ویزیت فوری با پزشک آنلاین

خواندن 5دقیقه | به روز رسانی 1401-03-17

29949 بازدید

بیماری های گوارشی و ریزش مو

تهیه شده زیر نظر : پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    بیماری های گوارشی و ریزش مو | پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    بیماری های گوارشی و ریزش مو:

    ریزش مو یکی از مواردیست که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و به دلیل عوامل مختلف ایجاد می شود. برخی از شایع ترین عوامل شامل ارثی بودن، افزایش سن، مصرف داروها، تغییرات هورمونی و بیماریهایی مانند آلوپسی آره آتا می باشد.

    یکی از عوامل نازک شدن مو که کمتر مشهود است اختلال در فرآیند گوارش است.

    بدن شما برای رشد مو به مولکول های خاصی نیاز دارد، بنابراین ریزش مو می تواند یکی از عواقب هر مشکل گوارشی جدی باشد. بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری های التهابی روده(IBD) می تواند هضم را مختل کند این بدان معناست که بدن شما ممکن است مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذایی که می خورید دریافت نکند. نداشتن مواد مغذی لازم به این معنیست که مواد اولیه لازم برای رشد مو وجود ندارد.

    در این مقاله چگونگی نقش سلامت روده در ریزش مو را مورد بحث قرار می دهیم و برخی از راه هایی را که می توانید سلامت پوست و مو را بهبود بخشد را بررسی می کنیم.

    موهای شما از پروتئین، لیپید، آب و برخی عناصر کمیاب ساخته شده است، اما روند رشد مو نیاز به انرژی زیادی دارد و عناصر مهم دیگر مانند هورمون ها، مواد معدنی و ویتامین ها را در بر میگیرد. اگر بدن مقادیر کافی از این عناصر ضروری را برای رشد مو نداشته باشد ریزش مو ممکن است به یک تهدید واقعی تبدیل شود. بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز را از طریق هضم غذا دریافت می کند. هر چیزی که می خورید به دستگاه گوارش شما ختم می شود، پس از رسیدن غذا به روده، آنزیم ها و باکتری های روده آن را به عناصر تازه ای تجزیه می کنند تا برای جذب و پردازش بیشتر آماده شوند به همین دلیل است که هرگونه مشکل گوارشی به طور غیرمستقیم منجر به ریزش مو می شود.

    چگونه فلور ضعیف روده باعث نازک شدن مو می شود:

    دریافت مواد مغذی از غذا مستلزم داشتن دستگاه گوارش کارآمد و فلور روده سالم است باکتری ها و میکروب های موجود در روده شما برای تولید عناصر خارجی مانند اسیدهای آمینه، تری گلیسرید و ویتامین ها از جمله ویتامین های B1,B9,B7.B2.B5 وk ضروری هستند.

    برخی عدم تعادل ها در باکتری های روده نیز با بیماریهایی مانند IBD مرتبط است. فلور روده سالم نشاندهنده یک اکوسیستم واقعی با تنوع بیش از 400 گونه میکروارگانیسم است. بیشتر این باکتری ها در روده بزرگ زندگی می کنند و نقش مهمی در هضم غذا و سلامت عمومی بدن دارند از جمله محافظت در برابر میکروب های مضر. تعادل بین این نوع میکروب ها برای سلامتی ما ضروریست و هر گونه عدم تعادل می تواند منجر به مشکلاتی مانند سرطان روده بزرگ و فیبروز کبد شود. فلور ناسالم روده ممکن است باعث اختلال در روند هضم و جذب غذا شود. بنابراین حتی اگر چیزهای مناسبی بخورید بدن شما ممکن است نتواند مولکول های مورد نیاز خود را استخراج کند.

