصص زنان و زایمان 1403/03/14

    سلام بله ميتونيد بزنيد

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.