    این به نوبه خود می تواند منجر به کمبود عناصر خاص شود که بدن برای رشد مو استفاده می کند مطالعات نشان داده اند که بهبود روده بیمار می تواند رشد مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا را بهبود بخشد. تغییر در رژیم غذایی، فلور طبیعی باکتری های روده و یا هر گونه التهاب در روده می تواند نفوذپذیری دیواره روده را تغییر دهد.اما تا کنون هیچ رابطه مستقیمی بین نفوذپذیری روده و ریزش مو مشخص نشده است. تغییرات در دیواره روده فرآیند گوارش را مختل می کند و مانع از جذب مواد مغذی می شود و بدون مواد مغذی مناسب رشد مو کند شده یا متوقف می شود.

    چگونه سوء جذب می تواند منجر به ریزش مو شود:

    در برخی شرایط پاتولوژیک حتی اگر غذای سالم می خورید بدن شما ممکن است نتواند مواد مغذی دستگاه گوارش را تجزیه و جذب کند. سوء جذب می تواند نتیجه عدم تحمل نوع غذایی خاص، التهاب موضعی، رشد بیش از حد باکتری ها، بیماری های خود ایمنی دستگاه گوارش و یا وجود انگل ها باشد. همچنین به نظر می رسد ارتباط قوی بین ریزش مو و بیمارانی که تحت عمل جراحی اسلیوگاستروکتومی قرار می گیرند وجود دارد.

    این نوع مداخله ممکن است باعث سوء جذب ریز مغذی هایی مانند روی و آهن شود که هر دو برای رشد مو ضروری هستند. در دوره های کمبود مواد مغذی بدن شما از تمام  منابع خود برای حفظ عملکرد صحیح اندام ها استفاده می کند و فرآیندهایی مانند رشد مو در اولویت قرار ندارند بنابراین ممکن است رشد موها به تاخیر بیفتد و یا شروع به نازک شدن کند.

    سندرم روده تحریک تحریک پذیر(IBS) و رشد مو:

    سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یک بیماری مزمن است که بیش از 7 درصد از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد. علائمی مانند درد، نفخ، اسهال و یبوست می تواند به شدت کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهد و اغلب با اختلال در فرآیند گوارش همراه است. یک مطالعه نشان داد که بیماران مبتلا به IBS به ریزش مو، نازک شدن مو و شکنندگی مو را به عنوان بخشی از علائم غیرگوارشی گزارش کردند.

    بیماری التهابی روده(IBD)  و ریزش مو:

    بیماری التهابی روده یا IBD اصطلاحیست که شامل بیماری کرون، کولیت اولستراتیو و سایرالتهابات غیرعفونی روده می شود.

    عامل اصلی مرتبط با IBD واکنش بیش از حد سیستم ایمنی به فلور طبیعی روده است. علائم ممکن است متفاوت باشد اما بیشتر بیماران درد شکم، اسهال، خونریزی مقعدی، کاهش وزن و خستگی را گزارش کردند. ریزش مو در بیماران مبتلا به IBD با کمبودهای تغذیه ایی و واکنش های نامطلوب به دارو همراه است. مطالعات اخیر همچنین عوامل خطر مشترک با آلوپسی آره آتا و بیماری التهابی روده را کشف کردند. 

    منبع

    citynaturopathic.ca

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت

    تیم تحریریۀ ایزو ویزیت از پزشکان و روانشناسان باتجربه و همچنین کارشناسان تولیدمحتوا با تحصیلات آکادمیک در زمینۀ سلامت جسم و روان تشکیل شده‌است. تیم تحریریۀ ایزو ویزیت در تلاش است تا براساس به‌روزترین مقالات و یافته‌های علمی در حوزۀ درمان پاسخی دقیق برای تمامی سوالات پزشکی و روانشناسی ارائه کند و مطالبی جامع و معتبر را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

    نویسنده مقاله :

     پشتیبان ارشد ایزو ویزیت
    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت

    نظرات
    نظر/سوال خود را وارد نمایید:
    غلامحسین سرالی
    غلامحسین
    کاربر عضو 1403/01/15

    باعرض سلام من حدودا 1سال درگیرناراحتی گوارش هستم اندسکوپی کردم آزمایش دادم همه اوکیه ریزش موپبدا کردم بعد از غذا دهنم ترش میشه شکم بزرگ شده مزاج درست کار می‌کنه یبوست ندارم درد زیر ناف گاهی سر دل دارم وزنم اضافه شده سیگار ترک کردم شکم‌بسار سفت مثل سنگ شده یعنی شل نیست منظورم مزاج نیست خودشکم خیلی آزار دهنده است لطف کنید راهنمایی کنید ممنون

    پشتیبان سیستم ایزو ویزیت @ در پاسخ به غلامحسین
    پشتیبان سایت 1403/01/16

    غلامحسین عزیز

    شما بهتر است با متخصص گوارش ویزیت آنلاین دریافت کنید تا پس از بررسی بیشتر شرایط شما، نسخه برایتان صادر کنند. برای دریافت ویزیت آنلاین متخصص گوارش، اینجا را کلیک کنید.

    زهراامیدی
    کاربر مهمان 1402/11/09

    من ۳ سال مشکل معده دارم ودارومدتی خورم ولی مداوم الان زاد دارونمیخورم چون من اذیت میشم خیلی دارو بخورم کل سیستم بهم ریخته بود پریودیم قطع وصل شدوبکلم الان قطع شده ومدتی داروهای هورمونی خوردم ویکدفعه سمت چپ وجلوی سرم موها شدید خالی وپوست سرم صاف وبراق وموسته هم لای موهای اون قسمت بپوست چسبیده هست وجرت خورن ویتامینم ندارم مترسم سرطان گرفته باشم حالم بد میشه وقتی میخورم وکبدم چرب هست خیلی میترسم از روده بزرگم وکبدم درد زیادی نداره معده فقط ورم دارهوخیلی بزرگ شده وحرکت دودی رودم ضعیف شده و زیاد دفع خوب صورت نمیگیره وتبله کنا پام بسمت بیرون احساس سوزش شدید دارم اول پای چپ وبعد راست ودوباره چپ وسمت چپ سرم احساس خیس میکنم همانجایی ریزش مو گرفتم وبه عقب ووسط میرفتدکرده والان وریزشم مو داره وسیع میشه لطفا علت بگید وراهنمایی کنید درمان چیست.

    سعید نوری
    سعید
    کاربر عضو 1402/08/09

    سلام خسته نباشین من فتق اینگوینال دارم خواستم ببینم فتق اینگوینال باعث بادشکم میشکد

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به سعید
    پشتیبان سایت 1402/08/09

    سلام سعید عزیز.خیر

    هادی
    کاربر مهمان 1402/03/28

    سلام من دو سال معدم مشکل داره ترش میکنم معدم میسوزه بعضی وقتا تیر میکشه اعتیاد دارم الان قرص میخورم هس میکنم رودهام کش میاد الان ۴روزه میسوزه بعضی وقتام تیر میکشه کاهش وزن پیدا کردم لاغر شدم یک روز دست راستم میلزه یه کم حس میکنم ریزش مو پیدا کردم تو موهام پوسته پوسته شده اگه میشه راهنمایی کنید ممنون

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به هادی
    پشتیبان سایت 1402/03/28

    سلام هادی عزیز.پیشنهاد می کنم ویزیت آنلاین اصلاح مزاج با متخصص طب سنتی بگیرید تا راهنماییتون کنند.

    متین
    کاربر مهمان 1402/02/22

    سلام وقت بخیر خدمت شما..
    سالهاست که با مشکل معده مواجه هستم دو بار تا بحال آندوسکوپی و نمونه برداری شدم که تشخیص پزشک بنده ورم معده و ترشح بیش از حد اسید معده هست دارو هم استفاده میکنم امپرازول ،لانزپرازول ،فاموتیدین کلیدنیوم سی،دایمتیکون جویدنی ولی معده دردم تمامی نداره هر غذایی نمیتونم بخورم..تازگی هم بصورت شدید مشکل ریزش مو و کاهش وزن دچار شدم میخواستم شما لطف کنید و من را راهنمایی کنید که باید چکار کنم ..

    sanaaz @ در پاسخ به متین
    کاربر مهمان 1402/05/23

    منم همینجوری شدم هرچی قرص خوردم خوب نشدم اعتقادی ب دارو گیاهی نداشتم اما ب زور عمم رفتم عطاری و جواب گرفتم خیلی بهتر شدم داشتم وزن کم میکردم موهام می‌ریخت، بعضی وقتا ضعف شدید داشتم عطاری شیراز هس

    ایمان ریسی @ در پاسخ به sanaaz
    کاربر مهمان 1402/06/18

    سلام ببخشید شما چه دارویی از عطاری گرفتی

    ز. ا @ در پاسخ به متین
    کاربر مهمان 1402/06/25

    یک سیر زیره سبز و یک سیر زیره سیاه را آسیاب و با 100 گرم نبات پودر شده مخلوط کنید. بعد ار هز وعده غذایی، یک قاشق ازین معجون را با یک لیوان آب میل بفرمایید... مشکل‌تون حل می‌شه.. من این نسخه را اجرا کردم و خوب شدم

    سارا @ در پاسخ به متین
    کاربر مهمان 1402/07/24

    سلام دکتر طب سنتی برو احتمالا میکروب معده داشته باشید منم اینجوری بودم میکروب داشتم با دارو گیاهی رفع شد

    رقیه @ در پاسخ به متین
    کاربر مهمان 1402/09/18

    خواهر منم اینطور هست ولی دکتر بشون گفتن آشالازی داری

    مهلا @ در پاسخ به sanaaz
    کاربر مهمان 1402/12/04

    عطاری چی داد بهتون

    عرفان قاسمی
    کاربر مهمان 1402/01/11

    سلام، مدت ۷ الی ۸ سال بابت مشکلات مختلف شب هارو بیدار و روز ها میخوابیدم مدت سه ماه هم داروهای بدنسازی و غذاهای با طبع سرد مثل سیب زمینی و شیر و ... مصرف میکردم الان یک ساله که موهای وسط سرم ریزش داره پوست سرم خشکه و خارش شدید دارم معده ام هم به صورت نقطه ای تو یک قسمت سمت چپ سینه ام درد میگیره و نسبت به قبل بهتر شده دردم اما همچنان با مصرف بعضی غذاها گاهی خارش سر برام ایجاد میشه گاهی با مصرف شیر یا آب یخ یا پنیر یا گاهی پرتغال اما چون همیشگی نیست فکر میکنم شاید سردی معده نباشه لطفا کمکم گنید آزمایش و سونوگرافی دادم کبد چرب که نداشتم میکروب معده هم نداشتم رنگ مدفوعم گاهی زرد و چرب بود و الان چندماهه سبز پررنگ متمایل به سیاه و یبوست دارم

    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت @ در پاسخ به عرفان قاسمی
    پشتیبان سایت 1402/01/12

    سلام عرفان جان با توجه به شرح حالی که دادید بهترین پیشنهاد برای شما یک دوره میان مدت (شش ماهه) اصلاح مزاج هست. شرح حال کامل از شما گرفته میشه و بعد یک مسیر درمانی برای شما ترسیم میشه. بعد از حدود شش ماه اصلاح سبک زندگی بدون هیچ عارضه خاصی و یا رژیم سخت ، سلامتی شما باز خواهد گشت. از صمیم قلب سلامتی رو برات ارزو میکنم. در پناه خدا سالم و سلامت باشید
    لینک صفحه اصلاح مزاج

    عرفان قاسمی @ در پاسخ به پشتیبان ارشد
    کاربر مهمان 1402/01/12

    سلام بزرگوار ممنون از راهنماییتون، الان باید به چه پزشکی مراجعه کنم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید خدا خیرتون بده

    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت @ در پاسخ به عرفان قاسمی
    پشتیبان سایت 1402/01/12

    دکتر محمد رضا کاظمیان رو پیشنهاد میدم ، با امید و توکل به خدا شروع کنید. انشالله درمان کاملی زیر نظر ایشون خواهید داشت

    محمد
    کاربر مهمان 1402/01/07

    سلام
    وقت بخیر
    سال نو مبارک
    لطفا راهنمایی کنید که چه آزمایش هایی برای پیدا کردن مشکلات گوارشی بدیم

    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت @ در پاسخ به محمد
    پشتیبان سایت 1402/01/08

    سلام محمد عزیز.
    اینکه دقیقا چه مشکلی دارید نیاز به بررسی دقیق وضعیت جسمانی شما داره .
    از طرفی ازمایش رو باید پزشک عمومی یا متخصص بنویسه . خلاصه اینکه پیشنهاد میشنهاد میشه :
    یک مشاوره آنلاین با متخصص کبد و گوارش داشته باشید و در اون ویزیت شرح حال کامل بدید
    از پزشک بخواید که براتون ازمایش های لازم رو بنویسه
    بعد میتونید جهت تفسیر جواب ازمایش در ادامه همون ویزیت  با پزشک در ارتباط باشید و در صورت لزوم داروها و یا رژیم غذایی مناسب خودتون رو دریافت کنید.

    صوفى
    کاربر مهمان 1401/12/29

    باسلام
    من چندين سال مشكل چسبندگى روده دارم وبامشورت دكتر و تغذيه باهاش كنار دارم ميام ولى به تازگى دچار ريزش شديد مو شدم تمامى ازمايشات هورمونى و تيرويد دادم فقط گفتن ويتامين دى ٣ كم دارم الان قرص هرتامين هم ميخورم ولى ريزش قطع نشده امكان اين داره از مشكل روده ام باشه؟

    پشتیبان ارشد ایزو ویزیت @ در پاسخ به صوفى
    پشتیبان سایت 1401/12/29

    ایا اجابت مزاج درست و کامل انجام میشه اگر در دفع مدفوع مشکل داشته باشید احتمال موردی که فرمودید زیاده. این مورد بسیار رایج هست و افراد زیادی بدون علت ظاهری خاصی مشکل ریزش مو دارند. اینکه مشکل ظاهری یا هرمونی در ازمایشات دیده نشه دلیل بر نبود مشکل نیست چیزی که واضح هست اینه که ریزش مو وجود داره



    در این حالت ما ویزیت آنلاین اصلاح مزاج رو پیشنهاد میدیم کاری که در اصلاح مزاج انجام میشه اینه که بدن به صورت کامل و بدون اولویت خاصی مورد بررسی قرار میگیره و معمولا مشکلات عمومی بدن به شکل محسوسی کم میشن. البته دوره اصلاح مزاج چند ماهی طول میکشه ولی با توجه به نتایج اون بسیاری از افراد که این دوره رو گذروندن بسیار راضی بودن.

    کریمی
    کاربر مهمان 1401/12/18

    باسلام
    بنده ریزش شدید مو دارم و هر کاری کردم خوب نشد. تا اینکه برای مشکلات معده به پزشک مراجعه کردم که دو سری دارو برای میکروب معده دادن. به طرز عجیبی در حین مصرف دارو و تا یک ماه پس از تمام شدن دارو ریزش موهام خوب شد و به نصف رسید. بعنی داروهای معده برای ریزش مو تاثیر دارن؟

    اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به کریمی
    پشتیبان سایت 1401/12/18

    سلام
    دستگاه گوارش محل اصلی هضم و جذب مواد غذایی هست که مصرف میکنیم. اگر به درستی کار نکنه باعث بروز مشکلاتی میشه که یکی از انها میتونه ریزش مو باشه

    کریمی @ در پاسخ به اپراتور
    کاربر مهمان 1401/12/22

    با سلام. کدوم نوع از داروهای معده برای ریزش،مو خوب هستن؟

    اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به کریمی
    پشتیبان سایت 1401/12/23

    داروهای معده برای ریزش مو خوب نیستند اگر معده شما مشکل داره با برطرف کردن مشکل معده، اگر ریزش مو ناشی از اختلال در جذب مواد مغذی باشه ریزش مو برطرف میشه.

    ایمان ریسی @ در پاسخ به کریمی
    کاربر مهمان 1402/06/18

    سلام منم میکروب معده دارم و ریزش مو رشد مو کم شده اسم دارو چیه

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به ایمان ریسی
    پشتیبان سایت 1402/06/19

    سلام ایمان عزیز. درمان میکروب معده در همه افراد به یک طریق نیست. پیشنهاد می کنم ویزیت آنلاین با متخصص گوارش بگیرید تا داروهای مناسب با دوز مناسب براتون تجویز بشه.

    محمدسجاد کریمی
    کاربر مهمان 1401/12/08

    سلام خسته نباشید ایا ازمایشی هست که تشخیص بده ریزش مو از مشکلات معده یاروده است ممنون میشم راهنماییم کنید

    اپراتور شماره 8 @ در پاسخ به محمدسجاد کریمی
    پشتیبان سایت 1401/12/08

    سلام
    آزمایش خاصی نداره ولی اگه مشکلاتی مثل سندروم روده تحریک پذیر یا ترش کردن زیاد معده دارید و دارو مصرف میکنید ممکنه دچار سوء جذب بشید در اینصورت زیر نظر پزشک میتونید از فرم تزریقی مکمل ها و ویتامینها استفاده کنید

    احمدساعدی @ در پاسخ به اپراتور
    کاربر مهمان 1402/09/22

    سلام وقتتون بخیر من چندساله ریزش مو وخارش مو شدیدی دارم بیشتر اسهال میشم هرچی بخورم بالا میارم یا بافشار زیاد باید برم سرویس بهداشتی هرکاری کردم ریزش و خارش واسهالیم خوب نمیشه

    پشتیبان شماره۵ @ در پاسخ به احمدساعدی
    پشتیبان سایت 1402/09/22

    سلام احمد عزیز.باید برای درمان مشکلات گوارشیتون اقدام کنید.اینکه همیشه اسهال و استفراغ دارید مانع جذب مواد مغذی توسط بدنتون میشه و مشکلات پوست و مو به وجود میاره.پیشنهاد می کنم ویزیت آنلاین با متخصص گوارش بگیرید و شرح حال کامل ارائه بدید تا در درمان کمکتون کنند.

    چطور مشاوره آنلاین بگیرم؟
    1 تعیین تخصص

    در مرحله اول به صفحه پزشکان سایت ایزو ویزیت مراجعه و با کمک فیلترها نوع تخصص پزشک را مشخص کنید.

    2 انتخاب پزشک

    در مرحله دوم بعد از بررسی متخصصین فیلتر شده، پزشک موردنظر خود را انتخاب کنید.

    3 انتخاب موضوع و نوع ویزیت

    در این مرحله وارد پروفایل پزشک شده و نوبت به انتخاب موضوع ویزیت آنلاین رسیده است. بعد از انتخاب موضوع ویزیت، نوع ویزیت (تلفنی، متنی) را تعیین کنید.

    4 مکالمه امن با پزشک

    در مرحله چهارم بعد از ورود به صفحه چت امن با پزشک به سوالات پاسخ دهید.

    5 پرداخت و شروع مشاوره

    در مرحله آخر بعد از پاسخ به سوالات، ویزیت را پرداخت کرده و مشاوره آنلاین خود را با پزشک شروع کنید.